AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.802

Kameler Pizzor och gamla Mattor?

Sida 2 av 3
När vi ändå pratar om kebab, hittatde denna.

Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Apropå lustiga bilaffärer. Min polare blev uppring ang. en Jetta han sålt för 8000:- ett och ett halvt år tidigare, köparen var totalt vansinnig för att tutan hade lagt av. Efter ca. 10 minuters basunerande om vilken skitbil det var och hur lurad han blivit fick polaren slänga på luren. Bilen var för övrigt i mycket bra skick. =D
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den här tråden är relativt lustig, antingen har folk för mycket tid och sitter och ringer på bilar de egentligen inte har råd med. En bra mening i en annons vore då, ringer du och inte kan överföra summan som begärs höjs priset med 1000kr och ditt telefonnummer anges som orsak.

Eller så är privatsurfning på jobbet substitutet när Gula Tidningen försvann och B Locket AB amatöriserade nätet....

Har du en fin BMW, låt en bra bilhandlade sälja den alternativt AP-börsen eller BMWCS. Samt varför sälja en fin bil om det verkligen inte är akut?

Exemplet på den volkvagnen som länkats till säger mer om bristen på förebyggande underhåll hos bilen och att de unga nog behöver uppmuntras att både köpa BMW, läsa instruktionsboken samt även förstå vad auktoriserad service äro. Svea Rike byggdes icke av TV-spel...

Mvh
Asken
Så du tror att för att dom köper en bmw så kommer dom följa serviceboken till punkt å pricka, fast dom inte gjorde det med sin golf , eller vad menar du?
Nu var ju inte golfen servicehistorik poängen iomed att jag länkade till den.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
För många år sedan när Bmw Z3 var relativt ovanlig i sverige blev min far erbjuden en kruka värd 50 000 och resten i cash för bilen , han tog inte erbjudandet.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag har faktiskt råkat ut för två knäppisar!

1. Skulle sälja en BMW 02:a för 22k. Blev erbjuden följande byte: "en folkrace-Amazon och en 3-årig stövare, veterinärbesiktad"..... :-0

2. Har en mkt ovanlig flugrulle, svarvad/fräst i titan. Blev erbjuden en Ferrari värd 300k (!!) i inbyte!
(Gissa om det goofyt ägde en?)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag håller på att sälja min VW org. navigator för 15' på blocket och blev erbjuden en mockajacka igår - han ville byta rakt av. Jag är lite fundersam... ;DD

M V H
Stephan

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Det värsta är ju inte det att man blir erbjuden en skämtsumma pengar eller ointressanta bilar utan att en del annonsörer helt oprovocerat tar till rasistiska påhopp i sina annonser. Själv så slutar jag läsa när jag ser dessa gliringar. Hur många har helt ärligt blivit erbjudna en flygande matta mot deras bil? Om jag skulle ha blivit det så hade jag definitivt tagit erbjudandet. Men för det mesta så är dessa annonser på någon "cleant" stylad Volvo 740GLT eller liknande typig bil som för det mesta säkert tilltalar ett klienté som då uppskattar dessa sk. skämt eller?

En annan trend som jag inte heller förstår är folk som skriver "Provkörning är det sista som sker innan köp". Hur tänker man då? Om inte säljaren kan lita på mig varför ska jag då lita på honom?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Flygande matta" är såklart en humoristisk omskrivning av mattor som jag säkert tror förekommer som bytesmedel.

"Provkörning är det sista som sker innan köp"

Ja den är lite kul, men ska nog läsas som att är man BARA är intresserad av att provköra är man inte välkommen.

Annars förväntar man ju sig samma tillbaka. Säljaren förbereder kvitto, plockar ur allt privat ur handskfack, ägarbyteslappen ligger på bordet, ev. vinterhjul ligger i skuffen osv. SEN provkör man och konstaterar att "nej, det här var nog inte vad jag tänkt mig..."
fredo skämtar du med oss eller?
Vad är rasistikst att skriva ej byta mot flygande mattor.

Är jag rasist om jag skriver ej byte mot svarta bilar?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Kameler, flygande mattor, kebabgrillar. Det är ju då uppenbart "skämtsamt" riktat mot vissa människor.
Så är det säkert Om du inte har några mattor du tänkt erjbjuda så behöver du antagligen inte känna dig träffad, sen kan man tolka meningen att personen ej är intresserad av några byte typ "lösöre"
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Så om man inte själv känner sig träffad har man ingen rätt att bry sig? Och vad är det i så fall för några mattor som du har till salu?

Det är klart att det handlar om att man inte vill ha något lösöre i inbyte, därför tycker jag att man skriver det istället precis som de flesta normala människor gör.
Ingen aning om vart grejerna kommer ifrån, det finns folk som betyder med vad som helst.

Måste bara fråga, blir du stött när det står "inga sista priset kompisar tack"
eller "talar endast svenska" åker rasistkortet fram då också?
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
"Kränkt"....?
kilroy
Troligtvis är dom flesta skrönor om egendomliga inbytesförslag inget annat än skrönor även om det säkert förekommer en del "udda" exempel.

Att i en annons begränsa vad som är acceptabla bytesförslag är inte varken olagligt eller kränkande eftersom det formellt kan rikta sig mot vem som helst. Att begära att konversationen skall ske på "svenska" är rent juridiskt något mer tveksamt men knappast kränkande i lagens mening.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Rött språkkort åker fram för särskriften i "inga sista priset kompisar tack".

Och om man nu bara talar svenska och tycker att det är mycket obehagligt om någon ringer och försöker göra sig förstådd på något annat språk än svenska så kan det vara förståeligt att det nämns. Sedan hur nu någon som inte förstår svenska förstår meningen "talar endast svenska" är för mig lite svårbegripligt.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Sedan hur nu någon som inte förstår svenska förstår meningen "talar endast svenska" är för mig lite svårbegripligt."

Är det?

Om någon säger till mig "habla espanjol" (garanterat felstavat så det sjunger om det) så förstår jag ungefär vad han menar men jag kan ändå inte spanska för fem öre.
hur kan det vara juridiskt tveksamt?
vilken punkt i lagen finns det att falla tillbaka på om man skall döma nån för att skriva "talar endast svenska" detta är nog en skröna om något.

Blir man dömd på samma sätt om man skriver "vi förutsätter att du talar flytande svenska" i en platsannons?

Vad är skillnaden?

Såg en annons idag där en kille skrivit "talar endast engelska" här är en annan
Länk

Detta måste ju vara otroligt kränkande och rasistiskt för en del att läsa! eller är det ok eftersom det står engelska och inte svenska?

Om man endast talar svenska så är det helt ok att skriva det så den som läser annonsen och ringer kan anpassa sig därefter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.