|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Då var E39:an mest omtyckt av ägarna för femte året i rad! Förra året delade E39:an plats med S80 men nu ligger S80:n på 8:e plats, haha! :)) BMW är riktiga bilar! /Manray/ | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vilka BMW-ägare skulle erkänna att de inte är nöjda?? Med tanke på alla bekymmer som ventileras på detta forum så undrar man ju ibland, om det verkligen stämmer.Betala dyra pengar för en bil och sen erkänna att den inte motsvarar den kvalitet som man rimligvis tror sig betalat för, Inte många bilägare oavsett märke som skulle erkänna det. Det ringde en Skodaägare med trasig koppling till verkstan sist jag var där, är det normalt att kopplingen går sönder efter 7000 mil?? Verkstadsägaren svarade det är ju en Skoda:)) MVH Hasso |
|
Hasso, du har helt klart en poäng där. Vi BMW-ägare är ofta riktiga entusiaster och är kanske beredda på uppoffringar som några extra verkstadsbesök i större grad en t ex Volvo-ägare. Många köper Volvo för att de vill ha ett bekymmersfritt transportmedel, ingen nöjesmaskin. Om deras förväntningar på bekymmerfrihet inte infrias är det logiskt att det syns i marknadsundersökningar. En märklighet jag noterat: Begärda priser för begagnade Hisingetraktorer (2-4 år gamla V70) här i Volvoträsk (Göteborg) ligger ungefär 10-15% högre än i Stockholm. Detta är för mig en gåta då utbudet är enormt bl a tack vare Volvoanställdas rabatterade köp mm. Är detta ett utslag av att få "vill sticka ut" med en annan bil än en röd eller silverfärgad V70? Eller säljs det ännu fler Hisingetraktorer i Stockholm månne? Är det någon som har en tänkbar förklaring till fenomenet? När det gäller BMW är väl begagnade vagnar billigast i Sydtyskland nära München, eller har jag fel? Ojoj, långt från tråden det här... Stefan |
|
| Ryktet förtäljer att de bästa begagnatpriserna i Tyskland är trakterna runt Frankfurt (står att läsa i importguiden alltså). Ser ut att stämma rätt bra med de efterforskningar jag själv gjort via BMW-handlare och nätet etc. | |
|
nu kör ju jag bara gamla bilar, men om jag skall jämföra... den jag har nu är min första BMW (e28), gav 10 papp för den. Min andrabil är min gamla Volvo745:a som jag gav 10 papp för 2 år sen. Har nu kört BMW:n ca 500 mil och naturligtvis är det saker jag inte är nöjd med, precis som volvon vilken jag kört ca 7000 mil. Volvon gör det den ska, tar mig mellan två punkter utan att vara kul, men jag sitter bekvämt i den. BMW:n är sänkt och stötig, bullrig osv, men 1000 ggr roligare att köra. Volvon har gått 49000 mil utan problem, och BMW:n har just passerat 22500 mil. Tycker att de där mätningarna är ganska orelevanta, vore intressantare om dom kollade på 10 år gamla bilar...då får man ett bra mätinstrument på kvalitén. Dom som kör nya bilar brukar vara missnöjda på grund av att det tar för lång tid att vänta på tid till service, att bromsarna gnisslar om dom är bytta etc. De som kör bilar i prisklassen 10-60000 är nog inte lika petiga utan ser till driftsäkerheten, och det är ju det man har bilarna till...att åka i. Oj...nu spårade jag väl ut som vanligt... #232 i E28 registret Länk |
|
-:BeeMWe:- |
hasso: De är nog inte så många som berättar för oss hur bra bilen INTE tar in vatten heller :) |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lille Kalle. Har du läckage så använd sanitetssilikon. StefanP:Du fattade poängen, mig helt rätt:)) MVH Hasso |
Lille till skillnad från andra, toché. |
|
Hasso, du har nog rätt. Lite trist att glida runt i en kärra för 3-400 000 och erkänna för grannen med sin 10 000 kronors beg Volvo att BMW:n är behäftad med vissa fundamentala konstruktionsmissar (tänker främst på 3-serien eftersom jag inte har erfarenhet av 5-serien). Att sedan BMW (och Audi också för den delen!) bygger bilarna så att de KÄNNS som om de hade bra kvalitet är lite vilseledande. Precis som Bjerlner är inne på så skulle det vara mer intressant att undersöka hur bra bilarna funkar efter att garantitiden har gått ut, säg efter tre eller fyra år. Mvh |
|
|
Johan B, Vilka fundemetala konstruktionsmissar tänker du på? |
|
Johan: E39 har ju ngr missar också alldeles för många för att var en bil i den prisklassen, därför får jag inte riktigt ihop det med hur nöjda ägarna är. Rost,abs/asc,airbag,bakhjulslager och lite annat mm. ( jag har bytt 3 glödlampor på 2700 mil)så jag tillhör väl de nöjdas skara. Ska väl tillägas att jag tidigare hade en Volvo 740 -87 mellan 93-00 som vardagsbil den körde jag 12.000mil,användes dagligen och böt bara normala slitdetaljer,så den var man också nöjd med som trp.medel (ac var det enda som jag repade, men det är ju likvärdigt på alla bilmärken dvs. trabantkvalitet. MVH Hasso |
|
Kvalitetsdiskussionen är intressant i sig, jag menar, vad avser man? Jag diskuterade med min verkstadskille lite om framvagnen på BMW, jag tyckte att det är en del arbete kring stag och p-ändar mm i framvagnen. Jo, sa han, det är precis som på Volvo och AUDI... Men sedan tycker jag att mycket av "kvalitetskänslan" ligger i vägljud och inredesskrammel et.c., så om man snabbt hoppar mellan bilarna får man ju lätt känslan att BMW har bättre kvalite än många övriga... Hur det egentligen är låter jag vara osagt, dock är jag en mycket nöjd BMW ägare ;) Always Diesel |
|
|
Johann: Vibrerande frambromsar, underdimensionerade främre länkarmar, underdimensionerade bussningar till dessa länkarmar, underdimensionerade spindelleder, underdimensionerat termostathus. Det finns säkert något jag har missat men det var vad jag tänkte på. Som sagt, ingen bil är väl felfri men en bil som vill utge sig för att vara en kvalitetsbil bör nog ta hand om dena typ av felkonstruktionsrelaterade problem åt sina kunder. Mvh |
|
|
Under 8000 mil med M5:an så har jag i princip inte haft några problem som inte varit relaterade till slitage från bankörning eller kosmetiska problem (missljud från VANOS) utöver en huvudenhet för höger Xenonljus. Tycker det är rätt bra med tanke på prestanda och utrustningsnivå. Sen är det väl rätt vanligt med fel på nyare Volvo, tycker mig läst mkt om det i synnerhet om S80. Och Volvo är väl i gott sällskap va de flesta biltillverkare, BMW och MB inkluderade? Är väl en naturlig följd av att bilarna har mer och mer avancerad utrustning och tyvärr någonting vi får leva med. |
|
|
Johan B, Min erfarenhet är att BMW gör just det du efterfrågar, dvs tar hand om fel som är konstruktionsmissar. Tycker det är synnerligen generösa med goodwill. Jag har ju hade en E46 328i redan tidigt -99 och sålde den senare till en kompis som kör den än idag. Ingen av oss har haft några av de problem du beskriver men vi har väl haft tur. Mellan 96 och 99 hade jag en 323i som jag under tre år och 10 000 mil enbart hade ett problem, den blå dioden i klimatanläggningen började blinka, vilket byttes på good-will. Den bilen köpte än annan kompis och han har inte behövt reparera ngnting förutom då han blev påkörd av en Taxi bakifrån. Återigen är det väl tur. |
|
johann: Du har nog min dröm när det gäller bilar :) Om 10 år så ska mina se ut så där hehe. |
|
Johann, det kanske är så enkelt att olika verkstäder behandlar kunderna olika!? Vilket skulle vara högst anmärkningsvärt iofs. Jag har åtminstone drabats av vibrerande bromsar, utslitna spindelleder och glappande främre länkarmsbussningar (7300 mil). Jag kör oftast väldigt lugnt med bilen, men det problem jag har fått tror jag beror på ett ursprungligt problem: de vibrerande bromsarna. På min fråga till verkstaden om man bör byta det underdimensionerade termostathuset för att undvika komplikationer i framtiden så fick jag svaret: "Det får man väl byta om det går sönder!" Arggh! Vad gör jag om jag står 10 mil från närmsta BMW-verkstad när den ger upp (vanligt att det spricker på de tidiga E-46:orna!)? Mvh |
|
|
Johan B, Dessvärre tror jag inte bara det skiljer på olika verkstäder utan också mellan olika kunder hos samma verkstad beroende på vem som handlägger ärendet och/eller tyvärr vilken bil man har. Jag tror man är mer mån om kunderna som kör det dyrare bilarna, skitdåligt beteende men inte speciellt märkligt. Jag har nästan uteslutande använt mig av BMW Solna och till skillnad från många andra har jag rätt positiv upplevelse av dem, kanske lönar sig att vara stamkund vad vet jag. |
|
Deliq |
Man ska nog fråga sig vad kvalitet egentligen är: Kvalitet är inget absolutmått, att direkt jämföra mellan olika märken och modeller. Kvalitet är ett mått på hur man lyckas infria kundens förväntningar. Ett exempel... Herr A köper en ny Peugeot för 120000:-, Han har inga större förväntningar på bilen eftersom den är så pass "billig". Peugeoten fungerar mycket bättre än vad Herr A förväntade sig och har således en mycket bra kvalitet. Herr B är pedant, endast det "bästa" är gott nog så därför köper Herr B en MB S600 för en miljon kronor och förväntar sig därför att bilen ska vara absolut felfri, vilket naturligtvis ingen bil är. Herr B är missnöjd ( även om det råkar vara småfel som Herr A inte ens skulle ha märkt ) och således har inte Mercedes uppnått den förväntade kvalitet som Herr B väntade sig för det priset. Ju mer man betalar, desto mer förväntar man sig. Ju mer man tar betalt, desto svårare att uppfylla förväntade krav. Kvalitet är således ett subjektivt mått. M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
Länk Johan: du kanske har sett topicet förut.(termostat) Att BMW gör skillnad på folk o folk beroende vem och var man är, verkar var en tråd som lyser igenom på detta forum.Har egen erfarenhet av det också , men de tycks bättrat sig något. Och sånt måste ju också beaktas ,nog så viktigt för nöjda bilägare. MVH Hasso |
|
Deliq, Mkt bra synpunkter. Många likställer kvalitet med driftsäkerhet vilket inte behöver vara samma sak. Hasso, Brukar inte följa de "vanliga" 3- och 5-serieforumen men jag tycker att alla kunder skall behandlas bra oavsett klädsel och bilmodell, ja under förutsättning att man själv är trevlig och saklig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.