|
|
|
|---|---|
|
När motorn är kall och man startar den går den bra på tomgång ca 30sekunder tills den sakta börjar gå dåligt på tomgång. Fick också en tvåa på "Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt." Hör detta ihop? Vad kan det vara som spökar? vet inte var jag ska börja?? CO: 0,0 CO 2500: 0,0 HC: 001 LAMBDA: 1,26 | |
|
Hej! va menar du med 1.26? Jag jobbar på bilprovningen grensen på lambda är (097-103) på alla bmw från år 1989 och upåt. så som jag forstår så har du 126 på lambda ikke 1,26.. |
|
|
bmwpower26: Jobbar du verkligen på SBP?? Ifrågasätter detta starkt med tanke på ditt svar.. I annat fall kan man ju böja förstå de som säger sig få felaktiga anmärkningar Lambda 1,00 är optimalt då har man en luft/bränsleblandning på idealiska 14,7:1 Anmoniax: Felaktigt lambdavärde brukar bero på otätt avgassystem, då får du restsyre i avgaserna |
|
|
Tack för svaren, Avgasystemet ser nästan nytt ut och bilen är tystare än någon bil jag haft men är kanske något ställe som läcker, får kolla noggrant under... Någon som har förslag på varför den går så illa på tomgång? går på 6 - 800varv lite varierande och motorn går inte jämnt. När jag gasar går den jämnt och normalt, är inte kraftlös eller något. |
|
| KAMAXELGIVARE? | |
|
Går det att mäta upp kamaxelgivaren? Finns det något sätt att läsa felkoder manuellt på bmw? haft opel och volvo där man kan läsa av felkoder genom att räkna blinknigar på motorfelslampan i instrumentpanelen eller på en diod i motorrummet efter att ha kopplat en kabel i diagnosuttagen. |
|
|
Var inne på bilprovningen efter att ha tätat en pytteläcka i en skarv på avgasröret efter att ha gått igenom det grundligt med bilen på. Fick nu 1.27 i lambda, börjar tröttna på denna bilen... Någon som vet om det går att mäta tempsensorn och var sitter den ? eller mäta kamaxelgivaren? får snart köpa alla givare nya men kostar ju skapligt med lambda, lmm, tempgivare, kamaxelgivare m.m :( |
|
|
Fortsättning följer... Bytt och gjort: - Lambdasond - Tempgivaren till motorstyrningen - Rengjort och smörjt tomgångmotorn så den går superlätt. - Kollat packningen till insuget hel och fin samt alla slangar. Resultat: Går fortfarande dåligt på tomgången, Länk (mobilfilmat) Får hem en Kamaxelgivare idag så jag ska byta den med senare. Lyssnar man noga går den inte 100% på lite varv heller, men märks inte när jag kör, kraftfull och går bra... Får se om jag får en fullträff snart... |
|
DMZ |
Kontrollera att alla små gummislangar sitter fast ordentligt, speciellt runt omkring insuget. (även under insuget) Kontrollera att du har rätt sorts tändstift mont. (med rätt inställt gnistgap) |
|
Kollade mina stift nyss NGK BKR6EK och i samma vända i garaget lyckades jag få tomgången att gå jämnt, klämde lite på alla slangar kring insuget, när tomgången helt plötsligt stabiliserades, då hade jag slangen mellan ventilkåpan och till en svart konstig sak som sitter på insuget ihopklämp. Hur kommer detta sig?? Gjorde en fuling att jag tillfälligt pluggade hålet på den svarta saken på insuget och lät den adra slangen från ventilkåpan ligga öppen, antar att man inte bör täppa till den? slangen är hel annars.. Den går otroligt fint nu! Men varför? :) |
|
DMZ |
Vet ej om du menar vevhusventilationen? Biltema saluför iså fall ett filter som du kan ansluta direkt till ventilkåpan. |
DMZ |
javascript:new_page('productimage.asp?iItemId=142637','640','480') |
| Perfekt, Och idag gick bilen genom besiktningen med 1,01 i lambda, jippie... | |
|
Kan sätta hur mycket som helst på att det var en av dina lambdasonder som gjorde detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.