|
|
|
|---|---|
|
Hej! De original bromsskivor jag köpte till min E39 för drygt 8 månader och drygt 1000 mil sedan och monterade själv har slagit sig. Frågan är om den vanliga garantin på 1 år gäller trots att arbetet inte utfördes på auktoriserad verkstad? Och om nu garantin gäller måste jag först köpa nya skivor och sedan reklamera de gamla och eventuellt få pengarna tillbaka? God Jul och Gott Nytt år! önskar Samuel | |
|
Enligt Konsumentköplagen så har man två års för fabrikationsfel. Kanske lite svårbedömt eftersom det är en slitdel. Börja med verkstan och vill inte de så ta kontakt med BMW centralt. Samma sak håller på att hända mig, men det är inte BMW original. |
|
| "två års garanti" ska det stå | |
|
Hej, är tom 3 år, from april 2005. Vet att en del fått bytt sina skivor som de köpt på Mekonomen. Vissa har tom fått pengarna tillbaka. BMW har säkert samma service... |
|
|
Du har inte 3 års garanti enligt konsumentköplagen, du har 3 års reklmationsrätt. Det är skillnad på reklamationsrätt och garanti, se Länk // Erik |
|
|
Hej! Jag tycker du ska kolla upp så inte dina bussningar i framvagnen är slut. Är dessa slut slår sig skivorna väldigt snabbt. Så tänk på det när du åker till bmw att dom kanske kommer hävda det och du inte får några nya skivor av dom. Mvh Danne |
|
|
Ja, det är rätt, J_Bunk, men det innebär i stort sett samma sak, dvs att prylarna ska hålla, nu kanske man inte kan räkna med att bromsskivor ska hålla i tre år, det beror ju på hur mycket de används. Men att de ska bli skeva efter några hundra mil är inte rimligt och därför grund till reklamation. Har en kollega som bytt bromsskivor två ggr under ett halvår på en Volvo, där verkstan efter påtryckningar stod för kostnader. Påtryckningarna bestod av hot om uppmärksamhet av en journalist. Så stå på dig Samuel. |
|
| Fick mina bytta på garanti när dom slog sig efter ca8månader och 1000mil efter byte hos bmw. Inga problem den gången dom bara bokade in mig på en tid också bytte till nya. Nu har dom slagit sig igen så jag tänkte åka in i mellandagarna så får vi se vad dom säger, ungefär samma tidsrymd och sträcka denna gången samt att alla bussningar och leder byttes i framvagnen när skivorna byttes på garantin sist (dock gjordes bytet av bussningar och lever av mig själv dagen efter). | |
| För min del slutar det nu med att jag får nya skivor på garantin igen.......ska bli kul att se hur länge det går denna gången, | |
| Återkom gärna när/om de slår sig igen... | |
|
Jag köpte skivor från Motornord som slog sig. De hävdade att "det måste vara oken som kärvar". Köpte BMW original, de blev också skeva. Nämnas bör kanske att jag körde in båda uppsättningarna 80-100mil innan jag började bromsa hårt. Belägg byttes samtidigt som skivorna båda gånger. Nu kör jag med EBC slitsade honade skivor från Mekonomen, de har inte blivit skeva men de börjar spricka. Det kanske man får räkna med vid hård körning dock. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.