|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vem vet,kanske denna Svenska, finurliga ide, snart möjligen snappas upp av någon biltillverkare!? Länk Söka patent....någon!?? *asg* Mvh Patrik |
|
Ja den där tekniken köptes upp och skrotades av exxon mobil, lite synd faktiskt tror den hade slagit igenom på bred front. |
|
|
Uppfinnaren i filmen har en hel drös med patent. Bla Uppblåsbart ankare Soldriven ficklampa Pedaldriven rullstol Uppblåsbar darttavla |
|
| Haha, pedaldriven rullstol? Hur tänkte han då? :-)) | |
| Ahh, missade ironin och läste inte de andra uppfinningarna... Är lite trött idag | |
|
1/4 1975... Jovars, aprilskämt är ju inte helt vanliga i december. The way we see the problem is the problem. |
|
|
He he bra komiskt!' På tal om avgas återvinning så finns det redan! Scanias nya motorer återanvänder en del av avgaser till avgasrening samt lägre utsläpp. Så t.ex. pedaldriven rullstol kommer kanske finnas till salu inom kort... ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
På tal om avgas återvinning så finns det redan! Scanias nya motorer återanvänder en del av avgaser till avgasrening samt lägre _________________________________________________________________________ Hört talas om EGR-ventiler....? Fanns på vanliga bensinmotorer för ca 20 år sedan, så jag vet inte om Scania är så jäkla märkvärdiga i det avseendet med sin nya motor... EGR står för just Exhaust Gas Recirculation, vilket alltså beter att avgaser återcirkulerar för att hjälpa till att minska utsläppen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Läste det för ett bra tag sen så nu kommer jag inte ihåg alla detaljer men dom har tydligen gjort lite mer än bara några ventiler.... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
SAAB har redan en färdig lösning för detta, den presenterades kring 1996. Som vanligt så fanns det ingen bra chef som styrde upp läget där då. Jag får ta och skriva de ett brev till.... Mvh Asken |
|
|
Det där med pedaldriven rullstol var inte så illa. Betänk hur alla mindre intelligenta individer betalar pengar för att lyfta designat järnskrot eller cykla på en cykel som står stilla i diverse svettdoftande lokaler( totalt ute 2009 om du frågar helrätt punkt se) De damer som önskar motion och samtidigt se om de personer som tragiskt inte kan förflytta sig(Mången person som sitter i rullstol äro synnerligen underskattade på sin förmåga att se ting i samhället från en intelligent synvinkel märker man om man bespråkar dessa) kanhända kan få en träningscykel monterad bakpå. Det vore motion för hemtjänsten det, mindre bilavgaser och utsläpp i alla fall. Mvh Asken |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Asken! Tänkte faktiskt på dig då jag såg denna underbara filmsnutt! ;) Mvh Patrik |
|
Asken Vad var det för något saab klurade på ,ang avgasåtervinning??? EGR ventiler finns än idag,men dom är ju inte till för att återvinna avgaser utan för att sänka förbränningstemperaturen. |
|
|
Asken, du är på rätt spår... Hehe, visst är det resursslöseri med gym. Gymnaster (~) genererar värme genom förluster i kroppen, nytto energin (nåja) som astras omvandlas till värme i maskinerna. All genererad värme gör att det blir varmt, AC är lösningen > än mer energi till spillo. Summa summarum, gymmen måste vara ett erhört resursslöseri! ;-) Varför debatteras inte huruvida genererad energi i gymmen skall komma till nytta i stället för att bokstavligen kastas bort? |
|
|
M635 Forever: Nog för att jag haver en prima Black&Decker 12Vdriven dammsugare i varje prima Askenbil för att hålla rent, dock stoppar jag den icke i avgasröret:) Kanhända bara jag som är intelligent nog att inse att det behövs en ny chef i det här landet eftersom Reinfeldt inte gått en kurs hos chefen:) Jag gissar att han kikar in på AP eftersom han fick ett brev av vem?:) Ma1445M: Inte fan vet jag, jag är ingen tekniker jag bara chefar åt förvirrade chefer nu när de tror att loppet är kört, tvärtom, Svea Rike 2009 från kvartal 3 och framåt kommer ta sådana ekonomiskutt så *pekar diskret uppåt himlen* kommer kunna vara enda förklaringen. 300 cyklar uppställda på rad framför Herr Askens boning och seriekopplade till elnätet. Bemannas av damer i tighta uniformer och med jämna mellanrum startar herrn sin prima V12 utanför dörren, klimatkompenserar nedför backen, inspekterar ni får själva tänka er vart ifrån vilken vinkel (kvalitetsrumpa är ett underbart uttryck) kvalitetsbelägger eventuella eftersläntare med lämplig produkt i prima koläder med handtag och återvänder till därefter till sin boning för vidare naturstudier. Är det inte så det går till i tomteland, den andra delen alltså... Det första är lika allvarligt såsom jag gillar BMW 850... Mvh Asken |
|
|
EGR-ventiler är väl tämligen sällsynta på bensinmotorer idag? De fanns ju förut som en lösning för att minska utsläppen, och torde vara målet med dem än idag om de finns. Det jag tror Asken fiskar efter ang. SAAB, är väl den lilla uppfinning de hade som vid kallstart samlade alla avgaser i en stor påse under bagagerumsgolvet tills katalysatorn "tänt", då leddes avgaserna i påsen tillbaka till katalysatorn och renades innan de fortsatte ut i det fria. Det var en klurig lösning på problemet att kalalysatorbilar är smutsgrisar en kort stund innan kataysatorn blivit varm nog för att funka. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ja dom börjar väll dö ut nu kanske ,har sett dom på motorer nyare än år 2000 iaf. i motorer med variabel ventil styrning är dom ju onödiga så ?. Men endock är inte EGR ett sätt att återvinna avgaser ,utan dess funktion är att återcirkulera syrefattiga avgaser in i förbränningsrummen för att på så sätt sänka förbränningstemperaturen,En lägre förbränningstemperatur ger mindre NOx. återvinna avgaser = utvinna energi ur avgaser , det var bara det jag menade med att EGR är något annat än det dom pysslar med i videon, det dom gör i videon är ju mycket fiffigare än en tråkig EGR ventil. |
|
|
Ang saab så har deras motorlabb en massa roligt som blivit lagt på is, den där påsen har jag alldrig hört om innan,låter som en bra ide om den är praktiskt genomförbar.. |
|
|
Jag vet att Håkan Mattsson gjorde ett inslag om Saaabs avgaspåse i mitten på 90-talet. Mvh/ Niclas |
|
|
Ja dom börjar väll dö ut nu kanske ,har sett dom på motorer nyare än år 2000 iaf. i motorer med variabel ventil styrning är dom ju onödiga så ?. _________________________________________________ Är du helt säker på att det då verkligen var just EGR-ventiler? Det är ju nämligen så att EGR-ventilen var en av den tidens lösningar för att minska utsläppen, man gjorde det då i till stor del med grejor utanför motorn vilket tydligt kan ses på t ex äldre japanare där det formligen kryllar av pytsar ventiler slangar och rör på över och runt motorn, som var till för att på ett eller annat sätt påverka förbränning eller avgaser så att utsläppen minskades. Med tiden så lärde man sig att styra upp detta redan direkt i förbränningen, varför det på nyare motorer är i jämförelse nästan ingenting av jox utanpå motorn för avgasreningen. Det som kan finnas är ju luftinjektion i grenröret, dör det då sitter små rör på varje grenrörspipa nära toppen. I dessa leds sen luft in i det heta grenröret och bidrar till fortsatt förbränning av oförbrännda kolväten i avgaserna. Dessa rör brukar vara kopplade på ett eller annat sätt till en ventil som kan se ut som en EGR-ventil. Ja, SAAB:s motorlabb har för att vara en mycket liten biltillverkare en massa kuliga saker i sina gömmor, tro mig jag vet... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Bmw använde sig av pulsairventiler långt in på 80talet är det dessa du menar Dr Tinnitus. Ang Scania och flera andra så är ADblue på väg framåt,har själv kört 2st 16lit V8 i ett år nu och är imponerad. AD kan liknas vid urin och har en egen tank medlet sprutas in före catalysatorn och bränner av avgaserna. Jag har aldrig sett bilen röka spelar ingen roll ligger o stånkar på 800rpm eller maxvarvar det enda som kommer ur pipan (synligt då)är värme:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.