|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, jag har precis gått och blivit BMW 120d ägare (första bmwn) jag är väldigt nöjd med bilen, går riktigt bra. MEN orginalljudet i bilen e fan inget o hänga i grannen, jag har BMW buisness med cd, planen är att jag ska behålla orginalstereon men byta ut framhögtalarna i första hand. Så min fråga är om nån vet vilken storlek det är på högtalarna i framdörrarna samt i "hatthyllan"? provade och söka men hittade inget! Tacksam för svar! Peter | |
|
Halloj, Om jag inte är helt ute och seglar så ser det ut så här: 2 x 5" i dörrarna 2x6.5" under framstolarna 2x5" bak Rubbet drivs av stereon med den grymma effekten av 4x15W @ 4ohm. Anledningen till 4x15 med 6 högtalare är att frontarna och midbasarna under stolarna sitter parallelt. Det är en mycket viktig faktor om du ska ge dig på att modda. Om du bara ska byta fronthögtalare så måste du vara säker på att impedansen inte blir för låg så du bränner steget i huvudenheten. Blir däremot impedansen för hög så kommer ljudet upplevas svagt. Inte en helt enkel match att bara byta frontar med gott resultat. Hoppas det löser sig för jag håller med Business-ljudet suger verkligen. Min rekommendation är släng ut samtliga orginalhögtalare. Sätt in nya basar under stolarna, ett trevlig kit-system i dörrarna med diskanter i A-stolparna och koaxialer bak. Driv frontar och basar med ett externt steg och bakhögtalarna med stereon. Visst det är en betydligt större operation än att bara byta frontar men jag tror inte du kommer att bli nöjd med det. Gör det ordentligt på en gång. Lycka till! |
|
|
Okej det får bli o byta hela systemet då, kollade under framstolarna och jag kunde inte se eller höra några högtalare där. Pratade även med BRL idag (dom ska utföra jobbet) och han sa att det va 5.25" i dörrarna och 4" i bagaget, så det blir juh inga stora kostnader direkt. Men är det e ingen här som bytt högtalarna i sin 1 serie som kan berätta hur det gick? om det stämmer med storlekarna osv? eventuella problem? Tacksam för svar! |
|
|
Inga högtalare under stolarna?? Kolla igen... De sitter nedsänkta i golvet under ett svart perforerat plastlock. För övrigt ska jag korrigera mig själv för det sitter 4" i dörrar fram och 4" även bak. Lycka till med uppgraderingen. |
|
|
Det sitter 4" i framdörrarna men jag monterade in 5,25" DLS reference serie högtalare och de fick plats utan någon plåtbearbetning. Vill minnas att de också hade beteckning slim line. Det var ett kit så det ingick även tweeter som var lätta att trycka in i de tomma hålen lägre upp på dörrarna. Antar att det sitter diskanter där i andra modeller av ljudanläggningar. Det blev naturligtvis inget jättetryck men en mycket stor förbättring och ett rent och klart ljud som är OK för mig. |
|
|
Så nu har en aktiv 8" baslåda av märket Axton blivit monterad i bilen, blev väldigt stor skillnad! Tänk vad lite extra bas kan göra :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.