AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.788

BMW bäst, igen!

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, jo jag har läst den förut. Det var just därför jag pratade med verkstaden om det. (Man läser mycket matnyttigt i detta forum!) :) Men man blir som sagt lite trött på sådana svar som jag fick.

Johann, du har nog tyvärr rätt! :(

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
johann:Kan hålla med om att om det kommer en kille in med snuset hängade,kepsen bakofram och är allmänt kaxig
Visst blir han bemött på ett visst sätt?? Och kanske det ska vara så??
Det är nog så att BMW.folket inte vant sig vid att
att det är flera olika människor som åker ädlare BMW modeller, BMW är ju en betydligt vanligare bil, än för 5 år sedan på vår vägar.E36- E34 är ju motsvarande vad "Amazon123GT"
var när jag var ung.Ungdomar i en BMW var ju otänkbart, vad jag kommer ihåg.

MVH
Hasso
-:BeeMWe:-
hasso: Jag tror den stämpeln finns kvar fortfarande, vad ska ungdomar göra i en BMW. Folk glor även om jag åker runt i min äckligt gamla 528. Kanske inte lika mycket som när man har Jaguaren men mer än med Fiaten. Jag gillar det iaf :)

Enligt D A Garvin kan kvaltetsbegreppet delas upp i delarna: prestanda, funktionalitet, tillförlitlighet, överensstämmelse med specifikation, hållbarhet, underhållbarhet, estetik samt upplevd kvalitet. Vad det gäller bilar brukar jämförelserna fokusera på tillförlitlighet, hållbarhet och upplevd kvalitet.

Gällande problem med E46:an: Knakande fönsterhissar, underdimensionerat termostathus, vattenläckage, ickefungerande farthållare, defekt katalysator och resonansljud från motorn. Detta var de fel jag råkade ut för på min före detta bil som köptes ny och kördes av mig i fyratusen mil. Min nuvarande E39 har rullat 1500 problemfria mil.
Nämnde jag trasig AC samt snedslitna däck? :-(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
bjoerk:Det är väl långt ifrån godkänd kvalitet på en
förhållandevis dyr ny bil???Ett riktigt måndagsex.mao.
Jämnförelsevis så är det tyvärr så att det finns hälften så billiga bilar som funkar dubbelt så bra som just ditt ex.Min E39 har fått nya torkarblad,3 glödlampor+normalservice sedan ny,och det är ju godkänt
hittills.(7000mil).(jag 2.700 mil)

MVH
Hasso
Måndagsex eller inte kan jag inte svara på. Däremot var de flesta felen på min bil kända hos BMW. Min bror har en E46-99 som han fick byta en bakvagnsbussning på efter tretusen(!) mil. i övrigt har den bilen fungerat bättre. Min nuvarande E39:a är den bästa bil jag ägt. Fast helt nöjd blir jag nog aldrig... Kaisen, eller människans strävan efter ständig förbättring är stark hos mig.
Håller med dig Bjernler att det vore en RIKTIG undersökning att intervjua ägare till bilar som rullat ca 20.000 mil och har minst 10 år på nacken. Då skulle ju t ex motstånd mot korrosion, slitstyrka i chassi, livslängd i drivlina och hållbarhet i inredningen osv avslöjas på ett obarmhärtigt sätt. Bortsett från iofs genanta konstruktionsmissar som kassa hjulupphängningar (S80), dåliga bakhjulslager (E39)mm fångas ju bara bagateller upp som "listen lossnade där" och "vindbrus störande" och "verkmästaren otrevlig och snorkig". Kanske viktiga frågor för den som lägger 300.000+ på sin bil men ändå... Oftast tar ju verkstäderna detta på förlängd garanti, och mycket åtgärdas i preventivt syfte och byts utan att ägaren ens informeras på vanlig service.
Man får komma ihåg att syftet med denna undersökning är att mäta hur nöjda ägarna är med nya bilar (hur bra förväntningarna uppfylls) och ge tillverkarna vägledning om vad som skall förbättras, inte vägleda oss köpare av 10 år gamla vagnar.

Om jag fick delta i en undersökning gällande min gamla E34 skulle jag svara:

-Helnöjd med bilen, bara servat och bytt slitdelar som broms, stötdämpare, ljuddämpare.

-Ej nöjd med reservdelspriserna, för höga på en så pass gammal bil.

-Bemötande hos BMW-verkstäderna väldigt varierande, Mycket bra hos t ex Automax i Kalmar, uruselt hos BMW i Göteborg om man kommer i jeans och tenniströja, löjligt fjäskande om man kommer direkt från jobbet i slips och blazer.

-Har valt att serva bilen på annan BMW-kunnig verkstad i Göteborg beroende på dels bemötande och dels priser.

Stefan
StefanP:
Dom är nog rädda för att Volvo skulle ligga för högt, bara att inse. Min 745:a -88 går perfekt, inga större fel (förutom dämparen till bakluckan, men har ett kvastskaft istället) Den startar ALLTID och är pålitlig som satan. knappt nån rost heller... och den har "bara" gått 49300 mil varav 6000 i min ägo. (den är förresten till salu)
BMW:n (518iS-88) har rullat 22500 mil nu, varav ca 500 i min ägo. Jag har ännu ingenting att anmärka på den.

Bilverkstäderna i Kalmar som jag haft kontakt med verkar förstå det där med Service,
Liljas (Volvo) är trevliga och snabba, dessutom billiga.
Automax (BMW) tar lite längre tid innan man får hjälp, men att GRATIS ställa upp i ca 10 min och göra en visuell kontroll+lyssna på maskin och åka en liten runda och känna på bilen som dom inte ens sålde (var en annan säljare) och dessutom ge råd och idéer på vad man skall titta på, DET är service !!!
Har ännu inte haft behov av att anlita dom, men om dom är likadana då, då kommer jag aldrig att byta märke så länge jag bor här i Kalmar!

#232 i E28 registret
Länk

uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
jag har ägt min 88´s 318 is sedan 1990 och har bytt bromsklossar 2 ggr.och bränsle pumps relä 4 ggr.bussningar i bakvagnen 1 gg.kamremmen gick av vid 7800 mil och slog av några ventiler. det stod bmw för det är det enda som har drabbat mig under alla åren har inte ens bytt avgassystem eller stötdämpare.bilen är i fint skick fortförande förutom en spricka i framrutan och att den skulle behöva vaxas.den har gått snart 18 000 norrlands mil..och har inte tillstymmelse till rost någonstans.det tycker jag då är godkänd kvalitet(förutom bränsle pumps relät då d.v.s).dessutom är bilen inte körd långa sträckor utan snarare stadskörning.alltid servad av mig och med kvalitets olja och orginal delar..
Bjernler,

Du har nog lite extra flyt med din 745:a eller så hade jag extremt oglut med min (såld i ren ilska för 2 år sedan). En 91:a som rullat 17.000 mil med 2 ägare, fullservad på Volvo när jag köpte den privat Vi hade den som andrabil i 3 år och jag tror nästan allt krånglade. Vindrutetorkare både fram och bak, bränslepumpen, tanken började läcka, ABS:en la av, värmekranen under intrumentbrädan läckte i smyg och till slut låg ca 2 liter kylarvätska under förarens gummimatta, c-låset la av, innerbelysningen osv... Kommer inte ihåg all skit som var med den häcken.
Kontentan av detta är att alla biltillverkare levererar ett och annat måndagsex. Svärfar har haft sin 745:a sedan ny 1986 och ingenting har han behövt reparera, 40.000+ mil.

Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.