|
|
|
|---|---|
|
bilen har rullat felfri i två månader (köpte den då begagnad ca 7000mil) startmotorn var lite kass. så bmw skulle byta den idag och omprogramera den åt mig. hämtade bilen på morgonen och den gick fint men vid 17tiden när jag skulle hem så hände det följande: körde i ca 110km/h på e4:an abs lampan började lysa sen så började antisladden sluta funka sen så började växelådan lysa och det hördes som om nån slog bilen underifrån sterion stängdes av motorlampan började lysa airbaglampan lika så samt bältesvarnaren(fastänn jag var fastspänd) sen började intrumenthuset sluta funka och därefter mina xenon ljus allt detta i loppet av 5sek. så jag stannade efter 1 km för att kolla vad det varb för fel men sen så dog bilen till följd av att den inte kände igen bilen samt att servon slutade funka :s kan tilläggas att den servades för ca två veckor sedan med olja och filter samt att batteriet byttes ut mot en ny. därefter lämnades den in hos bmw för omprogramering samt startmotorbyte. bilen är en 525d -06 aut som rullat ca 8000mil alltid vällservad enligt boken. | |
|
Jag tror ditt batteri är dåligt. Jag hade dålig laddning på E60'n för ett tag sedan, och fick en massa konstiga varningar. Prova och ladda eller byt batteri :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Skulle jag gissa på något så har du en generator som inte laddar vilket iofs är lite underligt om bilen verkligen bara gått 8000mil. Om kolen tar slut så tänds vanligen inte laddningslampan dock brukar kolen normalt hålla 20-30000mil. Är det garanti kvar på bilen? Svensksåld? Mätarskruvad? |
|
|
Ja... Om nu batteriet är bytt så tippar jag också på någon form av defekt generator eller någon kabel tillhörande strömförsörjningen lossnat....el. dyl.. Men det är onekligen alldeles för tidigt med "generatorstrul"...egentligen. Men allt kan ju hända med bara lite "oflyt". Mvh Janne. |
|
|
bilen har garanti köptes hos hedins, men när jag köpte bilen så konstaterades att startmotorn var paj så då skulle den in på novation. så jag har garanti på bilen och jobbet. bilen är importerad, men hedins har redan kollat upp bilen innan den byttes in och allt stämmer och det garanterar de oxå plus att serviceboken är fullstämplad fram tills jag köpte den. det konstiga är att jag körde med bilen i två månader, och det var efter att novation hade den så blev den så. bör tillägas att när de skulle uppdatera mjukvaran i bilen så dog röststyrningen och de sa att ordinarie personal inte jobbade så då skulle de boka in en ny tid. men att jag kunde köra bilen under julhelgen. Jag skulle ha åkt till skåne över jul men kunde inte för bilen pajade så jag var inte så populär hemma den kvällen kan jag sägga=) på juldagen istället för koppla av och njuta så var jag tvungen att bogsera hem bilen 5mil. hur ska jag gå tillväga?? novation borde ersätta mig för en jävla massa eller? |
|
|
Det är inte så enkelt att verkstaden glömt att montera eller spänna generatorremmen? Det råkade jag ut för efter en service, med stendöd bil som följd. MVH Niklas |
|
| ok men det är inte hela världen men att jag var nära att köra av vägen och sen inte kunde fira jul enligt planerna och att desutom på egenhand bogsera bilen 5mil det måste de ersätta på nåt sätt tycker man. för det var de som bokade in mig den 22:a december så de borde veta att inte ordinarie personal inte skulle vara där. och jag har fortfarande ingen bil för att de har stängd för jul! imorogn blir det att åka komunalt 7mil till jobbet det blir buss,tåg,t-bana, och sen gå i 15 min istället för att bara åka bil i 35-40min. | |
|
ja då var jag på novatin i uppsala idag för att lämna nyckeln till bilen. först så är han osäker om de hinner ta bilen idag, sen så säger han att hedins bil ska stå för mina kostnader då det var ett garanti jobb från de?! (men bilen gick fint tills de rörde den)och sen så försöker han få mig att förstå att det inte finns nån låne bil!!! Jag kan säga så här att så fort min bil är klart så kommer jag aldrig att sätta min fot där nån gång mer i framtiden. Helt j䤤a inkompitenta! |
|
| SORRY menade bärga har skrivit fel i inläggen. =) | |
|
Komstigt att du inte får rätt mottagande på Novation. Jag åker alltid omvägen dit just därför att deras kunservice har varit mer än förväntat vid flertal tillfällen. Detta trots att jag har aldrig köpt bil av dem. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
jag får samma bemötande från bmw i solna. de är hur bra som helst och man får alltid det där lilla extra från de. jag var där innan de stängde och de sa att det kan vara generatorn som har pajat ev pga att jag har 110amp batteri och inte 90 som det brukar sitta i orginal. men är det inte så att import har 90 och svensksålda 110? sen tycker jag att det är ett konstigt att det händer precis efter att bilen har varit hos de, de jag kört med min nya batteri i ca 2mån? |
|
| ja då fick jag hämta ut bilen igår och det vissade sig vara en sladd/kabel till generatorn som inte var ditsatt efter att de hade bytt startmotorn. | |
| Be dem förklara hur generatorn kan paja pga att man sätter dit ett batteri med högre kapacitet. | |
|
Det där med fel batteri måste vara en av tidernas sämsta bortförklaring! Borde nästan bli tvärt om tycker jag, ett större batteri klarar mer urladdning innan spänningen sjunker och generatorn kan jobba lugnare vid återuppladdningen.. __________ |
|
|
3MW. Hur kommer Novation ersätta dig? De satte ju trots allt dit batteriet fel och förstörde din jul! |
|
|
Det viktigaste är väl att bilen fungerar och att problemet är avlöst. Det du kan göra är att köpa en ctekladdare och underhållsladda bilen någon gång per månad i framtiden. Eller om du har elmotorvärmare, komplettera den med laddare för när tempen sjunker under nollan är batteriets kapacitet bara 50% av angiven effekt och kortkörningar i kylan drar mycket ström. Mvh Asken |
|
|
Vilken firma är det som står på stämplarna i Serviceboken? Det är även enkelt att se vem som importerat bilen. Mvh Asken |
|
|
Skriv ett postat brev till deras VD direkt, förklara dina problem och ange vad en hyrbil med mera kostar och be han sätta sig i din situation och vänta svar:) Mvh Asken |
|
|
elwe82: jag frågade de direkt när de sa det till mig och då hade kundmotagaren ingen förklaring till det. weeeman: exakt så resonerade jag när jag bytte till en större sådan och desutom så sitter det 110 i svensksålda bilar, men som svar så sa de att dilarna ityskland inte var byggda för det!!!???? olemi: jag fick nr till verkstads chefen för att lösa detta. så jag vet inte hur det ska sluta |
|
|
asken: det viktigaste är ändå som du säger att jag nu har fått tillbaka min bil utan att det var nå större fel på den. firman som står i boken är en bmwverkstad i tyskland har redan faxat de mina uppgifter och allt stämmer. sen har jag tagit reda på företaget som tog in bilen och de har kört med den endast 300 mil och sen ställt av den som bevis finns så ser man att de ställt av bilen efter en månad, så när jag köpte bilen så var den servad för ett år sedan och 450 mil. så jag bytte olja, filter och kollade upp bromsar och sånt innan jag började andvända den. |
|
|
3MW: Du har som jag noterat positiva bemötanden i solna, trevligt. Ännu roligare att du är en pedantisk bilägare, det är väl bara stänkskydd runtom som saknas på din prima vagn för att den skola bliva perfekt. Varför stänkskydd? Det finnes en regeringschef i detta land såsom åker en prima BMW, sist jag såg var det ULF 024 för några år sedan, om den har stänkskydd tyder väl det på att någon som ordnat beställningen utav den har tänkt till för pöjkarna på RPS som vi alla betalar med våra skattemedel är bra folk:) Min rekommendation blir dock, skriv till högste chefen, be han sätta sig i din sits och vips så får du nog en trevlig överraskning i posten om du har tålamod. VDar brukar vara måna om att rörelsen skola se bra ut bara de får tillgång till adekvat information, de är också människor fastän vilka blir chefer? Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.