|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har precis fått körkort och köpt en 325:a och på min färddator eller vad det är så står de Kuhlwasser prufen på tyska och det betyder kontrollera kyllarn:S? Så min fråga är vad jag ska göra? För när ja kör så höjs temperaturen direkt till halva och de luktar lite bränt/krut. TACKSAM för svar. Obs Vattnet i kylaren är lite över minimum | |
|
Kolla nivån när bilen är kall. Det sitter en nivågivare i botten på expansionskärlet som signalerar låg nivå. Ibland kan givaren krångla och signalera utan att nivån är låg. Fyll på till rätt nivå om så behövs och var vaksam på om nivån sjunker eller att temperaturmätaren börjar pendla eller stiga över normalnivå. Dessa motorer tål inte att gå med för lite kylvätska. Skruva aldrig av locket när motorn är varm, då förlorar du kylvätska eller i värsta fall bränner dig. |
|
|
Okej viken nivågivare ska jag kolla på? Det finns ju vid sidan om där det står MIN och MAX . Temperaturen är alltid på halva den går inte över. Men tycker det är konstigt att det står så och att det luktar. Kan det vara oljan som luktar när motorn blir varm och oljan bränns lite (menar om oljan finns på sjävla motorn) |
|
|
Givaren är elektronisk och det är den som ger dig signalen "kühlwasser prufen". Manuellt läser du av på min/max-markeringarna precis som du gjort. Om vattnet inte ligger under min-nivån då motorn är kall så är det något fel på givaren som signalerar felaktigt. Lukt av bränd olja kan förekomma om det läcker lite från ventilkåpans packning. Det brukar sitta en plåt som sitter ihop med topplockspackningen som sticker ut ovanför avgasgrenröret. Titta om det runnit olja över den och vidare ner på grenröret. |
|
|
Jah okej, då får ja kolla vatten nivån imorgon på dagen och om det är under MIN fyller jag på med glykol och vatten, är det inte under min så är det fel på den elektronsika delen. Men ifall de finna vatten och temeperaturen aldirg går över halva och det luktar bränt, ska jag bara skita i det eftersom det kan vara oljan som finns på grenröret osv? . OBS temperaturen höjs väldigt snabbt till halva kan det bero på termostat? TACK för hjälpen |
|
| Att den når arbetstemp snabbt är bara bra, är termostaten dålig så tar det längre tid. | |
| hej igen har kollat detta och fyllde på lote färdigblandat glykol. står fortfarande kuhlwasser prufen. Sen när ja startar bilen så hörs ett ljud, det har de inte gjort innan. (min färddator fungerar ej som den ska så ni vet) | |
|
asså...de är nog inget du behöver vara orolig för. det är ju en gammal bil. så länge du har kylvatten o det inte försvinner i rask takt. och du har värme i kupén. att det plingar till är att den skickar en signal till datorn om kaske för dålig vatten nivå. eller kanske att det är under 3 grader ute. har du pixelfel så du inte ser eller? det är garanterat nivågivaren i kylaren som är pajj. bara byte. men den brukar gå sönder rätt ofta. att det luktar bränt kan va många saker. äru säker att det är olja som luktar, glykol kan oxå lukta. sjunker kylnivån nåt i kylaren? kan ju annars va värmepaketet som börjar gå sönder. mvh |
|
|
Aquilla Jaha tack för svaren, ja det måste nog vara att den e gammal. Men ibland piper den 1 gång och ibland 3 gåner? förstår inte varför. Japp har pixelfel och sånt. men jajja glykol finns osv. inget problem me det. |
|
| kan ju va massa grejor. piper nog för varje fel den upptäcker. kan ju vara tex. någon trasig lampa, att det är kallt ute. o sen då kanske nivågivaren som inte funkar som den ska. | |
|
Jaha okej:P ja men tråkigt att den ska pipa hela tiden när ja nu vet att mitt halvljus inte funkar o ena dimljuset fram. Men tack för hjälpen. obs fjädern på tanklocket funkar ej så bra? var kan man köpa ny? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.