|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har köpt en fast dragkrok och funderar på att sätta dit den själv. Är det någon som vet om det är komplicerat, dvs behöver jag riva halva bilen / behövs det specialverktyg? Kräver elsatsen mycket arbete? Jag har inte fått dragkroken ännu, och vet inte märke på den. Den är helt ny men saknar instruktioner. Mycket tacksam för tips och info! God jul. /Andreas | |
|
Utan instruktioner kan du inte besiktiga draget. Du måste få med en bruksanvisning/monteringsanvisning, denna skall du ge till besiktningsgubbarna sen. /Christofer |
|
|
Dessutom måste du ha en typskylt på draget vid besiktingen som skall stämma överens med monteringsanvisningen.. Har du typskylt vet du även fabrikatet och då kanske monteringsanvisningen finns på deras hemsida. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Dessutom är det väl ett CanBus-system så kroken måste programmeras in? |
|
|
Nej den behöver inte programeras. Bara att koppla in så finns alla funktioner direkt. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag har monterat fast drag på en E91 och det var ganska enkelt. Efter att man demonterat bakre stötfångaren är allt lätt att komma åt. Dock kostade elsatsen mer än själva draget... Det är en CAN-nod som ska kopplas in på CAN-nätet med två "strömtjuvar". Från den går sedan kablarna till släpkontakten. /Gustaf |
|
| Ska montera min dragkrok inom kort. Hur besvärligt var det att ta lös bakspoilern Gustaf? Jag tar gärna emot lite tips hur man tar lös den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.