|
|
|
|---|---|
|
Bilen ifråga är en Bmw e36 sedan från 93. Fråga1; Det är som så att jag har pillat lite med mittkonsollen i bilen, och nu är det så att när man startar bilen så "tjuter" det i ungefär 10sekunder och sedan tänds Anti traction lampan. När jag trycker på knappen som man sätter av och på anti-spinn med så händer det ingenting. Undrar nu lite vad det är som kan vara fel? Fråga2; Tog bort ratten för att kunna få in mätarhuset i instrumentbrädan. Satte nu tillbaka allting så som det satt innan. Men nu så lyser airbag-lampan. Vill ju såklart att den ska fungera så att bara släcka den vill jag inte. Vad kan jag ha gjort fel när jag satte tillbaka den? Hoppas ni kan lösa mina problem smile | |
|
Möjligt att du ruckat på något kontaktstycke till ASC-knappen. Airbaglampan har nog tänts p.g.a att du vid något tillfälle haft tändningen på medan ratten varit avmonterad. Felet lagras så lampan lyser efter du monterat ratten. Att släcka den via OBD-uttaget är ingen fara. Finns något fel så tänds den igen. Ang. anti-spinn problemet. Prova att koppla ur batteriet en kvart. |
|
|
Får tacka för svaret. Grejen är den att jag har haft batteriet urkopplat i mer än 24timmar innan jag vågade mig på att ta bort ratten. Så det hjälpte ju inte problem1 tyvärr. Kan ju dock ta bort bort Asc kontakten och kolla så den ser ut som den ska. |
|
| På det viset. Prova att släcka airbaglampan ändå. Om det finns fel skall den ju tändas på nytt. | |
| Är detta något som jag kan fixa själv, eller är det en verkstad som gäller? | |
| Du behöver tillgång till ett interface, en PC och lämplig mjukvara t.ex Carsoft. Inkoppling sker via OBD-uttaget. Kanske någon bekant som har. Annars får du fråga om hjälp på verkstad. | |
|
Får tacka så jättemycket för din hjälp. Blir nog att åka iväg till en verkstad och fixa detta. |
|
|
Jag läste på något forum om spjällägesgivaren, att den skulle ha inverkan på ASC:N. Hur fungerar det då? Har också läst lite om att det kan vara fel på en ABS-givare. Men borde inte ABS-lampan lysa då också? Skulle verkligen bli jätteglad ifall någon kunde komma med något tips om vad det kan vara för fel. Vill helst spara en tusenlapp och fixa det själv :D |
|
|
Det vanligaste ASC-problemet är att wiren till det extra spjället som ASC-bilar har kärvar: Länk Men när felet uppstod efter att du grejat i mittpanelen ligger det nära till hands att misstänka att något där inte står rätt till. |
|
|
Har nu kollar wiren till spjället. Och drar man lite i den så går den väldigt lätt fram och tillbaka. Så jag tror inte att felet ligger där. Känns inte som att det är så lätt att felsöka bakom instrumentbrädan. Har haft isär allting i bilen och satt ihop det igen. Så jag har inte så stor lust att börja krabba bakom allting igen. Kan det vara så att någon har gått sönder i säkringsboxen? Har aldrig pillat på någon mer säkring än den till stereon och blinkersen :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.