AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.188

Brandfara med moderna batterier?

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Förmodligen en obefogad oro men i alla fall:

Eftersom jag inte har RFT-däck på vintern på 325an så har jag lagt in en flaska "däckfix" i bilen. Jag hittade ett väldigt bra utrymme under panelen i högersidan av bagaget. Flaskan får precis plats bakom batteriet. Men det känns lite olustigt att ha en tryckbehållare alldeles intill batteriet om det skulle börja brinna. Frågan är alltså om min oro är befogad eller inte. Är det någon risk att batteriet börjar brinna? Det kanske inte är större risk än att det skulle börja brinna någon annanstans i bilen?

Hur skulle ni resonerat? Är det fler som lagt en sådan flaska på samma ställe?

"BMW six appeal"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det som är "riskabelt" skulle väl vara eventuellt läckage av batterisyra, om det brinner i elsystem så är det kablarna och kabelisoleringen som blir varm/brinner.

Mvh
Man kan inte lasta själva batteriet för att orsaka bränder speciellt ofta.
Kanske bör man inte fundera allt för mycket på enskilda sprayburkar heller, samtidigt som man kör omkring med upp till 60-70 liter ytterst brandfarlig bensin osv. Många har en flaska/dunk med spolarvätska (eldfarlig sprit), sprayburkar med allsköns innehåll, rengöringsmedel osv i bilens skuff.
Riskabla detaljer var och en men nog finns det "värre" att tänka på när man rör sig ute i trafiken.

FP
För att inte tala om att man kör omkring med ett välfyllt kärl med lättantändlig alkohol oftast i motorutrymmet också. Spolarvätska rätt nära motorn alltså - egentligen ganska farligt, men troligtvis sällan upphov till bilbränder ändå.

--
Markus
Normalt är spolarvätskan utblandad med vatten till max 50% sprit, dvs inte lika eldfängt som ren sprit. Vid mindre läckage avdunstar spriten snabbt medan vattnet blir kvar osv, jämför med spolning av rutor och lampor.
Spolarvätskan i motorrummet omnämns iofs som brandrisk ibland men risken är nog betydligt större för bränsleläckage, oljeläckage osv, och för hemmamekade elkablar inte minst.

FP
Jag minns när man tände eld på spritsorten sambuca i shotglaset. Det antändes tämligen lätt, även om det "bara" var 42% sprit.

men visst, dåliga soppaslangar och hemmamekad el är nog de vanligaste orsakerna till brand, gärna i kombination.

--
Markus
Jepp, så är det, och med rätt handhavande kan man få vanligt vin att brinna också. Dvs slå lite vin i stekpannan, låt det koka nån sekund och den avdunstande alkoholen brinner hur fint som helst, allra helst när det hela sugs in i köksfläkten...(
Riskerna under huven är många, testa och spill lite vanlig motorolja på det heta grenröret och tänd på vitröken... spolarvätskan blir lite harmlös i jämförelse.
Nog testat för i år, och inget man skall testa alls naturligtvis.

FP
Julen är kanske lite långt borta men ett Gott nytt år ligger bra till hands.

FP
Det finns risk för flammor lite var stans där det finns förgasad bränsle oavsett typ, men det som bestämmer om det blir brand eller inte är hur länge det brinner - ett 'foff' tänder inte på speciellt mycket även om det upplevs kanske dramatiskt, det är den lilla konstanta lågan från något oljeindränkt veke som är den stora faran då den avger värme under lång tid så att något annat i närheten kommer upp i bränntemperatur och också börja brinna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.