AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.910

Uppgradera ljudet, Byta högtalare E39 Touring

La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Jag har sökt men inte hittat några tips angående att uppgradera ljudet i min 525ia M-sport -03, jag har business ljudpaket nu med cd, och ljudet är helt kass.

Kan man bara byta ut högtalarna till bättre eftermarknads prylar ?
Om man kan det i så fall vilka dimensioner passar ?

Mvh / Laurin
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Är också intresserad av att uppgradera, är det 5,25" både fram & bak?

//Roger
BmwCS #5251
Länk

kolla på klippen till höger oxå
Länk
Jag tyckte också att ljudet var helt kass i min bil när jag köpte den. Det fanns ingen djupbas att tala om. Så jag köpte en 12" aktiv baslåda och monterade den i bakluckan.

Resultatet är jag väldigt nöjd med. Det går att spela väldigt högt med originalhögtalarna/stereon när man inte behöver ha mycket bas på inställningen i stereon.

P.S: Baslådan jag har i bilen är en GAS A112BP och kostar just nu 1998 kr på BRL.se.
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Ok, men vad jag vill veta är:

Vilken storlek på högtalare passar fram/bak på en Touring om jag vill byta ut originalen mot värre diton ?

Nån som kan rekomendera några högtalare som passar rakt i original hålen ?

Är det nån som vet om det gör nån skillnad ? Jag menar orkar orginal stereon driva det ?

Mvh / Laurin

PS: Kollade lite på www.bavariansoundwerks.com dom hade en jäkligt schysst dockning till iPod i original askkopp som såg kanon snyggt ut... DS:
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Jag tyckte också att ljudet var helt kass i min bil när jag köpte den. Det fanns ingen djupbas att tala om. Så jag köpte en 12" aktiv baslåda och monterade den i bakluckan.

Resultatet är jag väldigt nöjd med. Det går att spela väldigt högt med originalhögtalarna/stereon när man inte behöver ha mycket bas på inställningen i stereon.

P.S: Baslådan jag har i bilen är en GAS A112BP och kostar just nu 1998 kr på BRL.se.

Undrar hur du kopplade den? Baslådan alltså.

På baslådan sitter det både låg- och högnivåingångar. Eftersom Business-stereon i bilen inte har lågnivåutgångar kopplade jag in mig på högnivåingången på förstärkaren på basen. Jag tog signalen från de bakre högtalarna och ledde kablarna in genom D-stolpen.

Själva remotesignalen tog jag från den vita kabeln som går till antennförstärkaren på vänster sida i bagageutrymmet nära vänster bakljus.
ic
87
ice.
Undrar vart högtalarkablarna går? Drog du ifrån taket och ner eller? Kan man reglera basstyrkan med stereon eller kan man bara ändra direkt på lådan?
Ursäkta om frågorna är korkade, men är ganska novis på det här området.

För ett par år sen sålde mds ISO-Slutsteg som man kopplade in via bilens org stereo o på org högtalare via isokontakter.. hittade ej dessa på mds längre tyvärr men borde finnas och utvecklingen borde ha gått framåt. vill själv bättre stereon i min e39 nu att riva ur org stereon.. skulle vilja ha nya högtalare i fram och slutsteg och baslåda.
Jag drog kablarna från högtalarna i taket. Tyckte det var enklast så. Man kan reglera basstyrkan både med stereon och med ett reglage på basen. Desutom kan man reglera delningsfrekvensen så att det låter bra.

Fördelen med det är att man kan skruva ner basen på själva stereon väldigt mycket vilket innebär att det inte blir något "ploppande" ljud i de när man höjer volymen om man spelar "dunka-dunka-musik".

Själv är jag väldigt nöjd med resultatet. Har lyssnat på E39-bilar i bilhallarna som har någon typ HiFi-högtalare (eller nåt sånt) och tycker inte att ljudet är speciellt bra. Jag saknade fortfarande den riktigt djupa basen. Men det löser man enklast med en aktiv baslåda på 12".
ic
87
ice.
Om man nu införskaffar en aktiv baslåda från nån av de vanligare bilstereoleverantörerna, vad ska man då köpa för kablar. Finns nåra med i baslådepaketet, och vad behöver man mer? Tips på flera kablar.

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Hade tänkt sätta in dessa i framdörrarna Länk vet ej men det kan ju inte bli sämre tycker jag.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
blaikarn: Köp ett riktigt tvåvägs-kit och gör så här i stället, Länk
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
När jag kollade på detta så verkar det konstigt för jag har högtalare bakom det sk tomma locket...men på min bil står det 0666 Business CD RDS så det borde ju inte vara högtalare där. Jag får kolla i morgon om jag har något slutsteg i vänstra skärmen...subbe har jag ovanför batteriet i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.