AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.570

Vilka bilhandlarknep /alternativmek har ni gjort eller råkat ut för?

Ni som kanske köpte bilen av en skojare?
Alla har vi kanske varigt panka och unga.
Farsan köpte en ford hanskfacket gick inte att öppna visade sig att det inte ens fanns någon låskista en svart plåtskruv var dragen rakt igenom luckan och in i inredning, jag skulle ta ut fronten på bilstereon när jag märkte att den satt upp och ner, när jag drog ut den så var kablarna avklippta och den bara var ditsatt.
säljaren var en riktig klpåpare.

när jag var 19 så hade vi en toyota corolla som tanken började läcka på då det var förgasare så var det lätt fixat, en 12.5 liters båttank från biltema på med en slang och ner genom ett rosthål i baljan av med gamla slangen på tanken från bränsleröret och bilen gick och använda igen, den användes ett halvår innan den skrotades.

En packning gick även på toyotan för kylvattnet, vi gjorde en packning av en gammal mjölkartong, och sedan på med lite babiansperma, det var tätt och bra.

Har även fyllt ett rosthål med sand och sedan lite nät på det och spacklat igen.

Farsans polare hade en saab 99 bränslepumpen gick han kopplade den till spolarpumpen och när det började hacka så satte han igång pumpen, den gick hela 2 veckor innan pumpen lämnade in.

Vi hade ett hål i polaren avgassystem stort som en 10 öring, satt mitt på röret tog en fantaburk och skar upp och vek folien runt 2 slangklämmor på det, vart hur tätt som helst.

5 åringen som var med hans pappa på gds platsen bredvid fick stora ögon och pekade på fantaburkarna.

då folk har en tendens att missuppfatta saker och ting på detta forum , så vill jag påpeka att dessa saker är inget vi gjort för att lura någon vid en försäljning, utan det har bara uppkomigt genom , "nöden har ingen lag"

Väldigt vad kreativ man kan vara när man har köpt en bil för några lappar...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
När jag läser ovanstående inlägg kommer jag att tänka på min
gamla murkna Toyota Corolla 1.6 XLI från 1988.
Glömmer aldrig den dagen då det var dags att lägga på
sommardäcken efter en lång saltslaskig vinter.

Skulle hissa upp bilen med originaldomkraften men upptäckte till mitt förtret att
domkraftsfästena runt om "försvunnit under vintern"?.
kvar fanns bara 4 st gapande hål!

Min far var vänlig nog att rulla fram en garagedomkraft modell större och erbjöd mig
att behålla den för medtagande i fordonet, för säkerhets skull om jag skulle
bli drabbat av ev. punktering under färd.
(Han hade inte så stort förtroende för mina transportmedel vid den tidpunkten)

De fyra hålen vid domkraftsfästena reparerades fackmannamässigt, genom att 4 uttjänta nummer av UNT (Uppsala nya tidning) placerades över rosthålen under golvmattorna.
Hur som helst, Toyotan gick att lyfta med garagedomkraft i motorbalken i stället, däcken byttes och allt var frid och fröjd...
..Till det var dags att kasta i domkraften i bagaget och åka. I med handskarna, sedan in med garagedomkraften, Kras!! lät det. Vad tog domkraften vägen?
Jag böjde mig ner under bilen och tittade. Jodå där låg garagedomkraft, handskar och allt annat som
legat i bagaget tidigare, numera prydligt vilandes på grusgången under bilen!.
Golvet i bagaget var numera historia.
(Min far menade på att det kan ju vara tryggt att ha ett 5:e hjul på bilen nu när reservhjulet också rullar med i farten..)

Garagedomkraften med tillbehör hamnade i baksätet och bagageutrymmet reparerades genom att låsa bagageluckan och kasta bort nyckeln...

"My Toyota was fantastic!"
God jul!

/L

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köpte en gammal Volvo 140 strax innan jag fick körkort. Den var nylackad och blank och fin. Ena bakskärmen var utbytt bl.a.
Säljaren levererade hem den och kom med en kompis i en annan bil. Vid ankomst var han väldigt snabb med att vända bilen och parkera den med högersidan mot grannens stenmur.
Varför visade sig senare när den icke utbytta bakskärmen bestod av Plastic Padding i nederkant mot reservhjulsbaljan. Det hade ramlat undan en kaka spackel så att det var hål rakt in i skuffen!
Visst skällde man lite, men säljaren tog ett tungt straff ett par år senare då han slutade sina dagar i en duell motorcykel vs. älgtjur..
Fe
58
Felle
523Touring, -05
Ett minst lika bra tätningsmedel gumgum vid läckande avgassystem är skorstenskitt. Det fungerade över ett år på min gamla Audi 80 =)
Jag har aldrig riktigt varit ute för såna klåpare som ni ovan, men min tjej kusin gick på en riktig nit!

Hon ringde mig och frågade ifall jag ville följa med till Gislaved och kolla på en bil, jag tackade nej pga jobb.

Ca 3tim senare ringde hon förtvivlad över att bilen inte startade när hon skulle hem, och hennes tjejkompis som följde med menade att det var soppatorsk.
Jaha, hur gick bilen när du provkörde den då frågade jag. Hon sa att hon aldrig provkörde bilen utan förhandlade priset med en ytterst vänlig Arab (ja hon sa att han själv hade sagt han var Arab) och det ena ledde till det andra. Fick sätta mig i bilen efter jobbet ner till Gislaved (ca 10mil) med en reservdunk samt startkablar.

Kommer ner och ser den ÄCKLIGASTE Golf II Manhattan jag sett i mitt liv, bilen var i minst 5olika färger och dessa färger hade minst lika många olika nyanser.

Försöker öppna motorhuven men upptäcker att det sitter 2fina skruv rätt ner i plåten, hmm tänker jag. Kollar undertill och ser att det är massa pappkarton och "shit" så man inte såg motorrummet. Började asflabba och sa till min kusin om hon hade ens frågat om motorn gick bra? Nee sa hon givetvis.

Som tur var hade man kofångare i bilen och vred upp motorhuven, i motorrummet hittade jag 4st plåtfälgar och påsar med grus.

Denna bil gav min kusin 6.000kr för, + 1000kr i bensin. Vi bogserade den till närmsta skrot och fick 2.000kr för bilen och 500kr för fälgarna.

Kul historia!
Min "bästa" lagnig är lagningen av min fd VW Polo M5's växellåda... ( Länk )Jag hade tidigare sålt bilen o den nya ägaren (arbetskamrat) råkade ut för ett kopplingsras efter ca 6 mån, efter många om o men så beslutade de sig för att montera en ny koppling, blev dock inte riktigt bra då bilen ven betydligt med den nya kopplingen. Det slutade med att ena drivaxeln lossnade, som tur var precis när de skulle åka iväg. De bad en närliggande verkstad titta på bilen under dagen, vilket de gjorde. De satte tillbaka drivaxeln men det vinande ljudet var kvar, konstigt nog fick de inte betala nåt alls för detta jobb (varför det var "gratis" kommer senare). Hur som helst så ville de inte ha en bil med vinande ljud så de fråga om jag inte ville köpa den, vilket jag gjorde,om jag minns rätt gav 1000kr för en fungerande Polo M5 -82. Hur som helst så tog jag tag i det vinande "ljudet", dvs satte tillbaka drivaxeln ordentligt med nya bultar o drog åt som man skall, inget vinande ljud längre. Åkte sedan till SBP, gick kanonbra allt var OK utom "oljeläckage motor modell större")...Jag såg redan inne på SBP att det kan omöjligen vara motorolja men strunt samma...Vä hemkommen upptäcker jag ett hål i växellådan något större än en 5-krona, man kunde se det fina kugghjulen:-)! Där hade vi vårt "lilla" oljeläckage, det formligen sprutade ut olja där när man körde...Nu när jag såg detta hål så förstod jag varför verkstaden inte tagit betalt för sätta tillbaka drivaxeln, de hade naturligtvis bogserat bilen dit o inte tänkt på att den lösa drivaxeln kan slå hål på växellådan...Hur som helst, växellådsbyte var inget alternativ, alla växlar fungerade som de skulle ju, gällde bara att täta hålet...Så jag rengjorde metallen kring hålet så noga det bara gick o köpte sedan epoxi-kitt från Biltema o täckte för hålet, fyllde på olja i växellådan o åkte till SBP, godkänd:-)! Sedan körde jag bilen utan problem i över 3000 mil (varav flertalet långresor på över 130 mil T/R) innan jag sålde den vidare, dessvärre så krockade den nya ägaren ganska omgående o bilen blev skrot...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Min bästa lagning alla kategorier!

Ljusbågen på Defendern Länk blev intryckt p.g.a att en lastbil stannade för hastigt. Den böjde in sig och låg an mot grillen, tidigare hade där varit 8 cm mellanrum.

Lösningen blev att köpa kraftiga spännband och åka förbi ett bygge. Bad att få koppla på mig mot en grävskopa modell stor, spände fast banden, la i lågväxel och backade. Simsalabim, bågen var på plats. Blev klockrent. Att fixa det på "rätt" sätt hade krävt mycket demontering och tagit tid.

En Golf Gls jag hade en gång började plötsligt gå väldigt illa. Letade som f.n men hittade inget fel först. Vid en närmare inspektion såg jag att det liksom var ett hål på ena sidan av förgasaren. Det väste där när motorn var igång och jag gissade på att en bricka ramlat av och att förgasaren fick tjyvluft in där.
letade efter en bricka i passande storlek och tänkte att det såg ut att vara precis en tio-örings storlek (ja det var på den tiden såna fanns) Jag tryckte dit en tio-öring och stukade kanterna på hålet lite för att säkra slanten.
Jodå Bilen gick perfekt sen.
Billig reparation blev det. Tio öre kostade den.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
En polare blev riktigt blåst när han köpte sin gamla Volvo för en massa år sedan. Han var väldigt noggrann, knackade igenom hela bilen på jakt efter rost. Den lät solid och fin, så han köpte den. När han kört ett tag så kom det bubblor från insidan på tröskellådorna, och när han skar upp dem hade föregående ägaren sprutat in fogskum där! Inte undra på att det lät solitt....

Jag har råkat ut för en massa kul saker, bla en svetsad oljeplugg på en BMW 328. Gick hur fint som helst att byta olja med båtpump, men hur tänker man när man plockar fram svetsen? Det är väl bättre att borra och gänga upp hålet, så det passar en större oljeplugg?

Spacklade rosthål har jag också råkat ut för, liksom dåliga omlackeringar. Ofta kamouflerade av en smutsig eller regnvåt bil!

Köpte en Porsche en gång, som vibrerade lite när man varvade motorn. Det visade sig att ingående axeln i växellådan hade gått av, och tidigare ägare hade helt enkelt svetsat ihop axeln, men det blev inte speciellt rakt.

Far min åkte på en blåsning också, men där var det egentligen han som var dum och inte kollade upp bilen ordentligt. Säljarna (riktigt suspekta typer) blåljög farsan rätt upp i ansiktet, och sa bla att motorn var bytt mot en starkare, att bilen var rostfri (tjena!) men egentligen var den ett riktigt vrak som far la ner arbetsveckor på att få i ordning.

Jag har själv bidragit, på epatiden gick min kamaxel av, och bonkade bla hål i motorblocket på vägen ner till oljetråget. Gick hur fint som helst att laga med gaffatejp på utsidan och grovspackel på insidan! Sålde den naturligtvis med helt motorblock ett år senare.

Mvh Johan
Jag lagade ett hål i oljetråget på min m5_90a med vanligt väggspackel. Körde runt 1000 mil med det så och det funkade.

MOA-power
Jag kör även vw bussar modell äldre (60-70 tal). Det har funnits flera stycken i min ägo, och av varierande kvalitet.
Detta var en -69. Motorn sitter bak på dessa, och hänger i bakkant i en balk som skruvas i motorfäste i karossen - smidigt.
En vacker sommardag när jag körde med en kompis som också kör buss, så ska vi stanna för en fika, och sedan köra vidare. När jag varvade upp motorn på en grusväg för att evt komma åt lite grussprätt, så fortsätter motorn tokvarva utan uppenbar anledning.. Strax innan hördes några knäpp i karossen och lite klonk kändes.
Vad var det?
Slår av tändningen och går ut och spanar lite, och kompisen som kör bakom pekar på motorluckan och skrattar. Motorfästet har gått av och motorn ligger på marken!! Detta spände ut gaswiren så att motorn låg på varvstoppet.

Lagades enkelt med spännband, och kördes hem. Jag körde inte så mycket mer med den lösningen, utan en ny motorbalk fick det bli.

En annan gång kokade en opel rekord -71 för mig, 20 mil hemifrån. Termostaten hade lagt av. Jag hittade en trettonnyckel, och monterade bort termostaten på McDonalds parkering i Mellbystrand och monterade ihop igen, utan termostat.

En annan viktig erfarenhet jag fått, är att kunna köra bil i motorvägsfart utan att koppla på vägen dit. Lär er det, det kan vara aktuellt tidigare än ni tror :)

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.