|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla genier. Hoppas en av er vet vad som just hände min bil. Jag har en 528 ia -98 sedan. Inga kände elfel eller andra defekter. Till händelsen: Jag vred på tändningen men hann inte starta för det small till i armstödet. Det var en relativ stark dov smäll. Lät precis som en smällare, och luktade precis som en smällare. Eftersom det var mörkt så såg jag även (tror mig sett det iaf) en ljuskälla som uppstod. Typ som en smällare. Det kan dock ha varit inbillning. Ut fort som en vessla, tänkte att det måste ju vara några ungjävlar som kastat in en smällare precis när jag hoppade in i bilen. Nu ska dom få veta att dom lever tänkte jag. Men tji fick jag. Det var inte en levande själ i närheten. Jag hoppade in igen, märkte att varningsblinkersen var på så jag slog av den och startade bilen. Allt var som det skulle vara bortsett från en lätt lukt av smällare (krut) och att airbag-lampan har tänts. Men ingen airbag har löst ut (som jag kan se). Vad har hänt?? | |
|
Kan det möjligen vara bältessträckaren som detonerat, verkar kanske knasigt men varför inte...? The way we see the problem is the problem. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är som ovan säger, bältessträckaren har detonerat av någon anledning, Det har hänt tidigare på bland annat forumprofilen "wendtans" E46a. varför vette sjutton, varningsblinkersen sätts på automatiskt när nån del av airbagsystemet utlöses, innerbelysningen ska tändas också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hur fungerar bältessträckaren? Sitter den där man låser fast bältet? |
|
|
Ja, den sitter där: Länk En krutladdad cylinder som löser ut vid krock och drar åt bältet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.