|
|
|
|---|---|
|
Har lyckats flytta min dragkrok från min e39 sedan till pappas e39 touring. Monteringsanvisningen var utskriven .pdf på min bil när den regbesiktades. Dtår 5 serie sedan på den. Men.. Om jag gör en "fuling" och ändrar Sedan i .pdf filen till Touring, skriver ut den. Kontrollerar bilprovningen detta? Allting passar fint, stötfångarfästena/balken var samma mellan touring/sedan. Hur noggranna är dem när de undersöker? Ingenting är modifierat på något vis, tycker inte att det borde vara så känsligt? | |
|
Det är väl inte samma dragkrok till sedan som till touring? Du skall inte ha någon dragkrok då? Då måste du regbesktiga din bil med annars får du ej godkänd bil vi den årliga besiktningen och då får du säkert göra först en regbesiktning och sedan en ombesiktning vilket blir extra dyrt för dig. Vad det gäller regbesiktning på touringen så måste det finnas en plåtbricka med typgodkännande på dragkroken men den finns väl där!? Vet inte om dom skriver in i datorn denna typgodkännande i datorn och står det kanske fel så kanske den ej går igenom. Men det är bara att chansa och åka in med den. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Jag besiktade, iofs en betydligt äldre bil, med drag för några år sen. Monteringsanvisningen var en utskriven pdf, och de tittade bara på den, och sen kollade de fastsättningen av kroken så att det såg bra ut. Kroken hade ingen typskylt, och det enda som skrevs in i datorn var att bilen nu hade drag, och vad den fick dra. Ska draget palla mer än 1500kg i papperna så måste den nog dock ha typskylt. En annan betydligt äldre bil jag äger, har drag i papperna, men jag sålda draget för några år sedan, och bilen har gått igenom två ordinarie besiktningar, och några ombesiktningar utan denna. Men detta kan ju vara att jag haft tur. -- Markus |
|
| Sunkmarkus, Du har haft tur... | |
|
Sunkmarkus: Men då hade du fast drag? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Aha, detta är en fast krok, det enda som skiljer är papperet, monteringen ser bra ut. Den har typskylt. Så det borde vara rätt lungt då kanske? |
|
|
JohnnyB: Skulle du ha haft en avtagbar krok så hade det märkt det direkt vid nästa besiktning av din bil att den är borta, för dom måste lltid kolla funktionen på denna. Men eftersom din var fast så risken är mindre att dom kollar att det sitter nåt där bak. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
| Well, detta är inte problemet, båda bilarna skall regbesiktas, frågan är bara hur dom ställer sig till att draget inte är gjort för touring. | |
|
Ja, frågan är ju om det vet att draget är gjort för en touring eller en sedan? Typskylten borde ju avslöja en del. Vad jag har hört så ska det vara möjligt att regga en bil med en hemmagjort drag om max släpvagnsvikt inte överstiger 1500kg. Draget till sedanen borde kunna kvala in där om inte annat. Ring tekniska på bilprovningen och kolla denna möjligheten - isåfall har du inga problem. Ska du dra mer än 1500kg så blir det knivigare, då får du nog skaffa en typskylt och monteringsanvisning från en touring. -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.