|
|
|
|---|---|
|
På kolfiberinsuget från RnB racing är där 2 st 26 mm slanganslutningar och 1 st 8 mm anslutning. Den ena 26 mm anslutningen är ju till tomgångsmotorn men den andra är väl ändå till luftpumpen? 8 mm anslutningen kommer från vevhusventilation. Är det inte den grövre slangen från vevhusventilationen som man skall sätta ett lite filter? Nr 11 Länk | |
|
När jag pratade på Rafko efter jag köpt mitt ACS insug av honom fattade jag de som man sätter tomgångsmotorn, vevhusventilation samt den lilla oljereturslangen på boxens undersida. Detta gjorde jag och med luftpumpen gjorde jag de som du sett väldigt enkelt för mig genom att sätta ett vevhusventilationsfilter där.. Vad jag vet är det inte godkänt av SBF att köra med öppen vevhusventilation så nu slipper jag riskera strul med den biten iaf. Funderar på att ta bort pumpen helt i framtiden.. |
|
|
Alldeles riktigt (M) så ska filtret på 11an jag satte mitt direkt på strutens topp ja, den i plast som 11 går till med olje returen, men vill du slippa besiktnings tjat så behåll nummer 11 salngen på struten och ta sedan sonika en rostfri rör stump i stutet på slangen att sätta vevhus filtret på, och på så sätt kan du ju ha filtret under insuget, då kan alldrig besiktnings gubbarna se att du har en öpen vev vent. |
|
|
De kan väl inte ha nån betydelse om de sitter på mitt elle /// M ///´s sätt? |
|
pg_ice |
filter på nr11? båda dom grövre slangarna ska in i insuget och den mindre 8mms slangen. precis som dom sitter på org insuget. skillnaden är att du har alla anslutningarna underifrån. du får alltså förlänga den ena 26mms slangen så den når ända fram. luftpumpen är en riktig blyklump 4-5kg väger den säkert man tar bort den på 10min. sen pluggar du igen slangen som går in till toppen,så har jag gjort. enligt Köhler tar den 4hp men jag tvivlar på det då den bara ska var igång några sekunder vid kallstart sen rullar den fritt. |
pg_ice |
jag vet inte om det är helt galet att plugga igen där jag gjorde från luftpumpen? men det är var jag har hört från andra och även från nån guide som beskriver hur man tar bort luftpumpen. som sagt pumpen är ju bara igång några sekunder sen har ju slangarna ingen funktion och då spelar det väl ingen roll om man pluggar eller sätter ett filter? om man nu har tagit bort pumpen helt alltså. kör man med pumpen så är det väl dumt att plugga igen antar jag. |
pg_ice |
Anslutningarna på Köhlers Insug Länk |
|
Ja precis PG.. de slangar som vi satt i boxen nu sitter ju där även på originalplenumet. Förstår inte varför man skulle ändra och ha öppen vevhusventilation? Pumpen gör ju som sagt ingen "nytta" mer än för miljöpartiet i några sekunder/minut så då tyckte iaf jag de va bättre att sätta ett filter bara.. Som sagt så är de väl dumt att plugga den när den är kvar och är i drift. |
|
|
PG och Wingård: Det är säkert rätt som ni säger. Ska koppla om slangarna igen och sätt filtret på slangen till pumpen. Tror ni inte man kan sätta en T-koppling på slangen från vevhusventilationen och luftpumpen så att man får in båda i insuget som är tänkt från början?? Eller kanske inte... |
|
|
Ja hurvida vilken av lösningarna som är riktigt vette fasen men för mig kändes min och PG´s mest logisk. Möjligt de går att göra en koppling eller förgrening eller rent av ännu en anslutning direkt i boxen. |
|
| Grejen är nog den att vevhusslangen skall in i insuget pga det är olagligt med öppen vevhusventilation på personbil men inte på lastbil. Kolla din FH12 så sticker det ut ett rör under motorn som det "poffar" ur | |
|
Sätt INTE in slangen från Luftpumpen till kolfiberinsuget. Slangen från luftpumpen ska gå separat med ett litet filter eller så plocka bort det systemet. Slangarna in i insuget är 1. Slang från tomgngsmotor, passar rakt av 2. Slang från vevhusventilation, måste förlängas lite för att komma underifrån. 3. 8mm slang är RETUREN (om ifall man får olja från vevhusetslangen) ner i tråget(via tkorset nere vid oljetråget) 4. Förläng LMM sladdarna 5. Bocka oljestickan Nästan alla moment som behövs.. /Rafko |
|
|
känns ju bra man gjort rätt då så slipper man krångla med de:) |
|
|
Tack LotecM3. |
|
|
Bara en dum fråga: Varför inte sätta i slangen från luftpumpen när den sitter original? |
|
pg_ice |
uttag för tempgivare? missade rafko det i listan eller sitter det inte nån på dom insugen? ta bort pumpen istället hissa upp bilen så ser du hur det ser ut,inga problem alls. är du osäker så kan jag ta kort på dom delarna som ska bort. fixa gärna en 90graders anslutning till den längre slangen,risken finns att du får veck på den annars. |
| PG: Jodå det sitter tempsensor. Är precis så att man får på den utan att förlänga. | |
|
Slangen från Luftpumpen går in FÖRE LMM på original insuget. Du kan inte koppla på den på kolfiberinsuget då du tappar bort uppmätt luft. På kolfiberinsugen har du LMM direkt längst framme på insuget. DU får isåfall göra uttag MELLAN LMM och luftfiltret (typ ett rör) med anslutning till luftpumpen. men det är enklare med ett litet filter istället :) |
|
| Tack för svaret Rafko. Nu är det bara chipet som saknas =) Satan vilket ljud det blir efter 4500 rpm. =) | |
|
Bara maila till Rafko@hotmail.com så fixar jag ett chip som passar pfk till den boxen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.