AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
874

Hjälp med styrstag mått.

Sa
5
Sazza
520i Touring -95
Det är med skamkänslor jag skriver detta.
Jag har bytt allt som går att byta i framvagnen på en E34 Touring -95.
Allt för att få bort vibrationer. Nya däck, skivor och allt med bussningar.
I min iver så slängde jag på 4 nya styrstag ändar. Utan att mäta dom gamla först. Big misstake!!! Nu voblar bilen som H-v.
Bor mitt ute i skogen och kan alltså inte ens köra den fram till en verkstad för fram inställning.
Finns det någon vänlig själ som kan ha några mått till mig? Längd på styrstag/antal gängor eller något som kan få bilen någorlunda körduglig. Spelar ingen roll om vibrationer finns bara jag får bort vobblet.

mvh No Brain Sazza
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ställ ratten i mittläge. Måla ett par fläckar på framhjulens slitbanor med vit sprayfärg. mät sedan tvärs över med lämplig mätsticka, tumstock el likn. när fläckarna är riktade framåt i körriktningen. Rulla sedan fram och mät motsvarande med fläckarna riktade bakåt så långt det går. Om det då skiljer t.ex 12 mm totalt behöver du skruva kanske 1-2 mm per styrstag. Kolla sedan igen. När du har fått in måttet hyfsat har du tillräckligt bra toe-vinkel för att kunna köra. Sedan måste en riktig inställning göras med bakhjulen som referens. Då kommer det bli bra med nya grejor i framvagnen och allt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, skrev lite slarvigt där. Ritsa märken i färgen med något vasst för att markera måttet.
Sa
5
Sazza
520i Touring -95
Tackar Anders! Det är en riktigt bra lösning. Jag har allt jag behöver nu för att rikta in dom tillräckligt för en tripp på 3 mil till verkstaden. Tack för ditt snabba och bra svar. Hör av mig med resultat.
God Jul Beemers.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.