|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 318 och 1 bilnyckel med larm, LaserLine. Har dessutom en extra Laserline-fjärr - utan nyckel. Behöver en nyckel till - om något skulle hända... Den nyckeln ska ju helst kunna användas både i tändningslåset, men helst även till dörren. Dock känner jag inte som något krav direkt, att den ska funka ihop med min LaserLine fjärrkontroll. Finns det något alternativ till att gå till BMW och köpa en extranyckel där? Antar att en sådan är dyr och som sagt. Jag behöver ju bara extranyckeln om jag skulle slarva bort den enda nyckel jag nu har. MVH Stickan | |
|
Är det en 96:a bör den vara utrustad med EWS, alltså elektronisk startspärr, där du har ett 'chip' i nyckeln som kommunicerar med motorelektroniken, via en 'ringantenn' som sitter runt tändningslåset. Utan 'rätt' chip startar inte motorn. Att få till en nyckel som öppnar dörren och låser upp tändningslåset mekaniskt klara vilken låssmed eller klackbar som helst, men EWS-chipet är det bara BMW som kan få fram - det måste dessutom 'kodas in' i din bils styrbox innan det fungerar. |
|
|
Stort tack gunnare! Nu vet jag jag precis hur det ligger till. |
|
|
Jag har bara en gammal sliten nyckel till min 325i -87. Kan man köpa "riktiga" originalnycklar på BMW till en sådan? Eller är det bara låssmeden som gäller? __ Nisse Ljung |
|
|
Du kan köpa nycklar till din BMW hos just BMW. De sparar de nycklar av de 10 nycklar som inte levereras med bilen i lager. Det är omtanke och ingen snålhet det. Dessutom ger medlemskap i BMWCS(Svea Rikes bästa automobilklubb) rabatt på original reservdelar hos de flesta ÅF. 318ti har en riktigt trevlig motor. Mvh Asken |
|
|
Nisse977, en så gammal BMW som -87 har inget hokus-pokus i tädningslåset, där är det 'bara' en vanlig mekanisk nyckel. Är det original-låset som sitter i, kan BMW göra en nyckel på beställning om du uppger chassinummer samt legitimerar dig (BMW säljer bara nycklar till registrerad ägare). Bilar med EWS (infördes kring 94-95, lite olika beroende på modell) kräver ett 'chip' i nyckeln, som stämmer ihop med styrboxen till motorn. Till varje styrbox tillverkas 10 st chip, varav tidigare 4 st, numera bara 2 st, levereras i nycklar till varje ny bil. Resten sparas centralt hos BMW, som stoppar i chipen i nycklar om en ny nyckel beställs. För att ett chip ska tillåta start av motorn, måste det aktiveras i styrboxen. Max 4 chip åt gången kan vara aktiva. Tappar du en nyckel, kan dess chip avaktiveras i styrboxen och nyckeln kan då inte användas att starta bilen. Beställer du en ny nyckel/chip, måste BMW-verkstaden aktivera chipet i styrboxen innan nyckeln fungerar. Det är förresten detta BMW-verkstaden gör när man t ex får ett 'nyckelintyg' på en direktimporterad bil - verkstaden kollar och intygar att de nycklar ägaren kan visa upp är de enda som går att starta bilen med (vanligt försäkringsvillkor). Om man tappar bort alla 10 chipsen, finns inget annat att göra än att köpa en ny styrbox inkl 10 st chip..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.