AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
32.003

X3s fyrhjulsdrift - kan man få driv på alla fyra hjul samtidigt?

Sida 7 av 10
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du hat inte svarat på mina frågor!

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du har fortfarande inte svarat på mina frågor! Varför diskutera turbo när det inte alls har med frågan att göra!

Utan diffspärr driver alltid båda hjulen med lika stort moment på samma axel. Det hjul med minst friktion bestämmer momentet (för båda hjulen). Med diffspärr kan drivhjulens drivande moment skilja.

mvh/ Anders
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Chris 87>En turbo ger inget laddtryck så länge gasmängden till turbinen är för liten för att kompressorn ska kunna generera laddtryck. Detta kallas för "cruise" på fikonspråk, dvs. att avgasturbinen snurrar enbart med. Då brukar man ha mellan -0,7-0,8 bars undertryck i plenumet, dvs. precis som i en sugmotor, mao. inget som hellst laddtryck!
Det lägsta varvtal som man överhuvud taget kan erhålla laddtryck vid kallas för boost threshold.
Jag köpte min första turbobil i början på 90-talet, den senaste sålde jag i våras, och den mappade jag även själv med hyffsat resultat, ungefär 50% effekthöjning från original.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Har vi inte redan gått offtopic så det skriker om det? Sakfrågan, om en X3 kan driva på alla 4 är ju redan besvarad, ja det kan den, med bromsarnas hjälp.
Att en tvåhjulsdriven bil driver på 2 hjul är något som jag kan leva med i min verklighet.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tomas du måste vara förvirrad för du skriver: Anser du att en BMW 335 är turboladdad när den går på jämn gas med undertryck i insuget? Turbon laddar ju bara ibland, är det verkligen då rätt att kalla den för turboladdad?

Det är klart att den är turboladdad lika mycket som en 2WD är tvåhjulsdriven! Det jag skriver är att den inte driver på båda hjulen på en gång.

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Anders, är det inte tvärtom?
"Med diffspärr kan drivhjulens drivande moment skilja."
Med en diffspärr uppnår du ju samma drivande moment på vänster & höger sida om spärren låses i diffen. Samma sak om mellandiffen låses, då får du ett förutbestämt förhållande mellan fram och bakaxel som inte ändras så länge spärren är låst.

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Men Steaman, jag har ju förklarat! Om bilen är tvåhjulsdriven så driver den på båda hjulen så länge EN parameter inte uppstått, och det är när ena hjulet får NOLL friktion, då driver den bara på ett hjul!
För att förklara detta utförligare. Hissa upp en en 2wd BMW på vänster bak och lägg i växeln, rullar bilen framåt trots att högerhjulet är mot backen, svar NEJ. Detta för att vänsterhjulet har NOLL friktion, då kan inte bilen röra sig framåt, precis som en gammal torsen-audi (som likt förbannat kallas 4wd!). Sänk ned bilen så den driver med båda hjulen, rullar den framåt? Svar JA! Den driver således på BÅDA hjulen så länge NOLL-friktions-parametern inte är uppfylld!
Jag kan nog inte förklara det tydligare än så.
Tomas: Fast om du applicerar limes gränsvärdessats fås att kompressorhjulets påverkan går mot noll med sjunkande varvtal men för att resultatet ska bli noll krävs att inga avgaser passerar turbinhjulet, vilket innebär att motorn är avstängd. Således ger turbon laddtryck om än väldigt lågt och inte tillräckligt för att göra någon skillnad.

Sen sitter det vanligtvis även en avlastningsventil på turbons kompressor sida, men det antar jag att du redan känner till och vilken funktion den har. ;-)
Tomas, jag skrev moment, inte varvtal. Momentet är detsamma på båda drivhjulen (samma axel) om det finns en differential, varvtalet kan dock skilja. Med en diffbroms länkas hjulen som då strävar efter att ha samma hastighet och med olika fäste för hjulen kommer det drivande momentet att skilja.

mvh/ Anders
Vi diskuterar inte Turbo utan 4wd

steaman står fast vid ditt påstående angående X3an

"Den kan inte driva på alla 4 hjul samtidigt om du inte har diffbroms eller diffspärr mellan fram och bakaxlarna OCH mellan hjulen på samma axel, dvs 3 stycken"

Förklara hur du resonerar eller vill du inte för att du inser att du har fel?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du upprepar att villkoret är noll friktion vilket aldrig förkommer. Om jag på torr asfalt trycker pedalen i botten med min 325dA ++ så kommer det ena hjulet att börja spinna om inte antispinn ingriper. Jag har inte noll friktion i den situationen.

Och svara gärna på mina frågor?

Om den nu driver samtidigt på båda hjulen så undrar jag varför:
1) Man överhuvudtaget behöver diffspärr?
2) Så många här på forumet skulle vilja byta ut sin antispinn mot den gamla diffbromsen som fanns på tidigare modeller eller komplettera med Quaife?

steaman: Jag håller med dig beträffande att använda noll friktion är felaktigt. Enligt fysiken gäller vid noll friktion att en kropp, i detta fallet en bil, kommer fortsätta i samma hastighet och samma riktning i all oändlighet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tomas, bilen driver ju fortfarande LIKA MYCKET (dvs lika lite!) på två hjul när ett hjul har "nära noll" friktion, det är bara det att hjulen driver så lite att bilen inte rör på sig. :)

Om vi med "driva" menar att hjulen skall överföra moment från drivaxel till vägen så att bilen rör sig.
Så då har vi konstaterat att steaman har fel i sitt påstående!

"Den kan inte driva på alla 4 hjul samtidigt om du inte har diffbroms eller diffspärr mellan fram och bakaxlarna OCH mellan hjulen på samma axel, dvs 3 stycken"

Det steaman missuppfattar är att han tror man måste ha en diffspärr/broms för att uppnå 4wd även när samtliga hjul har ett drivande fäste/grepp mot vägbanan.

Märkligt att detta med 4wd, awd, 4x4 krånglar till det.
Länk

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det har inte bevisat någonting, :-)

Den ska inte bara ha ett moment utan ett drivande moment på alla 4 hjul samtidigt. Jag har inte sett något i ovanstående som bevisar detta.

Eftersom du är så säker på dina påståenden, svar då på mina frågor, som är mycket enkla!

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Chris87> Jag trodde begreppet "överladdad", det man i vanligt tal benämner turboladdad, avser en motor som tvångsmatas med luft så att det skapas ett övertryck i insuget. Jag känner inte till någon överladdad motor som bara tillåter turbon ladda upp till atmosfärstryck. Men nu skiter vi i den diskutionen!

AKN> Jag tror du har missuppfattat det. Summan av kraften (momentet) är alltid samma, men i och med differentialen så kan momentet öka eller minska på respektive drivhjul. Att varvtalet ökar på hjulet som tappar grepp är helt korrekt, likaså ökar även momentet! Tänk dig själv att ena hjulet står på blankis och snurrar, det andra på torr asfalt, bilen står stilla, har du verkligen samma moment på hjulet på asfalten? Om detta hjulet hade samma vridmoment (viket det får med en diffspärr!) så hade ju bilen rullat framåt!

Steaman, på torr asfalt så har du inte 0 friktion på det spinnande hjulet om bilen rör sig framåt. Diffen gör så att momentet förflyttas, du kanske får 80% moment på det spinnande hjulet och 20% på det med fäste, men det driver ju fortfarande på båda hjulet, men inte lika mycket, men du har fortfarande 2-hjuls drivning!

Jag vet inte om du kopplar ihop begreppet "samtidigt" med 50/50-drivning? Det har jag aldrig påstått. Jag påstår att om du har så lite som 1 miljondels % moment på vänsterhjulet och 99,999999999999999% på högerhjulet så har du ändå drivning på 2 hjul och bilen kommer att rulla framåt, dock väldigt långsamt. Men villkoret 0% friktion, eller 0% moment på ena hjulet är ju inte uppfyllt.

Diffspärr behöver man för i t.ex. terräng få samma moment på hjulen. Har man en öppen diff så kan momentet variera mellan hjulen på samma axel 0-100%. Får man då som i exemplet ovan 1 miljondels % moment på ena hjulet så tar det ju en kvart att förflytta sig genom en lerpöl, ganska opraktiskt.

Jag vet skillnaden mellan en LSD och att häva antispin via absbromsarna, jag kan dock inte säga hur skillnaden upplevs. Men jag misstänker att uppträdandet blir bättre med en LSD, större känsla kanske. På många 2wd-bilar brukar antispinnet först bromsa spinnande hjul, hjälper inte detta för att komma innanför toleransen för rotationshastigheten mellan axlarna så brukar även spridarnas pulser kortas. Jag vet inte hur BMW's system fungerar men ibland kan man stänga av den delen som stryper spridarna och på så sätt tillåta hjulspinn men ändå ha kvar "diffbromsen" via bromsarna.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Tillägg till mitt inlägg ovan. Momentet måste ju så klart enligt F=m X a överstiga vad som krävs för att knuffa bilen framåt. Uppförsbackar, bilar som väger 3,5ton med c-däck osv. gör kanske att mitt miljondelspåstående lite överdrivet:-(
Tomas,

Förutsatt en axel med differential är det drivande momentet lika stort på respektive hjul.

"Tänk dig själv att ena hjulet står på blankis och snurrar, det andra på torr asfalt, bilen står stilla, har du verkligen samma moment på hjulet på asfalten?"

Ja (förluster borträknade)! Det är ju anledningen till att det inte går framåt. Bromsas det hjul (och därmed ökar momentet) som slirar kommer momentet att öka på det andra hjulet.

Återigen, det hjul som överför minst drivande moment kommer att bestämma momentet för båda hjulen.

mvh/ Anders
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
AKN beskriver precis hur det fungerar.

Om den ena hjulet står på is och spinner, så bromsar man det hjulet och höjer därmed momentet på båda hjulen. Förhoppningsvis så mycket att det andra hjulet har tillräckligt moment för att få bilen att röra sig.

Jag anser fortfarande att du endast kan har "drivning" på båda hjulen med en "inte helt öppen differential" eller ännu bättre en läst differential.

Antispinn har till syfte att undvika hjulspinn inget annat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.