AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.424

Hur vet man vilken stereo bilen (en E61) har?

Me
51
Megrez
525i touring -06
Jag undrar om någon vet hur man kan få reda på vilken stereo bilen har? Har för mig att BMW anger stereon med siffror, antingen "nånting 500, eller nånting 1000". Jag läste recentioner från testförare som tyckte BMW:s bilstereo i E60-61 var dålig men håller inte med. I min E61 är det inte något "billigt och dåligt ljud", utan tvärtom tycker jag det låter riktigt bra (jämfört med min gamla Mercedes E 320 CDI från 05). Jag har dock inte testat med högre volym med favoritmusiken ännu, men det blir nog av under nästa vecka.

Frågan är alltså hur jag får veta vilken stereo just min E61 har? Det står inget om detta i mina manualer.
Fe
58
Felle
523Touring, -05
Du kan ju alltid be en BMW-handlare skriva ut en utrustningslista till dig. Det är vad jag vet kostnadsfritt och där framgår allt som bilen levererats med i detalj, men det finns säkert andra sätt också. Jag vet inte heller vad jag har i min men precis som du så är jag väldigt väldigt nöjd med ljudet.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Felie säger, det bästa är att du kollar med en ÅF.

Du kan göra en snabb koll själv via iDrive.har du Logic 7 så hittar du equaliser och Sourround-möjligheter i menyn. Hittar du inte det så har du antingen HiFi paketet eller standarduppsättningen.

----
BMW CS #6212
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag har en E61, den faceliftade versionen med standardstereo. Tycker den låter helt ok. ljusår bättre än standardstereon i min gamla E46 -03. Har du något annat än standard så har du väl fler högtalare oxå?
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
När du säger stereo så undrar jag om du menar vilken huvudenhet du har eller om du menar vilken uppsättning högtalare du har.
Standarduppsättning med 6 högtalare = inget externt steg och endast 6.5" under stolarna.
HiFi högtalare = 10 högtalare och externt slutsteg som driver "basarna" (som då är 8") under stolarna. Du hittar steget om du öppnar luckan på vänster sida i bagaget.
Om det är tomt bakom den luckan så har du standarduppsättningen.
Logic7 = fler högtalare och stöddigare steg med DSP.
Precis som Narveslius säger så hittar du en del trevliga inställningsmöjligheter
i i-Driven om du har Logic7.

Logic7 låter för övrigt riktigt bra.
De övriga alternativen låter inget vidare i mina öron.

To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Tror också att bilar utrustade med Navi Pro har bättre prestanda men kommer inte riktigt ihåg varför... :-)
Kanske något med hur mycket effekt som produceras!?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
TopGear: Ta det lugnt med julölen...

----
BMW CS #6212
Me
51
Megrez
525i touring -06
Tusan, tomt bakom vänster förvaringsfack bak, däremot ÄR ljudet bra jämfört med MB E320 CDI från -05! Här är utrustningen från BMW:

VIN long WBANL

Type code NL51

Type 525I OL (EUR)

Dev. series E61 ()

Line 5

Body type TOUR

Steering LL

Door count 5

Engine N52

Cubical capacity 2.50

Power 160

Transmision HECK

Gearbox MECH

Colour METALLIC (A08)

Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)

Prod. date 2005-09-27

Order options
No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

235 TRAILER-HITCH WITH REMOVABLE HEAD

261 SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS

302 ALARM SYSTEM

386 ROOF RAIL

428 WARNING TRIANGLE

439 INTERIOR TRIM FINISHERS

442 CUPHOLDER

464 SKIBAG

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

522 XENON LIGHT

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

540 CRUISE CONTROL

589 LT/ALY WHEELS/STAR SP. 122 W RUNFLAT

644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF.

698 AREA-CODE 2

8SA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION

8SP COP CONTROL

842 COLD CLIMATE VERSION

850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

877 DELETION CROSS-OVER OPERATION

885 SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION

9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION

Series options
No. Description
216 SERVOTRONIC

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS

851 LANGUAGE VERSION GERMAN

Finns nånting att höja på ögonbrynen åt? Jag hittar inte ens reservhjul, domkraft eller reserhjulsburk. Alla håligheter i frigoliten under luckan är tomma?
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Beställd med "589 LT/ALY WHEELS/STAR SP. 122 W RUNFLAT", då är domkraft och reservhjul option.
Me
51
Megrez
525i touring -06
Som sagt skulle jag testa ljudet lite bättre under denna vecka, testade med lite Heavy Metal och blev tyvärr besviken. Nu förstår jag kritiken. Ljudet är väldigt bra på lägre volym med en och annan dunka-låt i P3 och radioprat, men när den ska bekänna färg så avslöjas stereon. Inte alls bra, elbasarna kommer verkligen inte till sin rätt med så futtig ljudanläggning.

Ringde BMW och hörde om det var möjligt att uppgradera standardstereon, alt. byta ut den till HiFi eller Logik7. BMW svarade att det då är bättre att byta bil. Priset för en HiFi eller Logik7-anläggning ligger på mellan 10 och 15000:- sedan tillkommer ombyggnation. Bara grundomprogrammering av datorn går på 3000:- så enda alternativet, förutom att byta bil är en baslåda, eller lyssna på radio.

Jag har fått ett väldigt bra pris på en ruggig... och ny JBL-baslåda och slutsteg men då kanske lågnivåuttag krävs?
Me
51
Megrez
525i touring -06
Länk

Att lyssna på detta (mina favoriter) i BMW:s standardstereo är som att köra en Mustang 428 Cobra Jet med Ford Fiesta 1,1 liters motor!...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.