AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
906

strålkastarrengörare ur funktion?

DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Hej!

strålkastarrengörare har inte fungerart på två månader på vår E39 vilket känns som ett handikapp i detta slaskväder dock fungerar rengörningen till vindrutan perfekt!

Någon som har erfarenhet av detta?

Har inte lagt mig under för att titta änu men vet att slangarna till vindrutan är av plast som bytes för någon månad sedan eftersom de var spruckna (detta var efter att strålkastarrengöraren hade slutat fungerat).

Tack!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ju två pumpar en till rutan och en till strålkastarspolningen.
Sitter bakom innerskärmen på passagerarsidan prova att skifta elkontakten mellan pumparna får du se om felet flyttar sig.
Länk

Strålkastarna spolas var 4gång som du spolar vindrutan efter första spolingen då bägges spolas.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
gu
159
gusse
320i Touring 2009
På min touring är det t.o.m. tre spolarpumpar. En är för bakrutan. En pump är större än de två andra, den som sitter ytterst. Jag har för mig att det är den som är till strålkastarna. Den innersta tror jag är till bakrutan.

______
Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med.
Fe
58
Felle
523Touring, -05
Detta är väl inte ställbart någonstans om man nu av någon anledning skulle vilja spola strålkastarna lite tätare eller för all del närhelst man så önskar?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Kolla så inte slangen har hoppat isär bakom stötfångaren höger fram med. Brukar märkas om man det rinner ut spolarvätska under stötfångaren när man spolar.
DI
176
DIAMOND
Hasso

Tittade igår och det sitter bara en pump som går till intensivbehållaren (vilken är den ända som syns när man tittar in i motorytrymmet).

Behållaren till fönstren är ej synlig, endast ett påfyllningsrör på passagerar sidan.

Behöver jag ta bort något för att kunna se alla pumparna?

gu
159
gusse
320i Touring 2009
Precis, pumpen till intensiven sitter synlig i motorrummet. De övriga tre(?) sitter i höger hjulhus fram. Hissa upp bilen (höger fram). Ta bort hjulet. Montera bort innerskärmen, sitter med 14(?) skruvar och tre plastnitar. Baktill i hjulhuset sitter nu dessa pumpar.

Plastnitarna går att ta bort och återanvända om man trycker in plaststiftet i mitten med ett dorn eller liten skruvmejsel.

______
Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med.
DI
176
DIAMOND
Toppen!

Skall titta på detta, hoppades förstås att det skulle gå att göra ovanifrån ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.