AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
782

Rätt milantal 325 touring?

Skulle behöva lite hjälp..

Har kollat på en 325 Touring -04 a.Bilen har dock bara blivit servad vi 2500 mil enligt service boken(har nu gått 9000).Bilen är svensksåld, men jag skulle ändå vilja kolla om milen stämmer.Hur gör man det enklast?
DMZ
En dåligt ifylld servicebok kan tyda på en slarvig ägare.mm. Vart har bilen blivit servad under de gångna 6500 milen? Har du frågat nuvarande ägaren om detta? På en så pass ny bil som en 2004, så förväntar man sig att serviceboken skall vara stämpad vid varje utförd service? Detta är ju en värdehandling. Mätareställningen går att få verifierad via BMW.
Lite skumt känns det ju, därför jag frågar lite här.Bilen ska tydligen ha blivit servad privat av kompis som jobbar på Bmw verkstad.
DMZ
Låter illavarslande, en bil utan stämplad servicebok betingar ett lägre värde.
Men bilen kanske är ett klipp prismässigt? 75.000?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ännu mer mysko blir det, när man betänker att alla svensksålda BMW har fri service 8000 mil/3 år. Har bilen gått 9000 mil nu (eller ännu mer?), så borde den rimligen ha hunnit med två servicetillfällen inom de tre 'fria' åren - man kan fråga sig varför tidigare ägare inte utnyttjat detta? Krystade, luddiga och osannolika förklaringar är varningstecken att något inte står rätt till - undvik bilen, det finns många liknande till salu, som är dokumenterat korrekt servade och har en historia som 'stämmer'!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Som gunnare skriver är det extremt konstigt att man hoppar över en fri service på BMW för att istället betala privat hos en polare (varför i hela världen skulle man vilja göra det?)

//Lövet
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bilen har säkert varit servad, bara det att ägaren inte haft med sig boken.
Hur ser si-enheten ut?

__
Min bil:
Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om du håller inne nollställningsknappen till trippmätaren (den vid hastighetsmätaren) innan du vrider om nyckeln till första läget så rullar det upp servicekoder samt tillhörande km då bilen har varit ipluggad i BMWs servicedator.

Det brukar inte stämma exakt med serviceboken men på ett ungefär stämmer det oftast.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Om nu kompisen servat bilen så borde ändå ägaren noterat i serviceboken och sparat kvitto på delarna och oljan.
Tänk på att även om bilen är billig så lär du få problem när du en gång skall sälja den...
Tror att jag tar och ser mig om efter en annan bil faktiskt.Fått många bra råd här nu..Bilen va dessutom en 03a, hade sett fel + att den inte besiktats sen 06.Sen vet jag inte om man blir säkrare av att den säljs på fima heller..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.