AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.368

Elektrisk skylthållare laglig?

ri
699
riku
740iA -97
Hittade en annons på blocket om en hållare för reg.skylt. Den döljer skyltarna med en knapptryckning, det borde ju vara perfekt för dom som inte vill synas i div. kameror. Hur lagligt är det???
Gu
100
Gurrae
Bmw 525iT E61 -04
Har du länk till den?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kallas den inte för nåt annat egentligen? Har för mig att jag sett en sån där man påstod att funktionen underlättade tvättning....???

Så länge skylten sitter synlig som den ska när farbror Blå kikar så bör det väl vara OK tror jag iaf. Att du sen "råkar" komma åt knappen som vippar skylten när du körde förbi vägtullen.... oj hoppsan.

Har sett några bilar med detta och det blir lite klumpigt.. Sen ska det dras sladdar och så in i bilen... Näe, det där får vara får egen del. Åker dock inte så ofta förbi tullarna så det spelar mig mindre roll.

God Jul!

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Länk

///BMW - Was sonst!
ri
699
riku
740iA -97
Nämde det för några kompisar som åker ofta genom tullarna. Det blev ett MÅSTE HA! Undrar hur mycket man kan få böter av att skylten inte syns??
1500 kr är böterna på att inte ha synlig regskylt.

Men ärligt talat, den här grejen kostar 2500 (!) kr...är den värd det?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det tjänar man in på tre månader som pendlare till och från Sthlm city.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
aha... 2500... 5 månader då...
ri
699
riku
740iA -97
Det är klart, man får inte åka fast ofta. Jag åker så sällan in till stan så för mig är det inte lönt. Men det skulle vara intressant att höra hur polisen ställer sig till det hela eftersom det kan räknas som medvetet fiffel inte en skitig regskylt, skattebedrägeri?(det kan man ju åka dit på mer än ett mord)
riku

Du kan definitivt ha en poäng där. Det handlar ju om ett medvetet vilseledande och innebär vinning för gärningsmannen och ekonomisk skada för staten dvs rekvisiten för bedrägeri är uppfyllda.

Fungerar den här grejen i vått och torrt, finns det någon garanti om man försöker använda den när den är fastfrusen med is och den då går sönder?

Sen tänker iallafall jag: varför ska alla andra betala men inte jag?

En kille jag känner har redan lagt ut mer pengar på fortkörningsförsäkringar, sprayer till regskyltar och liknande än vad han någonsin skulle få i böter...ska tipsa honom om den här :-)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kul marknadsföringstvist!!! :-D

Skydda din nummerplåt på träffar.... Mot vadå?

Beroende på hur mycket man kör genom tullarna kanske det lönar sig, men det var en dyr pryl.

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Man kan ju se till så man "skakar av" snön just precis där kamerorna råkar vara. Man behöver inte vara olaglig hela tiden...
Det jobbiga skulle väl vara om indikatorn inte fungerar som den ska och säger att skylten är uppfälld då den inte är det.

k1mzo: Tror att den arbetar i medvind då den fäller upp skylten och i motvind när den fäller ner den.

///BMW - Was sonst!
Intressanta teorier här, och rätt krystad marknadsföring får man säga...)
Samma frågor har varit uppe flera gånger om man bemödar sig lite sökning bakåt i forumet. Svaret är tyvärr lika enkelt som det är samma som alltid i denna och liknande frågor: Reglerna är enkelt och effektivt skrivna, varje typ av manipulering av skyltarna som kan innebära att de inte kan läsas av (vilket nog får anses vara syftet, oavsett andra möjligheter...) är otillåten. I förlängningen är det precis som nämns ovan, kan ytterst klassas som bedrägeri osv.

FP
Det finns ju en film på produkten på hemsidan. Under fliken montering.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Som nämnts är ju frågan hur väl anordningen fungerar i fart, säg 100 km/h. Skulle jag skaffa en sådan produkt vore det för att komma undan fartkameror. Den "film" som täcker regplåten ser rätt tunn och sladdrig ut, den utsätts ju för rätt mycket vind redan i landsvägsfart.

pa
26
patienten
518i -95 E34
Den där produkten är för utställningsbilar, som inte rullar på vägar.

Skulle ni ändå få för er att köpa den för annat bruk så tror jag inte...
Plåtarna står mot det svenska vädret.

Och som det flesta här säger... dom där små skärmarna tål antagligen inte vindraget.

Och dom små motorerna lär korrigera sönder efter några månader av vatten och smuts...

Lite smuts och stenar som fastnar i listerna för nerrullningen av skärmen/plastfilmen sätter stopp för att den ska kunna rulla ner mer.

Lägg pengarna på annat roligt istället... ge din BMW istället en ordentlig service för dom pengarna.

Det finns bättre produkter för att slippa vägtullar och dyl. som dessutom är billigare.

Hälsningar /Viren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.