AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.742

ingen värme under 2000 varv!

Nu när det är kallt ute så så var det ju självklart att detta skulle hända.
Det har blivit värre o värre. Jag får nämligen ingen värme i bilen om jag inte kör över 2000varv. På tomgång och under 90 så blåser det iskallt sen runt 200varv å då blåser det värme. Har haft en bil förut med mindre dieselmotor den var så bara när man stod på tomgång. men detta är en törstig 525tds så värme finns det ju. Inga problem enligt temp mätaren heller så det enda det kan vara är ju sliten vattenpump eller vad säger ni? Har bytt kupé filtret så fläkten är det inget fel på.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du har ordentligt med vatten i systemet så låter det nästan som om det är den elektriska vattenpumpen för värmekretsen som lagt av: pos. 1 Länk
ok, en jag känner har en bil stående kan kanske ta pumpen där ifrån då. Så det är alltså en extra elektrisk pump som hjälper den vanligt pumpen? Var sitter pumpen då?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är inget fel på värmeventilerna nr 15?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är osäker på var den sitter exakt. Någonstans mot torpedväggen på vänster sida tror jag. Du får följa slangarna.
Pumpen cirkulerar värmekretsen, medan den vanliga som drivs av rem sköter kylkretsen. När elpumpen stannar blir cirkulationen dålig, men inte helt stilla.
Värmeventilerna står öppna vid spänningsbortfall så vid elfel blir det full värme. Därmed inte sagt att de fastnat stängda, men det är inte det första man skall kolla tror jag.
ok. tack för svaren så det jag ska börja med är att försöka byta el pumpen då?

Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
En superdum fråga kanske men har du checkat av nivån i kylaren? Jag hade samma fenomen på min 540. Värmen totaldog precis som du beskriver men värmemätaren påvisade inget onormalt.

Det gick i cirka 1 liter i kylaren och sedan dess har det fungerat klockrent. Så det krävs tydligen inte mycket vätskebortfall för det ska balla ur.
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Har samma symptom, kollade värmeventilerna idag. De sitter strax till vänster om kupéfiltret som täcker bromscylindern. Precis under ventilerna sitter cirkulationspumpen.

prosperity is a mindset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.