|
|
|
|---|---|
| Jag brukar serva min bil på BMW & jag tror de häller i Castrol 5W 40 i vår 540. Nu behöver jag köpa en liter om några timmar & undrar mest om den ska vara halv-syntet eller hel-syntet? /// Daniel | |
|
På BMW slår de i syntetolja och det tycker jag du skall göra också. I sexorna används Castrols SLX 0W-30 fast den heter något annat nu. Kanske använder de en annan viskositet i åttorna. |
|
|
BMW anger ACEA A3/B3/B4, dvs till en bensinmotor ACEA A3. Min är en diesel och rymmer över 8 liter. 10 liter med rätt klassning kostar 499 kr på Biltema. Samma olja som säljs av Statoil. |
|
| Tjejen var nu & köpte 1 liter helsyntet på Statoil för 169!!!!!!!! kronor. . . . . | |
| elwe82 : Hur vet du att det är SAMMA olja som säljs av statoil? | |
| Rent statistiskt m.a.p. inlägg om Statoil-olja på Biltema så är jag till 90% säker på att så är fallet. Inte samma, men lika då ;) | |
|
Eftersom jag sedan flera årtionden kör hoj så håller jag till i forum där oljefrågan är betydligt mer frekvent än här på Autopower ... På dessa forum är det en väl känd sanning att Biltemas oljor är desamma som saluförs av Statoil. Det viktiga är inte vad oljan heter utan att den uppfyller föreskrivna standarder. I princip alla syntetoljor idag är så bra att de uppfyller de strängaste kraven som finns. Sedan är det upp till var och en att betala hur mycket de vill för oljor med samma klassning. Jag byter hellre dubbelt så ofta än betalar dubbelt så mycket för en olja som uppfyller kraven. |
|
|
Kör nu med Biltemas helsyntet 5-40 och den drar märkbart mindre olja än förut då jag körde med Castrol Magnatec. |
|
| Att det är statoil som tappar upp biltemas olja har man ju läst många gånger på forumet. Det jag funderade på var hur man kan veta att det är samma oljor som säljs på biltema och hos statoil. Dvs om oljorna är gjorda efter samma "recept". | |
| BMW rekommenderar Castrol SLX Proffessional 0W-30 Longlife. Har alltid lyssnat på rådet att köpa en så bra olja som möjligt även om det kan kanske fungera att köra på billighetsoljor,men för bättre livslängd så tror jag nog att man inte skall "snåla". | |
| Schriglgruber: Magnatech är inte direkt känd för att vara den bästa Castrol oljan, finns flera som varit missnöjda med den oljan (högre mekaniskt ljud osv). Själv kör jag Biltemas delsyntet i min brux Passat (-95), o har så gjort i snart 4000 mil, utan problem. Även mina tidigare bilar har körts på som lägst Biltema delsyntet, och ingen har rasat. Jag säger precis som någon annan sa tidigare:Jag byter hellre var 1000 mil än kör kanske uppemot 2000mil på samma olja/filter... | |
|
Jag kör också på Castrol. har inte orkat rota så mycket i alternativ, men troligen finns det bättre alternativ. BMW köper nog inte Castrol särskilt dyrt till sina sesrviceverkstäder då de gjutit in "Castrol" i locket. Det hjälper ju varuimärket en hel del. Dyrt är nog inte alltid bra, men... |
|
| Inbillar mig att de "hämtar" erfarenheter från Racingvärlden och den olja som de rekommendera är nog ganska noga studerad att fungera optimalt med dess motorer. Det är ju en ganska omfattande vetenskap. Castrol 0W-30 är Castrols tunnaste olja men den har additiv som gör den "lagom" tunn efterhand som den blir varmare. Framförallt så är nog påfrestningen som störst vid kallstarter och då har oljan stor betydelse för slitage osv framförallt vintertid. | |
|
För den som vill läsa lite om oljediskussioner ... :o) Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.