|
|
|
|---|---|
|
nån som vet varför dom tidiga e23 har mycke högre förbrukning?? inte va det väl förgasare på dom fram till 81/82 H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! | |
|
Detta är väl inte något svar på din fråga men om man tittar i modellguiden så är nog förbrukningssiffrorna för senare e23 efter 81 ganska optimistiska. Har kört 733-82 o 735-83 och det går åt bra mycket mer soppa. Samma sak med siffrorna för 3,0 att 76-77 skulle vara så mycket snålare är ganska otroligt. I alla fall bilarna med automat tar en hiskans massa mer soppa än vad som anges. Är det någon som vet var siffrorna härstammar från? Kanske är det så att de putsas av BMW på den tiden för att det ska se bra ut. Jag har en orginalbroschyr på 3.0 från 76 där anges förbrukningen till 1.25 l/mil vid 110 km/h. Snålt va.. LTK, Artisblau glidare i Alingsås |
|
|
ok tackar för det! då kanske en 733 -79 inte är en direkt ekonomisk vinterbil kallstarter å korta körningar då lär man väl va uppe i 2.5l milen men jag har för mig att min 3.0'a inte drog så mycke, visst mer än 1.25 drog den men nog höll den sig under 1.5 iaf iof så va det en manuell H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Mycket tidiga E23 (sjuttiotal) var bitvis utrustade med förgastare, men då endast 725 och 728. 733i har alltid varit insprutare (i:et står ju för just detta). De två stora anledningarna till att de tidigare bilarna drog så mycket mer soppa än de senare, ligger framförallt i karosseriet (som lättades och modifierades för lägre luftmotstånd till 1983 års modell) och automatlådan (som gick från 3 t 4 steg i samma veva). Nyare modeller kan vara mycket besninsnåla, jag kör ex. min 728i från 1984 på nder 0,8 liter milen! Den är å andra sidan snål i hästväg... normalt är väl runt litern. 733/735 och 745 är dock betydligt elakare på bensinräkningen... Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
ok! det låter som det är lådan som gör det mesta av den lägre förbrukningen får ta å leta efter en med 4stegs!! H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
jag har en 728, alltså inte en 728iA som mitt användarnamn säger, den har som sagt den vanliga förgasaren, (för övrigt samma som amvändes i Rolls Royce Corniche) och den drar ca 1,5 liter milen, denna är alltså från 79. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.