AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
980

Skillnader 316 vs. 328 E36

Jag har en krockskadad 328. Om jag skulle köpa mig en billig 316 och flytta över alla grejer från 328:an för att få en körklar 328, vilka grejer skulle jag behöva flytta över då?

Motor, växellåda, kardan & slutväxel förstår jag. Men hur är det med hjulupphängningar, bromsar, styrväxel, elsystem osv...??

Eller är det en dålig ide från början?
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Hur krockskadad är 328an? Kanske smidigare att fixa till den? Bild?

Blir till att byta chassi nummer och.

Även motorkabelhärvan
vet ej om det är samma hjulupphängning men bromsarna är inte samma.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Batteriet sitter bakluckan i 328i, men det sitter väl fram på 316? I så fall lär kabeldragning skilja en hel del, framför allt när det gäller de grova kablarna mellan batteri, startmotor och generator, men det finns säkert fler skillnader i elsystemet.
Antagligen skiljer fjädrar, dämpare och kanske även kränghämmare. Bromsarna har redan nämnts av ToTTeN och det är möjligt att viktfördelningen kan skilja något mellan modellerna, vilket kan ha medfört att bromssystemet har lite olika balans fram/bak.

To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Batteriet kan nog sitta kvar ifram. (om man inte bryr sig om vikt fördelningen) Jag kör ett ifram på 316 plattan och ett ibak på orginal plats
328:an har skador på båda sidorna. Från framlysena/blinkerserna och ända bak till bakom bakhjulen. Det är en coupe, så det blir mycket plåtknackning även om jagh skaffar nya dörrar och skärmar.

Men det sitter nya stötdämpare och fjädrar, koppling, nyrenoverat växellänkage och nymonterad 3.15 diffbroms på den, så jag har ingen lust att skrota bilen heller. Är som sagt bara plåtskador i stort sett.

Ska komma en bilplåtslagare och kolla på den imorgon så får jag väl en bedömning om den går att laga för en vettig peng. Tänkte bara höra om det vore ett alternativ att köpa billig 316 och byta identitet. Men det verkar bil en hel del arbete.

Well, well, jag får vänta tills jag fått bedömningen om det går att laga innan jag beslutar någonting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.