AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.358

Hur komma åt förångaren på e34 (525tds)

Er
36
Erik011
525Tds -95
Har försökt lite olika saker från den här tråden Länk för att bli av med dålig lukt från ventilationen.

Blev sugen på att testa varianten att spruta Virkon eller liknande direkt på förångaren. I e39 finns det tydligen några lock direkt ovanför dräneringarna enl ovanstående tråd. I min e34 verkar dessa inte finnas. Dock finns ett lock med torx-skruvar precis ovanför dräneringen på passagerarsidan. Kommer man åt förångaren där? Innan jag skruvar bort detta ville jag bara dubbelkolla så att jag inte gör nåt dumt (kan ju sitta packning som går sönder, eller annat som jag inte tänkt på)?
Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
Hejsan!

Jag tror att det lock du syftar på är till kupéfiltret (för det har du väl bytt..?). Nytt filter som funkar utmärkt finns annars på Biltema för runt 100 kr.

Kolla under "mek-tips" hur man byter det, kanske kommer du lite närmare till klarhet där.

Länk

Där har du en sprängskiss

-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
Er
36
Erik011
525Tds -95
Tack för svaret!

Nix, det är inte filtret jag vill åt, däremot är nog det som i nämnda mekartips nämns som "OBS lossa inte det svarta locket som sitter med 7 torx skruvar!
". Därav min undermedvetna rädsla för detta lock :-)))

På sprängskissen känns allt spegelvänt (eller så misstolkar jag skissen). Men kanske skulle kunna vara nummer 4 där, även om det inte känns stämma 100%.....
Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
Jag ska själv till att byta kupéfilter för första gången på min E34 och noterade den "hemliga" locket i beskrivningen. Jag kommer givetvis skruva loss och kolla vad det är för spännande som döljer sig bakom detta, annars kommer jag få sömnlösa nätter...

Någon form av dränering måste det ju finnas på på våra bilar.
Jag river den delen av bilen direkt efter nyår (sitter mitt i flytten...) och återkommer så snart jag rivit, gjort alla misstag och förhoppningsvis även funnit lösningen.

Med rymligt och fullutrustat varmgarage och en tidvis allt för gnällig dam därhemma spenderar jag glatt några extratimmar i garaget :-)

-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
Er
36
Erik011
525Tds -95
Det var ju väldigt snällt av dig!
Själv har jag inte lika gott ställt med plats att meka.....

Har rätt nyligen bytt mitt filter, så hoppas jag kan svara på nåt i gengäld om det skulle uppstå frågetecken! (sedan är det inte säkert att vi har helt identisk anläggning iofs).
Er
36
Erik011
525Tds -95
@vilkenkarl,
har du hunnit reka nånting? Eller kanske damen blivit snäll av alla pepparkakor och garaget kallt av vintern? :-)
Er
36
Erik011
525Tds -95
Så kunde jag inte vänta längre utan öppnade denna förbjudna lucka härrom veckan. Men det var inte särskilt spännande där inne. Man kommer bara åt kortsidan av förångaren. Nån slags ventil satt där också. Men det var inte rätt lucka i "besprutnings"-syfte....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.