AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.507

Den egentliga vikten BMW M3 E46?

Hur som hällst, är ju lite smått på jackt efter en E46 M3, och då tror ja att jag vill ha en SMG 2, men vad jag vet är att jag vill inte ha taklucka, men nog om de.
Har nämligen tittat upp några stycken M3or på vägverket, och i vissa fall står de i anonsen att de är taklucka, men de står täckt på vägverket, och vikt 1570kg men vissa med taklucka står de ju också vikt 1570kg, medans anndra kan ha en vikt på 1650, så min fråga lyder, vad är de som man ska passa sig för i utrustnings listan, om man är ute efter en lättare bil, vet ju att tacklukan är ju en bov med vikt på fel stäle desutom, vad finns de mer i onödiga till vall?

God Jul
Fredrik
Skillnaden är mera att alla direktimportbilar är individuellt vägda vid reg. bes medan sv sålda är inte rent fysiskt vägda utan endast vägda "på papret" när dom blivit "intypade"
Så även om det står en lägre vikt på en sv. såld betyder inte alltid det att den är lättare i verkligheten....
Nä de ante mig att de var något i den stilen, hur mycket kan en taklucka väga extra då tro ?
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Hittade dennna, hoppas det hjälper, God Jul :)
Länk

Mvh
Razvan Terme

www.stylabilen.se
Ko
63
Konstapeln
M3 E46 -03 SMGII
Min M3a väger 1470 om jag inte minns fel, det med halvtank bensin i.
Dock har jag inte taklucka samt tagit urbaksätetet och ersatt stolarna med 2 st sparco Evo stolar.
Devar rätta tackterna de Konstapeln, är vell något i den stilen jag också har tänkt mig, för inte tänker jag köra mer än 1 pasagerare åt gången inte, behöver ju bara två stolar, en åt mig och en åt tjejen min ;)
intresant läsning Razvan Terme, vart lite positivt överaskad där, trode E46 m3 skulle vara tyngre än så, men med dagens sportiga bilars vikt, är ju nästan E46 M3an en lätt viktare :)
Visa användare
147
Organ
530i -06
Taklucka är ett måste på ALLA bilar. Kalla mig designfräsare men den gör så attans mkt mer än väga bly :)
Ko
63
Konstapeln
M3 E46 -03 SMGII
Fricke: Hehe :)
Kan säga dig att dom 2 bästa investeringarna jag gjort i min bil är:

Kw 2 coilovers samt skalstolarna.
Så jäkla skönt med en bil som ligger som ett strykjärn på vägen samt ett par stolar som man inte glider runt i utan kan fokusera på körningen :)

Och som du säger, 1 passagerare räcker väl, är ju för tusan ingen minibuss ;)
Takluckan brukar de säga väger ca 20-30kg extra, och på helt fel ställe som du säger :)

Det var en bra lättning konstapeln, är den vikten med dig i också?
Tror min bil väger ca 1560kg med mig i & fulltank, samt fullinredning.
Min bil är utan taklucka, utan GPS och utan H/K stereon, fast med 19" fälgar.

MVH
Ko
63
Konstapeln
M3 E46 -03 SMGII
Istvan: Hmm tror jag skrev fel i första. Måste kolla om jag skrev upp på papper vad den vägde med mig i. Men Våra bilar är väl lika utom att jag har HK. Sen väger väl inredning 50-60kg
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
När jag vägde hörnen på min bil, vägde den 1636kg med ca 40l soppa samt 80kg förare. Bilen saknar taklucka, men är förövrigt fullutrustad (GPS, PDC stereo mm.)

Läste i instruktionsboken att bilen ska väga 1570kg, körklar, med 75kg last tanken fylld till 90% (57l), utan extrautrustning)
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Edit: har SMGII. 1570kg som BMW uppger borde vara utan SMG.
SMG bör väl räknas som extrautrusting.
Visa användare
147
Organ
530i -06
Varför ska ni ha så lätt bil som möjligt? Tävlar ni med dom eller vadå? Jagar sekunder på bana? Hänger inte med riktigt varför ni skruvar ur saker som gör resan behagligare!
De där har vi pratat om Organ ;) man vill ju inte ha en bil bara för utsendet, den ska prestera också, där av går 20" bort direkt för mig i alla fall och taklucka, de finns ju clima nu för tiden? he he :)

Nä men seriöst, jag är ju ute efter en bil som jag har riktigt roligt i, och känner inga behov av att kunna titta på Tv eller film i bilen, eller få in hela släkten i den, då tycker jag hela konceptet med en top of the line bil av ett märke går förlorad, får en tår i ögat när jag ser folk som utrustar sina M3or Evos Porschar mm, med massa krims krams och bling bling, sådana bilar förtjänar att ha sitt råa ursprung i kvar, för är inte tanken från fabrik att man ska kuna använda den veckan i genom, för att på helgen om man så vill, ta den till banan ;)

Är bara min syn på prestanda bilar i alla fall.

Fricke
Organ
På samma sätt som du förmodligen tänkte när du köpte m3 så vill man ha prestanda, annars förstår jag inte ditt val av bil. Som bekant är det ganska lätt och billigt (relativt sätt) och få en bil lättare vilket ger ökad prestanda raktfram och i kurvor. Så jag tycker det är ett bra val av trim.

Men vill man bara imponera med antal hk på pappret och ta med hela släkten på glassäta så är det såklart vansinnigt tänkt, då är det bättre med husvagn som du säkert har ;-)
God fortsättning och gott nytt år
Visa användare
147
Organ
530i -06
ryk 330xi: kort o gott tycker du en M3:a med sollucka är lika osmidig som en husvagn? Jag köpte M3 av många anledningar dock inte jaga sekunder i kurvor med lyxen liggande hemma på garagegolvet ;) HK stereo, sollucka och navi gör iaf min körning roligare än bur och rallystolar :D Alla har vi olika intressen.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Ta bort alla glasrutor på bilen och byta ut luften i däcken till helium så
blir bilen lätt. Vikten som står på registreringsbeviset stämmer vanligtvis
aldrig med egentliga vikten på bilen, det är något medelvärde på modellen.
mvh stefan
Så sant Organ :) menar bara att jag klarar mig utan taklucka, men vissa vil ju ha de, inget ont med de, menar inte att man ska strippa bilen totalt, men tycker där i mot som sagt att de är vansine när de monteras DVD skärmar, baslåda och mastodont slutsteg i bilarna, då har hela poängen gåt förlorad enligt min mening ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.