|
|
|
|---|---|
jonaz_ |
har sen en tid tillbaks en 525ia. underbar bil förutom automaten! har testat nåra stycken manuellväxlade å jävlar vilken skillnad. har testat å dra mot nåra manuella 525:or å start från stillastående är den ju rukigt seg på. va fan, ligger man jämsides med en 740gl automat så börjar man ju fundera. BMW har ju rykte att ha lite krut i sig men automatlådorna verkra faktiskt inte vara nån höjdare.Så sega eller är det bara jag som fått tag i ett dåligt ex. har ju visserligen gått drygt 30'mil men ändå?! |
| Jovisst är automatarna segare, men så stor skillnad är det inte fråga om så att du skulle kunna ligga jämsides med en 740gl automat för de går inte bra. Om vi skall snacka 0-100 så gör väl 525E3489 det på 10-11 sekunder med automataren medan en 740 gl gör på 12.5 manuell så automataren lär inte vara snabbare. | |
|
>>Jonaz: Det är samma,(nästan iaf), skillnad på dagens bilar oxå. 5-PET RULES!! hehehe //Marin |
|
|
BMW:s automater är helt ok, de växlar mjukt och fint. På 540 e39 har jag för mig att aut och man accar lika fort till 100....om de accar lika fort 70-110 ska jag låta vara osagt. Det som irriterar mig med automat (har testat 740ia 95:a och 740ia 96:a) är att det finns en fördröjning när man gasar innan något händer. Kör man däremot mycket stadstrafik är naturligtvis automat bekvämt. /Simon |
|
-:BeeMWe:- |
Jag har inte automat för att jag ska komma fort iväg... |
| Jag har en 525 ia & tycker att den är pigg så att man klarar sig . Men den är inte snabb upp till 70 km sedan är den ok . Jag kan hålla med att den gamla motorn 12 ventilaren är slö . Men man har en automat för att glida inte att dra med | |
| Som det mesta annat, är väl valet manuell/automat en smakfråga... Personligen har jag nog vuxit ifrån att vilja ha en spak att dra i med jämna mellanrum i stan, och skulle därför inte komma på tanken att köpa en manuell bil. Varför besvära sig med att göra något som bilen kan göra själv bättre? Kanske man skulle montera startvev på bilen också...Det är ju så tråkigt med automatisk startmotor ;-) Visst, bilen är lite trött i starten om man inte gasar ordentligt, fast jag hade inga bekymmer att hänga av en Passat 1.8 Turbo igår från stillastående, med automaten i sportläge. | |
| Simon: knäpp bara över knappen A till S ( adaptiva låddan) så försvinner mycket av "glappet" som du inte gillar.. | |
|
Gasar-Magnus, tack för tipset! /Simon |
|
|
Tja ! Jag hade en 525 Ia exe. -92 24 ventil. och den var helt ok för mig, men jag hade en 5-stegs automat. det gör mycket skilland om man dubbelkickade gemfört med enkel kick. för en 4-stegs aut. från 0-100 ligger på 9,6sek och min låg lång under det ca: 8,9-9,0. (manuel låda ligger på ca 8,6 om jag inte har fel) BMW 4ever |
|
|
Jonaz: Kanske du har en kärra som inte sett sina bästa dar? Lite sliten, dåligt skick? Kan vara stor skillnad från bil till bil. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Automat i en V8 är väl helt ok. Men i någon av de övriga varianterna är det inte ett speciellt kul eller kvickt val. Jag reserverar mig för dem nyare automatarna som bl.a E39 använder sig av(steptronic). Automatlåda o mercedes passar bättre tycker jag (dra era egna slutsatser) ;)) Mvh Janne. |
|
jonaz_ |
tjena! klocka den idag och fick 11.5 sek på 0-100. det är väl egentligen inte så dåligt när boken säger 11.3 sek. men det är ändå två sekunder mer än den manuella. nu är jag inte sån som är ute efter ruskig prestanda för då hade man nog inte köpt en automat. automat=bekvämlighet manuell=körglädje |
|
Smaken är som (_!_) delad... Jonaz_: köp en manuell bil så kan du röra om i bensinen:) Det är vilsammare körning med en automat.... Mvh Asken |
|
|
0-100 vinner en manuell... än sen? Hur ofta maxar man där? Ska man köra 0-100 är inte 5-serien direkt optimal.. Övriga 99,9% av tiden som bilen körs "normalt" vinner Automaten, i synnerhet steptroniclådan som tillåter nostalgitripper till manuell växling... om man skulle känna behovet ;) Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Automaten är ju helskön! bara den håller sig hel och så.... =( Har hittat en beg låda nu som jag ska montera så fort som möjligt! Har inte varvat ur sexan på ett tag.. ;) Köpte låda, och fick med hela bilen.. Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Automatlådan som sitter i E39'an är en av de skönaste automatlådor jag har kört... själv var min förra bil manuell och jag bara längtade tills jag fick automat igen... Dom nya automatlådorna är inte så dåliga som man tror utan tvärt om en väldig bra låda, speciellt i sportläget... Skulle vara kul att veta hur många som normalt skulle klara att racerväxla upp en manuell för att följa med siffrorna som står i manualerna. Med de nya automatlådorna (och kanske med hjälp av Steptronicen) står man sig ganska bra mellan en manuell och automat med samma motor... "Sommaren är här med glidarväder..." "Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..." |
|
|
Man köper inte en gammal 525:a med automat och förväntar sig sport prestanda, period. Har haft både manuell och automat genom åren och visst är det skillnad, upptill en viss motorstyrka vill säga. Det skall till en MYCKET duktig chaufför för att klara av att utnyttja fördelen av en manuell låda på en 540 tex. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.