AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
663

Var sitter +batterikabelskarv 528i

rd
93
rd1210
325i -92
Har problem med att bilen stannar plötsligt.Jag antar att det kan vara +batterikabelskarven som glappar.Den lär finnas under förarstolen någonstans har jag hört.kan någon tipsa mig exakt var den sitter någonstans.Vore en bra julklapp för mig att få reda på det.
En 528i, och har du nån mera data, årsmodell osv, så blir det lite lättare att gå vidare.
Om bilens startmotor snurrar på osv så ligger felet knappast i denna kabeln.
Vissa årsmodeller hade en förgrening under bilen där en kabel gick till startmotorn och den andra till hjälpstartsuttaget inne i motorrummet. Själva motorstyrningen, övriga bilen osv försörjs dock inte från denna kabel, endast start/laddning.

FP
rd
93
rd1210
325i -92
Bilen är en 528i aut. -00.Har även problem med att den drar ström ur batteriet ibland.Har bytt värmefläktmotstånd med det hjälpte inte.
Då är det logisk felsökning som gäller, kan tyvärr vara lite tidsödande. Effektsteget till fläkten är rätt lätt att felsöka: Fläkten snurrar fullt märkbart även när bilen är avstängd. Om inte så kan man givetvis byta effektsteget på vinst och förlust, oftast förlust, tyvärr.
Sök gärna bakåt i liknande trådar, det finns många, angående samma problem så hittar du en del tips.
Slitet tändningslås kan göra att bilen plötsligt stängs ner t.ex.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.