AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.959

Får jag in 6.5" högtalare eller bara 5.25? (E46 320)

Som topicen, original högtalarna är vad jag förstått 6" och det är ju lite knivigt att ens hitta några av dessa.
Jag har tyvärr redan min dörrsida av och därtill högtalaren (i verkstaden) och jag glömde givetvist kolla vilken storlek det var på dom utbytes som redan satt i.

Så frågan är, får jag in 6.5" i dörrarna och hatthyllan på 320 E46

mvh,,
ji
34
jimpy89
e46 316 -99
hej!
du får in 5:25 men då måste du även ha en adapterplatta som jag vet finns på MDS hemsida eller så gör du själv tror dom kostar 300 /par
och du behöver både fram och bak. jag gjorde själv och det funkade väldigt bra.
Det är 6'25 tum. Det finns ett kit ifrån rainbow audio som passar direkt.

Går att ta hem ifrån MDS, jag frågade om ett prisförslag, de skulle höra av sig, men gjorde aldrig det. Nu har det runnit ut i sanden ett tag.

Kolla IQ-line på rainbow audios hemsida.
Ok två olika svar :)

Går det inte då att få in 6,5" i dörrsidorna om 6,25 passar? Tror jag har 6,5" i som det är nu, en platta är insatt och sen kan man själv lösa det-
Jag undrar mest om dom går i dörrsidan? Så att dom inte är förstora i sig för att ens komma i.

mvh,,
Man kan få in 6.5 tums högtalare men det kan behövas lite modifikation av fästena och det finns inte så mycket plats på djuppet så det kan bli problem.

Men det är ganska många som använder 6.5
Perfekt :) Tror som sagt jag redan har 6,5" runt om men ska kolla för o vara helt säker. Bara att mäta djupet då.

Högtalarna bak har inget under sig som kan sabba? Kan väl omöjligt vara sämre plats där än i dörrarna....

tackar för hjälpen och god jul :)
Ok, 6,5" fick INTE plats... men jag fick dit dom till slut endå, dock på utsidan så det var tur jag köpte snygga högtalare och fick dit dom perfekt.

Nu undrar jag om 6,5" passar i hatthyllan? Ser större ut där bak iaf men har inte haft tiden att pilla med det än.
En tanke bara. Ljudet ska komma framifrån. Man står aldrig med ryggen mot scenen när man är på koncert... Dessutom är hatthylleplaceringen inte så bra för öronen. Jag har testat... Hade dubbla 6x9or å när man drog på¨så blev det ett rejält ljudtryck. Nackdelen med detta är att själva trycket slungas via innertaket rakt mot öronen. Man bli MYCKET trött i öronen då! Eller halvdöv, å hörseln kommer inte tillbaka.
Så mitt grundtips för billjud är att satsa på ett rejält framsystem som drivs av ett eller flera bra slutsteg. dessa måste givetvis vara matade av en ren lågnivåsignal (gärna 4.5-6V) från en vettig spelare. För extra bastryck så har man en liten låda bak. Eller en stor :-)
Högtalare i bakdörrarna är bara till för passagerarna bak, å då är ändå ljudbilden kass. Så där kan man lika gärna köra original. Vill man ha bättre ljud så är det alltid bättre att börja med signalen och effekten. Körde länge med massor av effekt från slutsteg till papp-högtalare i min förra bil. När jag hade mer slantar å köpte vettigt framsystem så blev det klart skillnad, men inte SÅÅÅ stor, som det var att köra slutsteg från en bra spelare.

-ett långt svar som inte svarar på din fråga Thomas :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.