AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.490

335 M eller M3

Sida 1 av 2
Ma
30
Makk
120D M sportedition
Som rubriken antyder står jag(vi) i valet å kvalet mellan dessa två bilar till sommaren (cab)
Det blir altså en 09:a min fråga till er är om ni kan dela med er vad ni tycker?!
Vad är skillnaden mellan dessa två bilar förutom motor fjädring MM.!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Priset?

Har man råd med en M3a köper man det. Inget slår M3 i körglädjen :)

// Daniel
Ma
30
Makk
120D M sportedition
om vi bortser från priset !
M3 alla gånger. Kan man så ska man helt enkelt. Du kommer ha hundra gånger roligare i m3:an. Den inbjuder till aktiv körning på ett sätt som aldrig en 335:a kan.
fredde 7
Hade det inte varit för att du vill ha en cab hade jag personligen valt M3:an.
Men nu var det ju cab....så då hade jag inte valt M3:an känns som en kompromiss..cab-sportighet.....
Förstår mig inte på detta med cab, men det kan ju bero på att jag aldrig haft tillfälle att äga ngn;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ja det är inte mycket att snacka om. Har man än gång jämfört bilarna finns bara ett alternativ.
M3:an har DET. Den talat till hjärtat som få bilar gör och att den dessutom är vardagsduglig.
Själv valde jag mellan M3an och nya Audi S5 för att jag ville ha 4-hjulsdriften. Men jag kommer byta inom kort till en M3:a

Lycka till med ditt val.

//Stefan
Frågan är väl snarare, va har du för behov? Va kommer du använda bilen till?
Du kanske inte vill gasa så jätte mkt å köra jätte aktivt, utan glida med en hyffsad snabb å bekväm vagn? Ja då kanske det inte är värt att betala 300tusen extra, eller va det nu skiljer i pris..

MVH
För mig är det två helt olika bilar. I cab utförande ser jag ingen anledning till att ha värre en 335 om man inte har behovet att ha det värsta märket på bakluckan. En cab är ju bara en glidarbil med alla nackdelar som finns att tillgå för att det ska vara en sportbil. Så för min del skulle det vara helt bortkastade pengar att lägga det på en m3 cab. Sedan ska man såklart göra skillnad på en roadster och en cab där roadstern är byggd för att vara utan tak medens cabben är en takbil som i efterhand fått ta av mössan.

Själv förstår jag inte varför man ska lägga ut massa extra pengar på en bil som ska användas för att köpa mjukglass och frakta golfklubbor, men är man prestandatorsk och vill utnyttja bilen så är såklart m3 en helt annan sak än 335. Men då funderar man inte ens på en tung cab med all vikt på fel ställe så för mig skulle valet lätt.

Sen att dom flesta på AP tror att det är en m-bil som är det ultimata i alla situtaioner om man har pengar tycker jag bara är en ungdomlig dröm om något man aldrig tror sig ha råd med
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Såg först nu. Cab som M3 går bort enligt mig. Köper man en M-bil så ska den användas tycker jag.
I annat fall kan du lika gärna köpa 335 och glida omkring i.

//Stefan
Ma
30
Makk
120D M sportedition
Riktigt bra post av er alla! kan inte svara för varför att man ska ha M3:an igentligen när man tar en tankeställare och tänker efter så känns det onödigt men å andra sidan är det något vist med M3 :D Körde en c70 D5 över förra sommaren å tyckte prestandan va ok så 335an bör duga igentligen men sen är man där igen M3 ojoj..
Om du harr kört en c70 d5 och tyckte den var ok, så kommer du definitivt vara nöjd med den prestandan som 335i ger! Tycker som ryk 330xi att en m3 är "bortkastade" pnegar när det gäller köp av en cab. Sen så om man skall vara realistisk så hur ofta kommer du använda de extra hk egentligen?
Du kommer ha tillräkligt med kraft i dubbelturbon för att kunna köra skiten ur de flesta ändå! Så spara de 300" och gör nått annat roligt för dem!
Annars så kommer det säkert finnas några 08 cab M3 demobilar kvar som handlarna vill bli av med till våren om du kan tänka dig det?

Lycka till!

When batman takes a vacation he does the Gumball
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller absolut med ryk "Sen att dom flesta på AP tror att det är en m-bil som är det ultimata i alla situtaioner om man har pengar"

Även om man skulle ha obegränsat med pengar är inte M-bilen det självklara valet för mig om den ska fungera som bruksbil.

När jag åkte M3e36 coupe hade jag samtidigt en 318i e36. Skulle man bara iväg en snabb sväng ner till affären blev det vanligtvis 318i. Den är smidigare att köra, lättrampad koppling, riktigt smidig vxl-låda, det är inte stötigt och spårkänsligt. Med 4-dörrar är det smidigare att ta på bältet och även att skicka in matkassen ibaksätet.

Men vissa dagar är det fint väder och man vill bara KÖRA bil på en trevlig landsväg då är valet lättare.

Nyligen åkte jag samtidigt M5e39 och 325e46. När man är på ett visst humör var 325:an helt enkelt skönare att köra.

De M-bilar jag använt som bruksbil har inte blivit äldre i min ägo än 6-8 månader.

Nu har jag mycket liten erfarenhet av 335i och ingen av nya M3:an men jag skulle gissa att 335:an kan vara lättare att leva med till vardags även om man direkt efter en inspirerad provtur lätt skulle ta M3:an.

Alltså provkör ordentligt,om det finns möjlighet låna hem bilarna över en helg och försök tänka brukskörning om det är så du tänkt använda bilen.

Om pengarna inte är nåt problem hade jag köpt m3 cabben utan att tveka en sekund :D har haft 2 st m3 e46 cabbar och är helt såld på att åka cab med mycket motor ! ljudet, dofter och frihetskänslan är underbart! och en ny m3 cab med 420hk och hardtop kan inte bli annat än bra! =)

om du inte är ett freak som ska smiska på bana varje helg och jaga hundradelar.

aja mina tankar om det hela :D
Ma
30
Makk
120D M sportedition
Blev 335an (utan att ens se eller provköra:O) men beställer 3 stycken tillsammmans med 3 vänner så fick en hyfsad deal!
tackar så hjärtligt för vägledningen och alla smarta resonemang, just nu är jag glad att ja inte tog m3an skönt att slippa lite av den svenska avundsjukan:D blir förhoppningsvis min drömbil m5an istället som racer bil framöver :D kan återkomma med mer info om det finns intresse när jag kmr hem igen hej på er alla GOD JUL
Ma
30
Makk
120D M sportedition
2 vänners sorry:D
Skillnaden mellan en duktig förare och en vardagsbilist är nog större än mellan M3 coupe och cab.

Fick ni mycket mer än 4% i rabatt vid 335 x 3?
Ma
30
Makk
120D M sportedition
Jo d stämmer nog vad du skriever :D
Jo mer en 4% var d allt!
10% måste ni ha fått iaf? Tio procent grejjade jag relativt enkelt hos både audi och vw när jag var ute efter nybil. Bmw fick jag 8% på med orden "mer kan jag inte göra när du inte är säker på om du ska beställa". Så nog borde ni fått kraftig rabatt :D
Ma
30
Makk
120D M sportedition
jo 10% är närmare en 4% :D dom har nog det inte allt för lätt något märke just nu även om dom nekar detta! over and out!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Var får ni 10% på S eller M-bilar? Någon som vet vad det kommer bli för prishöjning pga den svagare kronan.

//Stefan
Ma
30
Makk
120D M sportedition
denna gamla posten kom upp här i en annan tråd och jag ville bara säga att sommarn har varit underbar i 335:an och våran familj har vart vana med Usa pickisar och en volvo en sommar och tyckt vi haft bra "mussels" i kärran dock bara rakt fram:D med 335an förstår man sloganen "när du älskar att köra"
When you go black you never go back :D byt det mot bmw!
Tack alla hjälpsamma människor!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.