AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.129

Luftfjädring e39 reser sig inte...

Gieselman
Hej,

Har en 528 touring från 1998 som har luftfjädring bak.

Idag när vi körde iväg så sjönk bilen ihop bak efter ett par kilometers körning och lampan för nivårelering tändes i panelen. Vi körde ca 1 1/5 mil stannade lastade ur familjen konstaterade att bilen låg i bottenläge på båda sidor, slog på tändningen, vips så drog kompressorn igång och bilen var som vanligt igen? Körde en testsväng och allt är som vanligt? ingen lampa och nivån bak som vanligt?? Tilläggas skall att när vi startade resan var de ca -2 grader och bilen hade stått i den temperaturen över natten, när vi kom fram var det ca +5 grader. Nu är vi i jönköping men skall hem till stockholm på söndag... Nu undrar man ju vad som kan hänt? Kommer det tillbaks?? Vågar man köra 30 mil.... Teorier?

/Marcus

Låter som att de är ett relä som spökar,sitter ett relä till kompressorn jämnte batteriet bak.de va de som va fel på min när de börja spöka

Mvh:Niklas
Gieselman
Aha, skall genas kollas. Blir reläet dålit i kontaktytorna eller vad? Typ som vindrutetorkar reläet?

Kanske läge att köpa ett nytt helt enkelt...

/M

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
På min bil är det bara ena sidan som sjunkit, där jag konstaterat att det är luftbälgen/luftfjädern som läcker.
Har beställt två st bättre begagnade från Schmiedman.
Finns mektips på bytet, enkelt.

//Roger
BmwCS #5251
Gieselman
Det konstiga är att nu fungerar den helt klanderfritt? plockade upp kompressorn för att titta på reläet, kopplade på en tvångstyrning så vi kan pumpa upp den i nödsituation... (skall åka 32 mil idag.. Jkpg - Sthlm)

Funderar på om den kan frusit på något sätt. Konstigt att den tappade all luft på bara någon minut för att sen vara helt tät igen nu? Läste något om att man kan få vatten i systemet och att det skall luftas? Någon som vet?

Skulle gissa på att det bildats is i luftsystemet. Händer kanske aldrig igen.

Om inte annat är det väl inte skadligt att köra med bakvagnen nere? Alla andra kör ju i princip så som inte har luftfjädring..
it
104
itto
528IA Touring, -98
Hände så för mig med, skönk i botten, stannade bilen, slog på tändningen, kompressorn går igång, bilen hissas upp igen.

Efter detta har det alldrig hänt igen.
Mycket märkligt.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
nåt el fel kan jag gissa!
Vanligt med konstiga el fel på e39 tycker jag.
Fungerar allt som vanligt efter omstart så inget att oroa sig.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Gieselman
Bara att vänta ut om felet dyker upp igen verkar det som.... Nu har den fungerat 60 mil på 3 dagar efter det att den sjönk.... Bra med bil som reparerar sig själv, ;) Jobbigt att inte veta vad det var bara.. Men stort tack för alla svar!

/Mvh Marcus

Visa användare
132
bolmin
530d -00
har samma fel, fast varenda jävla natt när det är minusgrader, nån som hittat någon lösning på problemet?
52
54
528patrik
528 iA touring -98
samma sak hände när jag hissade bilen för att byta däck i höstas, bilen sjönk ihop höger bak, startade bilen och körde en sväng sedan des har den funkat klanderfritt. frågade på verkstaden vad det kunde bero på och fick svaret att "dom gör så ibland"

528 patrik
it
104
itto
528IA Touring, -98
Hände igen för mig i natt, startade bilen i morse, bilen hissas upp max på höger sida, tog in den i garaget så den fick tina upp en stund, nu funkar den igen.

Vi får nog helt enkelt inte använda bilarna när det är minusgrader ute :-)
Gieselman
Men borde det inte ha att göra med nån slags av fukt i systemet, då borde man väl på något sätt kunna dra i nån slags sprit eller?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det sitter en fuktabsorbent i systemet. Kanske har den ett bäst före datum.

När man hissar bilen kan den släppa ut luft ja, men när man hissat tillräckligt mkt förstår den att den blir hissad och stoppar reglering, så det kan vara normalt.
St
1
Storanorrland
E39 525i Touring -04
Pratade med en erfaren BMW mekare och enligt honom kan det komma skräp in i kompressorn som skapar ett läckage. Svårt att åtgärda, kan försvinna av sig själv annars får man byta kompressor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.