|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en bmw 325 e36 coupe som jag har tänkt pyssla om litegrann o piffa upp:)! men till det tråkiga..... någon stolle som inte verkade ha en aning om va han gjorde har skruvat tillbaka mätaren till otroliga 2500 mil?! har hört att det ska finnas ett till ställe i bilen där det står hur långt bilen har gått, kan man be bmw återställa miltalen till det som det faktiskt ska vara, kvittar hur mycket det är ska nog ändå ha bilen tills den åker till tippen. någon som vet? | |
| du kan alltid kolla på de senaste bes pappret där står de hur långt den hade gått då så får du ett litet hum... | |
| någon som vet va de kostar o skicka iväg den till dom då`? | |
|
Hej, kolla om den så kallade "manipulation dot" är aktiv, det betyder att codepluggen inte hör ihop med instrumentet. Det går att "syncha" code pluggen med instrumentet genom att gå in i "service menyn": se länk eller sök på google! Länk |
|
|
hej flashg! mkt intressant info. jag har läst nu 2 gånger men jag blir inte klok på texten... jag har en bmw 328 årsm 97:a där förre ägaren har satt i m3 mätarhus med låga mil. "Uptäckte det efter köpet av bilen att jag blev blåst" Nu vill jag återställa originalmilen på bilen. Hur bär man sig åt? ursäkta att jag snor tråden lite. |
|
|
Om du håller inne nollställningsknappen till trippmätaren (den vid hastighetsmätaren) innan du vrider om nyckeln till första läget så rullar det upp servicekoder samt tillhörande km då bilen har varit ipluggad i BMWs servicedator. Det brukar inte stämma exakt med serviceboken men på ett ungefär stämmer det oftast. |
|
|
Klippt från länken ovan: With the engine off, press and hold the trip mileage reset button, and then turn the key to accessory position 2. The LCD display on the instrument panel will change to tESt01 and then will begin to cycle through several displays. Release the button. The display will continue to cycle through several displays. stega fram till test 09 This function will synchronize the two readings to the highest value. Press and hold the reset button for 4 seconds, and the lower mileage reading will be overwritten by the higher, and the manipulation dot is cancelled. |
|
|
oj det var som fan ... tack så mkt! men vill jag verkligen veta vad bilen egentligen har rullat :( ajja... jag får förberreda mig på de värsta nu. ska testa detta lite senare. tack så mkt för hjälpen |
|
DMZ |
Magnus R: För Julfridens skull, testa efter Jul;-) |
|
DMZ : hehe helt ärligt så vette fan om jag vill göra det. för att serviceboken är synkad till miltalen. Det är där skon klämmer. Återställer jag dem riktiga miltalen kommer det kännas bättre i själen på ngt sätt, men då kommer serviceboken vara värdelös. Och skulle jag i framtiden vilja sälja bilen vidare kommer jag inte lyckas utan servicebok. För alla papper och servicebok stämmer överrens med milen nu. Men jag, tror inte på dem milen som den visar nu, jag är övertygad att den har gått mkt mer. skicket säger det till mig. jag vet inte vad idioten har sysslat med som sålde bilen till mig. Jag kan bara säga att det är vidrigt med folk som skruvar milen på bilar, det är så sjukt bedrägeri så de e inte sant. Så jag tror jag återställer miltalen och behåller bilen tills den ska till tippen. inte lönt att sälja den vidare. Ingen e så blåögd och naiv som mig. |
|
|
På min bil funkade de inte alls:( håller in reset till tripmätarn, slår på position 2(barar radion går igång?) och då rullar alla servicekoderna upp sen så testar den mätartavlan..... o sen då????? trycker på reset efter allt e färdigt men ack, inte ett liv förutom att tripmätaren ställer sig på noll:( ha ja missat nåt?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.