AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.067

Lite funderingar kring en 120d.

32
50
325cab-02
325 cab -02
Jag fuderar på att köpa mig en e87:a 120d 2005. Jag undrar därför vilka utrustningspaket som finns till dessa, dynamic m.f.l.
Vad ingår i respektive paket?
Finns m-paket?
Är alla manuella 6-växlade?
Förbrukning?
Vilka paket "bör" finnas för ett bra andrahandsvärde?
Svagheter på e87?

Tack på förhand!

Mvh Marcus

varför inte köpa en 2007a eller nyare då får du ju nya motorn och facelift?
32
50
325cab-02
325 cab -02
Priset!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Paketen minns jag inte riktigt vad de innehöll - det har dessutom varierat från år till år. M-paket finns.
Alla manuella 120d är 6-växlade.
Förbrukning beror väldigt mycket på körsätt och körförhållanden.
Jag hade en snittförbrukning (verklig, uträknad på tankningar och körda mil) på 0,58-0,59 l/mil på min 05:a, som jag körde 13.000 mil, övervägande långkörning med snitthastigheter på 100-110 km/h.
Svagheter med E87 är främst baksätet och långfärdskomforten - chassiet är lite 'struttigt' och ljudnivån är högre än i t ex 3-serien. Dessutom är bakåtsikten usel, så PDC bak är nästan ett måste. Tidiga E87 (04-05) hade problem med bakhjulslagren, jag fick mina bytta på garantin vid 11.000 mil.
Och så är det det där med 'punkteringsfria' däck (RFT), som är ett gissel. RFT-däck är bullriga, stötiga, spårkänsliga (särskilt när de börjar bli slitna) och rullar tungt. Byte till konventionella däck förvandlar bilen totalt!
Eftersom det saknas utrymme för reservdäck, får man skaffa punkaspray eller ett BMW M Mobilty Kit med 12V-kompressor och punkteringsvätska.

Till fördelarna hör att E87 är en smidig, tuff och körglad bil, med bra driftsäkerhet och i alla fall hittills alldeles utmärkt andrahandsvärde i jämförelse med större BMW-modeller. Den har också förvånansvärt bra lastutrymme - med fällt baksäte fraktade jag t ex en diskmaskin med emballaget kvar.
Martin E
Skulle tro Att M-sport Paketet(17"fälg, sportstol, sänktfjädring,kjol/aerodyn, m sportratt, metallinteriör, instegsskydd M logga) i komb med farthållare, acc och Xenon ljus är bra utrustning att ha.
Personligen tycker jag dock bi-xenon ljuset på 1 serien är uruselt ffa helljuset.

Backsensor kan vara en bra grej om man inte har 3D känsla

Ma
30
Makk
120D M sportedition
Jag tyckcer personligen M paket och x-lysen sen resten är plus! ljudanläggningne är crap orginal så hifi är stort + det med! jag hade altså inte köpt utan detta ! back sensor tycker jag är onödig på denna bil det hör hemma på stadsjeeparna :D
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
M-sport
+ Snyggt.
+ Roligt att köra.
+ Går bra på landsväg/motorväg

- Bökigt att ta sig in och ur dom skålade stolarna
- Väldigt stötigt i stadsmiljö

Hade jag haft en 1-serie som andra bil som man åkte i stan och sånt mycket med så hade jag aldrig skaffat m-sport paket. Fast en sommar eftermiddag på en grön slingrig landsväg så ska man bara ha m-sport paketet.

Utrustning man bör ha:
Stora kliman
PDC (usel sikt bakåt, den som säger annat har jag lite svårt att förstå)
hifi stereo

Mvh Tobias
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Har sportfjädringen, går kanon. Sportstolar mycket sköna. Backsensor skitbra med den lilla rutan på min bil. Blåljus (xe) är i alla fall hyfsat så länge du kör på halvljus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.