|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har nyligen bytt min generator på min x5, en vätskekyld historia som även passar 5 och 7 serie bilar. Min fråga är om någon kan laga den gamla generatorn, då nya kostar 9800 kr + moms, jag hittade en beg för 4300 kr. Riktiga dyrgripar alltså ! Tänkte då kanske laga upp och sälja, det borde finnas en efterfrågan då dom är hutlöst dyra. Tacksam för svar om någon har erfarenhet om detta. Mvh | |
|
Min generator har också gått sönder, återstår att se om den går att reparera. Riktiga skitsaker om du frågar mig. |
|
|
Letar billiga generatorer, bilen står på verkstad nu, dom påstår att det inte går att reparera generatorn eftersom det inte finns några delar att tillgå. De har inte heller funnit någon utbytesgenerator under 8000kr. Såg den här på blocket: Länk Passar inte min bil antar jag? |
|
|
Ursäkta om jag är dryg, men är Alla generatorer i E38 740 likadana, dvs vattenkylda och 120A? |
|
|
140A ej vattenkylda som i annonsen gällde för 740, 750 fram till facelift sedan blev de vattenkylda. Möjligen fanns de något tidigare på vissa modeller. De vattenkylda har högre ampere än 140 om jag minns rätt. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Tack Lasse. Men nu har jag fått tag i en bra generator, vattenkyld 150A. Gav 1500:- för den på skroten, hade suttit i en 740 -98 (antagligen modell -99). Känns Otroligt skönt att det här kankse inte blir så dyrt som ja först var rädd för. Bara hoppas att den fungerar. god jul och gott nytt år på alla!:) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns delar, hos yourex tex. men min polare som renoverat dessa på Bil&Elservice har slutat med det , då de ofta gick sönder igen med diodfel och för att slippa allt garanttjafsande. Monterar enbart ytbytes idag. MB har slutat att montera på sina senare modeller pga att dessa generatorer ofta strulat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Att renovera en generator själv är normalt inte särskilt svårt om man har lite mekarvana, och om det finns delar att tillgå. Ett alternativ till en dyr ny originalare kan ju då vara att man köper en billig fungerande från skroten så man kan köra med bilen medan man hobbyrenoverar den trasiga. Smartast då är nog att först få lindningarna i huset och rotorn uppmätta så de är friska, sen byta allt som normalt byts vid en generatorrenovering, lager, bussning, kol/kolhållare (om den har kol alltså), dioder/diodbrygga, laddregulator m.m. Samt svarvar eller byter släpringarna. Sen sätt allt ihop igen och lämnas till en elfirma för testkörning i generatorbänk. Det borde inte kosta mer än ett par bullpåsar eller en hundring eller så. Är allt ok så har man garanterat fått en frisk fungerande motor för mycket lägre kostnad än en ny från BMW, och det för lite trevligt mekande i några timmar effektivt Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.