AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.557

Rolig dieselbil för max 150 000?

Min förra bil tog eld för en vecka sedan och måste nu byta bil smile

Jag är ute efter en diesel bil

De krav jag har är:

Ska gå ha dragkrok på (helst sitta på redan vid köp, då det är dyrt sätta dit)
Gärna Fjärrstyrt centrallås men inget krav.
Bilen får gärna ha xenon ljus men inte heller något krav.

Sen vore det bra om den kostade max 150 000 och inte drar mer än 0.7 liter per mil.
Och är fin att titta på smile

Är grymt sugen på en BMW 118D men dom är lite för dyra än sad Iaf med ny motorn.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Octavia RS TDI är riktigt kul. Drar ca 0,6 och har 170hk/350Nm. En högvarvig diesel dessutom.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Passat TDI
Saab 9-3 TDi
Audi A4 TDi
BMW 320D

Det finns väldigt mycket trevligt att hitta för de pengarna

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

//Lövet
Tycker att både Lövet och stephan har kommit med bra alternativ som verkligen är värda att titta närmare på! Fast jag måste säga att v50 hade gått bort för min del pga den hemska 2.0D har provat den några gånger och vi kom inte alls övrens. Då skulle jag istället kolla på denna V70 D5 05 Länk riktigt fin bil och en utmärkt dragbil.

Sen så har vi ju det "tråkiga" alternativet. Länk fördelarna är ju dock att du får en så gott som ny bil med 7 års nybilsgaranti!
Annars så om du vill ha en BMW så skulle jag kolla på 320D finns fina E46 och även några fåtal e90 Länk.

Lycka till med letandet!

When batman takes a vacation he does the Gumball
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
V70 D5 är en mycket trevlig bil men den har 1 stor nackdel - bränsletörsten. Du kör inte en D5 under 0,7 tyvärr, snarare 0,85 lit/mil. Köper man en med automat så ligger förbrukningen närmare litern. Sök på Volvoforumet Länk så hittar man tyvärr massor med trådar där ägarna är djupt missnöjda med förbrukningen. Annars är både bilen och motorn trevliga. Framförallt så slipper man det fyrcylindriga knattrandet från motorn.

Kia Ceed är nog bland det mest problemfria man kan äga. 7 års nybilsgaranti gör ju att bilen inte kommer kosta någonting i reparationer. Men hur kul har man under tiden? Jag vet inte till 100% eftersom jag inte kört någon.

Skulle jag själv välja så skulle nog den länkade E90 320d:n ligga väldigt bra till. 159' är nog inga problem att få ner till 150' i dagens läge.

//Lövet
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Håller med er om att länkad 320d verkar prisvärd. Trevlig bil!

Här är ett par 120d i din prisklass:

Länk
Länk
Dock ingen dragkrok.

Octavia RS TDi är trevlig och man får en "nästan ny" bil för ca. 150´, bara man kan leva med att den är högljudd och har lite "struttig" fjädring jämfört med ex. 3-ser och A4.
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Ford Mondeo 2,2 TDCi. Kul att köra för att vara framhjulsdriven och dessutom billig. Jag gav 85.500 för min 2006:a. Du kan se hur den ser ut här om du är intresserad: Länk

För mig så ligger den på 0,55-0,6 på landsväg och runt 0,7 i stan. Får dra 1800 kg (med BE-körkort). 155 hk och 360 nm.

För 150.000 kanske man till och med kan hitta en Mondeo med senaste karossen och motorn, tror det är 175 hk i den.

Mvh
Mattias

Varför inte en 330d eller 330xd??
Jag tänkte föreslå Mini CooperD men jag antar att andelen med dragkrok är ganska liten...den är annars mycket trevlig att köra!

V70 D5 är inte särskilt snål men det finns också 2.4D som drar 0.66L/mil med automat. Dock är ingen av dem särskilt roliga att köra utan mer en bekväm laståsna. V50 är klart trevligare att köra i så fall.

Tänkte också på E90 320d och även gamla 330d men en 330d är långt ifrån snål den heller och så saknar de DPF som gör att skatten blir astronisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.