AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.154

Den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) ?

Martin E
Hur tycker ni bilen reagerar i halt väglag?

jag tycker den tar bort udden av känsla när man börjar uppleva den kontrollerade sladden. Sannolikt är den bra för majoriteten ?
Visserligen är den urkopplingsbar men det var inte det som är frågan

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
DSC gör ett utmärkt jobb. Den dödar alla sorts sladdar effektivt vilket den är där för. Du har väl DTC på din bil? En kort knapptryckning och du kan sladda lite men samtidigt behålla antisladden om det skulle gå lite för brett.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
DSC fungerar utmärkt i halt väglag. Däremot har jag en hel del invändningar mot dess sätt att arbeta på torr asfalt.
STi
Skillnaden mellan DTC och DSC?
Martin E
@ heltsonika
Enligt infot här Länk finns både dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) och Dynamic Traction Control (DTC)

Martin E
@ Nockenwelle
Hur upplever du nackdelarna på torrt ?

@STi
DCS enkelt förklarat bromsar varje hjul individuellt och påverkar motorstyrningen för att motverka under och överstyrning Länk

DTC ör völ någon form av traction kontroll och inverkar på motorstyrningen (mera kontrollerade sladdar) och är väl en vidare utveckling av DCS Länk

No
5.161
Nockenwelle
Vid hård körning på torr asfalt griper DSC in alldeles för tidigt och ligger kvar coh stryper motorn för länge. DTC-läget är mer acceptabelt, men även det är odugligt vid t ex bankörning.
Martin E
Håller @heltsonika att DSC funkar kanon i en kurva vid halka DTC akiveras med en knapp tryckning ger lite mer slad benägenhet.

Dock undrar jag vad som händer tex vid en omkörning och man får sladd.
Min tidigare 4wd SUV var det bara att gasa till så stabiliseades ekipaget.
Med BMW.n kanske den sluta att driva vilket kanske är mindre bra..
Gaspådraget minskas automatiskt på ett mjukt sätt, men det upphör aldrig. Bilen slutar aldrig att driva.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det var värre på ASC-tid då det tog direkt tvärstopp vid kraftigt gaspådrag. Snacka om glädjedödare!

Ett tips är ju att testa systemen på en öde och snötäckt parkering eller liknande.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har lite mer frågor så jag kapar tråden.
Jag trodde ju i min enfald att när man kopplar ur systemet så skall den inte ingripa alls i körningen, men döm om min förvåning när den iaf började bromsa upp hjulen när det började gå brett.
Varför är det så? Är valet mellan antispinn/antisladd och bara antisladd? Nu spelar det mig mindre roll eftersom jag inte kommer köra banracing med min 320T (ganska naturligt...) ej heller rally.
Kan ngn vänlig insatt förklara hur det funkar? älskar att veta...
No
5.161
Nockenwelle
Du är väl tvungen att hålla knappen inne 5-10 sekunder för att få systemet helt urkopplat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har också hört det där med två stegs avstängning. På min -01:a med DSC räcker det med ett kort tryck så lyser lampan och både hängslen och livrem är kastade. Är det någon uppdatering på senare bilar eller bara på 3-serien?
No
5.161
Nockenwelle
På den 330i E46 -01 (tillverkad hösten 2000) som jag hade förut fanns bara två steg, precis som du beskriver Anders, men BMW införde senare en utökad DSC. Exakt när vet jag inte. Kanske var det infört till årsmodell 2003.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
DSC III som sitter bl.a. sitter i E46 blev standard från MY 01 månad 04. Dessförinnan var det ASC+T som var standard, och då fanns det bara "ett" läge, AV/PÅ. På DSC III kan man stänga av systemet i två olika steg, ett kort tryck stänger av antispinn (motsvarar ASC+T) och håller man in knappen i drygt 5 sek så stängs antisladden av.

DSC III var även standard på E46 med fyrhjulsdrift som tillverkades innan april 2001.

Mvh/ Niclas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men jag har inte ASC+T utan DSC i min E39. Det står så på knappen i alla fall.
Och det är av/på med korta tryckningar.
rsarits
Jag har ASC+T i min 530 E34, +T är väl just antispinn (traction control)?
Håller inte med om att den tvärstoppar drivet, men det kanske är annorlunda på 6:orna?

Har precis köpt en 525IA lifestyle 2002:a med DSC, vad har den för funktion jmf med ASC+T? (bilen är tillverkad 2002-06, svensksåld)

Micke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
DSC III verkar ha funnits sedan MJ99 på vissa marknader: Länk
DSC har en gyro som känner av G-krafter samt en styrlägesgivare (i länken) som ger input till DSC som släpper gasen samt bromsar hjulen individuellt.
Finns någon instruktionsfilm i någon tråd. Undrar om inte jag själv har länkat till den. Den som är intresserad får söka.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tack, då har jag fått mer info. måste prova hålla in knappen.

OT:satan vad halt det var här och var igår kväll i sthlm. både antisladd och antispinn fick jobba överallt.. UTAN att man buskörde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.