|
|
|
|---|---|
|
Tokit det kan bli ibland... Felsökningen, demontering och reparation är nu inledd av "nya" pärlan. Allt har gått bra och flera bidragande faktorer till varför bilen inte startar samt varför den svartryker. - Insuget satt nästan löst. 8 av tolv muttrar satt löst. Insugspackningarna så heller inget vidare ut. - Insuget var full med riktigt smetig gammal olja. Gjorde ordentligt rent och avlägsnade koks på ventilen. - En tunn liten slang från ovan nämnda ventil var loss. Den går till en svart/vit backventil och sedan in i någon annan grej på vänster fjäderben. Demonterade ventilen, men glömde memorera åt vilket håll den ska vara monterad. Någon som vet? Vad är dess funktion? - Startmotorn var ny, men "frihjulade" hela tiden. Demonterade den och skruvade ner dess växellåda. Startdrevet snurrade fritt, lite motstånd kanske. Det verkar som den lossat inne någonstans. Startmotorn har bara varit i bilen ca 200 mil, men garantin gick visst ut för 2 veckor sedan, grr! Är det ett vanligt förekommande problem? - 1 av 6 glödstift gav utslag på multimetern, otroligt! Ström kommer fram så problemet är funnet och nya stift monteras idag. Jag har en uppsättning otroligt feta däck, 17-255/45 bak respektive 17-235/45 fram. Ser lite larvigt ut på en diesel och jag är minst 20 år för gammal för den dimensionen. Om någon är intresserad av att byta till "lagom" dimension är förlag hjärtligt välkomna! -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder | |
|
Är det pos.12?: Länk AGR-ventil till avgasreningen som återcirkulerar avgaser till insuget. Det verkar vara en elventil som styr återcirkulationen på ventilen du gjort rent. Kanske du ser på skissen hur slangarna skall sitta. Den som går nedåt verkar vara till din ventil. Den andra gissar jag är vacuum till själva regleringen. |
|
|
Backventilen går in i pos 12, på bilden är det pos 17 tror jag. Den är svart/vit, men vilken ände går in i elventilen? En annan fråga gällande slangarna dit, ska dom verkligen sitta så löst? -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
|
Pos. 17 är inte en backventil utan en reducering så det kanske inte spelar så stor roll hur den sitter vänd om det var det du tänkte på. Slang pos. 16 ser ut att gå till förgreningen på slangen mellan vakuumpumpen och bromsservot. Vakuumsystemet: Länk Vakuumslangar brukar väl sitta ganska löst medan trycksatta ledningar brukar ha nån liten klamma vid anslutningarna. Med åren brukar de ju dessutom torka och sitta alltför löst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.