AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.193

Ovanligt med ojämn tomgång M5 e34 3.8 ?

_S
53
_Sariin_
BMW M5 e34 1994 Diamantschwarz metallic
Min M5:a 3.8 går ganska dåligt på tomgång om man säger så, inget som helst problem när man trycker på gasen eller längs landsväg, men på tomgång hoppar nästan bilen vid vissa tillfällen. Vad kan det bero på? Har hört att dessa e34 m5 går vanligtvis lite ryckigt på tomgång , vet inte bara om jag måste acceptera det eller om det kanske finns nåt fel.
Några förslag , ideer?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Brukar väl mest vara på 3.6orna som de är orolig tomgång på vad jag vet min är iaf så men jag gillar de : )
"Ojämn" skall tomgången inte vara, däremot så går en S38 ingalunda lika lent o vibrationsfritt på tomgång som en M50 tex. Varvtalet skall ligga runt 850 rpm, något högre med "AC knappen" intryckt. Varvräknaren skall inte "röra sig" utan stå stilla, om den far upp & ner så är det något galet. Så om du reagerar på att man kan "känna" tomgången i bilen så är allt is in ordning, om tomgången däremot vandrar upp/ner så är det något som felar...Det förekommer även små små ryck/tvekningar ibland vid varvtal kring 1600-2200, detta e oxå OK, inte alla som känner detta men de brukar finnas där, om än inte på alla bilar...Har du dessa små små tvek/ryck så är min rek att köra en insp 2 åtminstone, brukar bli mycket bättre då, om än inte 100%. Hade själv tidigare dessa små små ryck, men efter en insp 2 (innefattar ventiljustering) samt byte till tändstift till annat märke än original så vette katten om jag inte fått bort dessa till 100%, det är jäkla svårt att veta om det är ojämnheter i vägen eller nåt annat (kör på "stenhårda" 19-tummare, brukar lägga mig runt 1500 rpm i 5:an o sen gasa till ca 2500, både långsamt o snabbare upprepade gånger för att försöka provocera fram rycken/tveken, de brukar vara tydligast i högsta växeln)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Den ska väl inte gå jämt på tomgång eller ????
Min M3a går inte jämt, och där var bra avgasvärden på bilprovningen.
Med den effekten på motorn blir tomgången lite orolig.

mvh stefan
Krika: Jo de skall gå jämt på tomme...Dvs varvräknaren skall stå still (iaf inga större märkbara dip vare sig på nålen eller att man tydligt hör att den gått ner i varv, dvs ingen jo-jo!) Sen att det LÅTER som om bilarna "bluddrar" ibland på tomgång hör till, men de får absolut inte vara riktigt "bludder" (tändmiss). O som sagt helt så lent o fint som en M50 kan gå går inte en S38
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
De kan gå lite ruffigt, har du bra stift i? Så länge inte varvräknaren rör sig på tomgång så brukar det inte vara någon fara. Dock tycker jag 3,8 går mer ojämnt, min 3,6 går finare på tomgång än alla 3,8 jag hört.
_S
53
_Sariin_
BMW M5 e34 1994 Diamantschwarz metallic
Ok, tack för svaren, ja har nyligen lagt nya tändstift, de som är anpassade för bilen. YDH6 eller vad de nu hette. Men angående varven så märker jag ganska klart att den varierar ska vi säga mellan 50-100varv/min. på tomgång. Funderar om t.ex. lufttempgivaren skulle vara sönder eller rentav lmm.... är det någon som har tidigare erfarenheter av detta att bilen går ojämnt på tomgången så att det märks ganska tydligt?
Gemini__
Dawwe: Har inget speciellt att tillägga. vill bara nämna att att ventiljustering skall göras vid varje "Inspection". Inte enbart vid "Inspection II".

God Jul!

Gemini__
Förtydligande: Menar att "kontroll av ventilspel" skall göras vid varje insp.

Till ts, hoppas det löser sig.

Gemini: Japp så rätt så, eller så kan man köra "ventiljustering" var 2000 mil viket jag tillämpar (vilket blir ungefär som om man följer serviceschemat). Har för mig (konstigt nog) att ventiljustering/kontroll görs mot extra kostnad, iaf på BMW...
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
kolla den stora gummikröken innan plenumet.... kan spricka. kan inte vara bra för tomgången (eller något annat heller). känn och titta noga kan vara lätt att missa.

/Otto
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.