AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
846

523i som spökar i motorn

Ca
5
Cacius
328iA - 98
Hej,

Kan någon hjälpa mig med denna gåta...??
Har en 523i, 98 årsm. som går bra i allmänhet, men som senaste tiden betett sig väldigt konstigt. motorn går som en klocka när den är kall, men när den kommer upp i arbetstemp. börjar det spöka...
Helt plötsligt känns det som motorn baktänder eller som att man skulle lägga i backen för en hundradels sekund och det rycker till i hela bilen. Kraftigt (& väldigt obehagligt) när man kör på låga växlar och ska precis gasa upp bilen och mindre ryck när man har hög växel, och precis efter rycket känns det som att bilen har förlorat 100 hästkrafter. bilen orkar knappt accelerera. Jag brukar stänga av och sätta på tändningen och "Jumpstarta" den när den rullar eller bara starta om bilen när jag står still och den brukar släppa & hästkrafterna kommer tillbaka (ibland), men när som helst kan det hända igen eller inte hända. Den liksom pendlar mellan de här 2 lägen.

Har nyligen bytt tändstift & bränslefilter.

Är det någon som har råkat ut för det här eller vet vad det kan vara för något? Vore tacksam för alla tips & råd!

God jul på er alla!
Mvh
Cacius

ca
206
caddie
523i Touring 1997
Hade samma problem med vår 523i, det var vevaxelgivaren som var sönder, bytte den hos BMW i Växjö, kostade 1500:- inklusive arbete.

God Jul & Gott Nytt År till er alla.

Mvh Peter
Ca
5
Cacius
328iA - 98
Tack för att du tog dig tid att svara.

God jul & gott nyt år önskar jag er alla!

Hade samma problem, vevaxelgivaren här också. Kan kanske vara kamaxelgivaren också, gör en felkodsavläsning för att vara på den säkra sidan.

Problemet blev värre och värre och till slut dog motorn helt under körning så fixa de snabbt, det är inte kul att förlora styrservo och gasförmåga helt när man ska köra ut på en vältrafikerad väg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.