|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Har nu en längre tid dragits med en allt mer högljudd AC-kompressor, dvs skrammel och rassel. Funderar nu på att tillfälligtvis koppla förbi den med en kortare rem, dvs en rem som bara går över vattenpumpen - vevaxelskivan. Är lite lat och "orkar" inte plocka bort fläkt etc för att mäta den optimala längden på ersättnings-remmen så jag undrar om det är någon som har prylarna lättillgänglig som kan mäta längden? Mvh o God fortsättning! Skalman | |
|
Det handlar om e38 750. |
|
| varför inte ficksa kompressorn i stället kanske är bara kopplingen. | |
| eller beg på skroten Länk | |
|
Hej WAN. Självklart skall AC´n tittas över, men juletider och tunn plånbok gör att det får vänta om det tillfälligtvis går att lösa på ett enkelt och smidigt sätt. Mvh Skalman |
|
|
Några droppar av valfri olja på remmen, remspännare samt punkter där remmen löper medans motorn går på tomgång gör att ljudet sakta försvinner. Jag rekommenderar naturlig olja, inte lika bra som att demontera, fetta in lager och montera tillbaka, dock tränger oljan in på de flesta ställen kan jag försäkra om... Mvh Asken |
|
| Det hjälper föga om det är kopplingen till kompressorn som det förmodligen är fast det kan även vara vattenpumpen,fick byta minn förra veckan. | |
|
Man kan prova att rycka kabeln till kopplingen på AC lompressorn, är det kompressorn som är dålig blir det tyst, annars inte. /Mats J |
|
| kopplingen roterar runt ändå det är bara de att den inte greppar i när du rycker kabeln | |
|
Just så. Är kompressorn kass blir det tyst, är stödlagret för kopplingen kass eller själva kopplingen kass, låter det fortfarande. (eller om det är tex vattenpumpen) /Mats J |
|
|
Vattenpumpen är ok, ett klart glapp kan kännas om man ruckar på AC´ns remskiva så det är kopplingen/lager. Mvh Skalman |
|
|
Nr: FS47563 - CLUTCH.5-GR 4,25", BMW ND10PA Pris: 1375.00 SEK exkl. moms Länk Om det är rätt koppling. Upp till -94. |
|
|
Tack för infot Anders. Måste man plocka bort AC´n för att byta kopplingen eller kan man göra det på plats, framifrån så att säga? Mvh Skalman |
|
| Har aldrig skruvat på dessa stora maskiner så jag kan inte svara på om det går att byta på plats. | |
|
Om inte annat så borde det väl gå att ta ur kylaren så det blir lite utrymme framför AC pumpen så man kan byta på plats. Man tjänar väl en hel del på att inte behöva öppna AC systemet. /Mats J |
|
|
Sitter stödlager och koppling i en och samma enhet när man beställer? |
|
|
Hmm.... hur kan jag kontrollera om det är lager eller koppling som är dålig? AC´n fungerar när jag aktiverar den vilket skulle betyda att kopplingen är ok? Rasslet är dock konstant vilket då tyder på lagret? Mvh Skalman |
|
|
Kan inte tänka mig annat. |
|
|
På min E32'a hade lagret lossnat från tappen och svarvat bort en hel del aluminium från denna. Skapade en tråd om detta tidigare.. Länk Kanske inte samma problem men det gick bra att få bort drivpaketet utan att lossa kylare eller kompressorn. Kompressorn är på denna är en Nippondenso 10PA17 som också finns på vissa E38'or. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Precis, skynda att byta lager medan du kan om det är det. Det ska vara glapp där när inte magneten har dragit, det kan inte bara vara remspännaren? "Lätt" att bara byta lager med kompressorn i bilen, värre att byta/demontera kompressor med gas och hela kittet, kanske med skrot-prylar som bara håller nåt år. /S |
|
|
Hej igen. Har beställt ett lager till min Denzo 4472DD AC compressor. Lagret skall tydligen gå att byta utan att plocka bort kompressorn, men sitter kopplingen endast med centrumbult? Behövs avdragare? Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.