AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
922

Knackar ifrån motorn!

tu
4
tunnish
320i -89
Nu är det så här att min kära bil verkar vara lite ledsen..
Innan så har den bara tickat lite smått men jag har hört att det inte är nån fara pga aluminium topp. Men nu när jag startade den ikväll så knackade det verkligen ur den och tomgången sjönk ner till ca 500.
Jag var tvungen att köra ca 1 mil med den också så jag vet inte hur bra den mår.
Den har även vit rykigt så jag tror att den har tagit in vatten via topp packningen.
Vad kan problemet vara ? / Fredrik
DMZ
Låter onekligen som att topplockspackningen har blåst (gått sönder) lagerknacket som du hör beror förmodligen på att motoroljan blandas ut med vatten, fortsätter du att köra med bilen så skär motorn.

Ett tips: Starta ej ens motorn innan du reparerat den, om du nu tänkt att behålla bilen. Den skär annars ihop mkt snart. Sedan är det ny komplett utbytesmotor som gäller. I nuläget kanske det räcker med byte av topplockpackning, eller i värsta fall byte av toppen.
tu
4
tunnish
320i -89
okey tack för att du svarade så fort! men är det drygt/dyrt att byta? och skulle det kunna vara nå mer än packningen som gått ?
DMZ
Priset på reparationen beror delvis på omfattningen av skador, samt vem som utför jobbet. Går du t,ex till BMW så kostar det kanske 10-20.000:-
Går du istället till "Nisse på hörnet" utan kvitto o garanti så kanske det kostar 3000:-

Har du tittat på oljestickan om den har som grått klegg på sig? Om du öppnar till expansionskärlet så ser du omg om det är oljigt där?

En fråga: Har motorn nyligen kokat eller gått varm för dig?
tu
4
tunnish
320i -89
Jag kollade oljan och den var väldigt svart..
Och nu när jag var ute så teststartade jag bilen och då lät det som att den inte tände på alla cylindrar så jag kollade i fördelningslocket och stiften var helt slut, så jag bytte den och rotorn men det blev inge skillnad.. jag misstänker att det är en ventiltryckare som är trasig för jag tror att den sköt tillbaka in i insuget och om en ventil inte stänger helt så tappar cylindern komp och det är väll därför jag trodde att den inte gick på alla cylindrar.. så nu är min fråga, hur mycket kostar en ventiltryckare och är det ett svårt jobb ? svar på din fråga är att den inte har gått varm eller kokat. / Fredrik
DMZ
Öppna ventilkåpan och titta om du hittar någon lös fjäder ellar andra metalldelar? Om en ventil ej fungerar, så beror ju detta på något? som t,ex att ventilen tidigare krockat med kolven (ventilsallad) ev, slagit hål i kolven? kan även vara en vippa som gått av. eller delar av den.

För att renovera ventilerna krävs ungefär samma demonteringsarbete som när topplockspackningen går, man byter även topplockspackningen när man lyfter på toppen, inkl nya sträckbultar,mm. Så reparationskostnaden ökar nog snarare i ditt fall.

Men som sagt kolla först vad du ev, hittar under ventilkåpan, sedan kan det vara en god ide' att kolla ventilspelet. (kall motor 0,25)
tu
4
tunnish
320i -89
Så nu är den "klar".. jag lyfte på ventilkåpan och såg att en bygel (vet inte vad den heter) som håller vippan på plats hade spruckit och ramlat av, och vippan hade hoppat åt sidan. men nu är det fixat! men nu har jag istället svårigheter att starta skiten! Jag har fått igång den och testkört och det låter som om att den får för mycket soppa för den poffar till lite ibland, och sen när jag stängde av den så va jag tvungen att bogsera igång den.. Fråga: det sitter nån kallstartgivare eller nått vid luftbelgen vid insuget som går hela tiden när jag har tändningen igång, ska det vara så eller ? /Fredrik
DMZ
Hoppas att du hittade "ALLA" löst liggande delar under ventilkåpan?
Det finns ingen kallstartsventil på E30,88-90. Den "surrande"delen vid luftbälgen är förmodligen tomgångsmotorn? Om den är trasig, så uppträder motorn mkt konstigt, med bl,a varierande tomgång från: 100 - 3000 rpm. Likaså är den nästintill omöjlig att starta om den väl stannat. Det ska icke surra om tomgångsmotorn hela tiden? Den ska ej ens höras. Försök att låna en annan tomgångsmotor, annars finns det bättre beggade på Powerbörsen för 150pix.

En fråga: Har du kontrollerat ventilspelet? 0,25mm vid "HELT KALL" motor. Står en eller flera ventiler felinställd, så går motorn extremt illa.
DMZ
Kolla för säkerhets skull,så inte den lilla muttern till excentern har lossnat, i så fall står ventilspelet helt åt fanders fel, fattas det en eller flera muttrar, så se till att hitta dem alla. Annars kan det sluta mkt illa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.