AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
791

Strul med styrbox L-Jectronic

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Har ett märkligt problem som inte är det minsta lustigt. Har en gammal 3.0 som jag tagit bort förgasarna på och fått på tidsenlig insprutning. Har motorelektronik från 528-84. Problemet yttrar sig så att om man kör med högt varvtal ett par kilometer så slutar styrboxen att fungdera. Lite irriterande så.. Detta har hänt två gånger första gången så tänkte jag inte så mycket på det kanske var boxen dålig, men nu när det hänt en gång till nu i kväll så blir man ju lite fundersam. Styrboxar är ju inget som växer på träd och inte heller kan man hitta dom i farbror frejs hatt.
Måste boxen vara jordad? Den sitter plåt i plåt på e28 men inte som jag satt den i trenollan. Ligger det nåron form av skärmning eller något sånt i boxen?
Det skiter sig inte helt kallstart ventilen öppnar men inte spridarna, så motorn får ingen soppa.

Kan laddningsregulatorna vara kass så det blir för hög spänning?? Har inga andra elektriska problem på bilen.

Kan det vara så en äldre generator från tiden innan sprut inte passar med sprutet? Låter som en chansning men när det är elektriskt kan väl nästan vad som helst hända... Est is schwartskunst..

Man skäms ju lite över bristen på elektronikkunskaperna.

Alla tips och råd mottages tacksamt. Hopps ni har tålamod att lästa och fundera trots tafflig skrivkonst, sitter efter krogen..

LTK, Artisblau glidare i Alingsås
Det kan inte skada att se till att metallboxen jordas, om inte annat så för skärmningen.
Du skriver laddningsregulatorerna, har du mer än en? Förmodar att du menar generatorns, och det borde inte vara nåt problem med bilens original eftersom övrig el funkar. All elektronik arbetar internt med egna spänningsregulatorer och transientskydd. Spänningen i bilen varierar helt normalt från strax under 12V (stillastående med lite belastning på) till över 14V (laddning)

FP
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har en 635 -84 motor (Motronic) som plötsligt en gång ca 30 sek efter start knappt orkade gå på tomgång. Gick mycket hackigt. Varje gång jag startade den blev det samma visa! Gick som vanligt i ca 30 sek och sedan nästan inte alls.
Felet var att en zenerdiod (spänningsstabilisator) i styrboxen hade gått sönder så att spänningen blev för hög. Boschverkstaden började ana felorsaken när dom upptäckte att motorn gick något bättre när dom hade många strömförbrukare på som tex lyse, fläkt etc (då sjunker spänningen från generatorn).

Hör insprutningsventilerna ihop med resten av insprutningssystemet? Så vitt jag vet har BMW två olika resistanser på insprutningsmunstyckena (4 ohm och 16 ohm). Sitter det tex 4 ohms munstycken till en styrbox som skall ha 16 ohm så överbelastas den och blir efter 15-30 min mycket varm. Styrboxen kommer säkerligen att lägga av fast jag skulle gissa "för gott" rätt snart!

På två av mina insprutnings-BMW:ar har jag lött alla anslutningar och knutpunkter i insprutningssystemets kablage då det har varit "för högt" övergångsmotstånd. Bilen har dock gått men jag skulle gissa att jag fått problem annars förr eller senare!

Jordfel har jag också haft (På 635:an. 9 bruna kablar som jordas i insugningsröret). Fast då startade den inte ens. Felet kan säkerligen yttra sig hur som helst! Styrboxen tror jag dock jordas tillräckligt genom jordkabeln i kabelhärvan. Fast man kan aldrig veta säkert

Per L

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Hittade felet igår med hjälp av en kompis som är ytmontör. En transistor som satt mot boxchassiet hade blivit överhettad spruckit. Låter som om det skulle kunna vara så att spridarna har fel resistans. En annan grej jag hade gjort var att jag monterade boxen i gummibussningar istället för plåt mot plåt som i e28an så värmen avleddes inte. Kan det ha räckt för att transistorn ska ge upp??

LTK, Artisblau glidare i Alingsås
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.