AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.799

Kameler Pizzor och gamla Mattor?

Sida 1 av 3
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tja.
Jag surfar på blocket dagligen och speciellt på bilavdelningen.

Man ser ju var å varannan säljare som inte vill byta mot varken pizzor eller kameler.

Kan inte låta bli att undra. Är det verkligen folk som vill byta gamla pizzor och mattor mot någons, låt oss säga 1 år gamla M5a??? Och lägger det som ett seriöst förslag dessutom??

Blir så j-la arg varje gång jag läser sånt på blocket!

Visst jag har också fått oseriösa förslag när jag har haft bil ute på blocket men aldrig att jag ska byta mot kebab eller liknande.

Vad är era erfarenheter när ni ska sälja en bil eller en pryl på blocket?
Får ni verkligen pizzor, kebab och kameler som bytesförslag?

Och hur gör ni då? Byter ni bilen mot ett års förbrukning av pizza, kebab och kamelridning? :)

Förmodligen är det väl pizzerioer det syftas på? Hoppas jag... =)
pizzerior...
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hörde en gång om någon som fick ett bud om en del pengar och gratis pizza i ett år för sin kärra. Budet var från en ägare till en lokal pizzeria.

Själv har har jag fått en komplett dykutrustning i förslag mot min förra MC. Ett annat var, en bes. Jetta, ett 20-mans militärtält komplett med kamin och en attackgummibåt... =D
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är nog bara skrönor alltihop

__
Min bil:
Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Mycket möjligt att "gratis pizza" är en skröna, men jag hade inte blivit förvånad om det var sant.

Vad det gäller mina två beskrivna bytesförslag så är det sant.

När jag hade min Porsche ute för 359´ på annons i höstad så ville en byta en V70 2,4T -02 + 50´, att folk orkar...
ed
776
edge
520dT M -15
När ja skulle sälja 328an så fick ja de generösa budet på hela 2st äkta persiska mattor och en volvo 740. Ja tackade nej.
Blev även erbjuden en ny hästens säng en gång :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Konstigt, jag har bytt bil 18 gånger sedan 2001 och det konstigaste jag blivit erbjuden är en golf med motsv. marknadsvärde.

__
Min bil:
Länk
edge: måste säga att du skulle gjort affär om mattorna är äkta vara ;)
persiska mattor av äkta vara ger nog värdet av en M3:a skulle jag tro av inte alltför äldre typ..
Har heller aldrig råkat ut för några märkliga bytesförslag som mattor eller juveler på de bilar jag sålt eller hjälpt till att sälja. Däremot händer det att man får förfrågan om inbytesbil kan tas emot.

Har fått känslan att en seriöst skriven annons per automatik filtrerar bort de oseriösa typerna. En otrevligt formulerad annons med fraser som "saknar du pengarna stick!" drar bara till sig pajaser, jag menar vem vill göra affärer med osympatiska individer med trist attityd?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan intyga att en seriös, informativ annons med bra bilder inte filtrerar bort oseriösa typer. Är övertygad om att vissa muppar sitter och mailar på åtskilliga annonser varje dag och hoppas på någon skall nappa.

Brukar ser ut såhär:

Annnonsexempel: BMW 530 M-sport -01 mycket fint skick. 99000:-.

Svar: du kan få 48000, snab afär!!

Slutcitat...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag håller annars med Kristoffer_L då jag varit väldigt förskonad från knäppskallar när jag sålt bilar. Jag har lagt mycket energi på att få annonsen att se bra ut och något enstaka mail med lågt bud har kommit in men absolut inget på 50% av begärt pris. Antingen har jag haft tur eller så har du haft mycket otur.

//Lövet
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Då har du nog haft tur. Lägger också ner mycket energi för en bra annons.

När jag annonserade ut Porschen i höstas så var det dock som du säger mest låga bud och bytesförslag med dåligt mellanpris per mail.

När jag har annonserat ut billigare bilar och MC så har jag fått åtskilliga "idiotmail".
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Jojje81!
Om man läser din rubrik så kan man inte låta bli att undra vilka annonser du läser? Jag har aldrig i världen hört talas om en kamelpizza.

Skillnaden i synen på affärstransaktioner i säg mindre asien och i Svea Rike är enorm samt även sällan ventilerad. Detta är ramarna av kulturkrockar.

I Svea rike så betyder ett annonserat pris att det är det som gäller av kutym, minus en anständig nivå, säg det klassiska tiondet i procentform som max för att det skola kunna hållas anständiga nivåer på alla vis och vinster kunna återinvesteras i verksamheten. Såsom detta landet vara byggt i 100 år eller så..

Besöker du en marknad i den vackra staden Basra eller i Istanbul blir du nog relativt idiotförklarad(framtida marknad för propellerkeps för svenska byråkrater i världen?) om du nämner Riktpriser, Statistiska Centralbyrån, Lagen om förvärv i god tro eller Konsumentombudsmannen.

Jag fick en gång ett bytesförslag på guld och äkta mattor per telefon. Då jag frågade efter värderingsintyg och att en fackman fick verifiera varorna då jag inte förstod värdet av de la personen på lika fort som en person flyger på en flygande matta(inte så stor skillnad från vår saga om jultomten fastän han har renar?).

Därefter beslutade jag mig för att främst låta en bilhandlare sälja mina begagnade bilar då jag ev skola byta och då får jag mer tid över till min proffession samt även mer sömn.

Mvh
Asken
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Har fått många konstiga förslag genom åren ett par som är värda att nämnas var killen som inte kunde komma och titta på bilen för han hade fotboja jag visade bilen sen erbjöd han mig ett gäng bilstereos och ett antal D-mark för bilen och blev nästan hotfull när jag inte var intresserad.
en kille ville byta en medalj/guldmynt samling
en annan radade upp ett antal prylar som suroundannläggning nån risig bil två sängar en dator och några saker till som han ville byta mot min bil.
Den värsta av dem var den som mailade mig upprepade gånger när jag hade två 10-20k bilar ute på annons om jag var intresserad av att byta med hans xc90 05:a till sist svarade jag att eftersom han verkade så intresserad av mina bilar kunde vi byta rakt av sen dess har jag inte hört ifrån honom
på alla de annonserna har jag skrivit att jag inte är intresserad av några byten

mvh kim
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag är övertygad om att det ligger i det utannonserade fordonets typ och prisklass vilken typ av spekulanttyp man får.

Sålde min MB190E -90 vinterbilen för några månader sedan, begärt pris 11.000.

Fick ganska många bytesförslag om "äkta" mattor, ännu sunkigare MB, och div skambud.

Bilen såldes efter ca 1 vecka till en trevlig "nysvensk" som prutade endast 500kr och betalade kontant.

Mats
BMW CS #5847
När jag sålde min 528 e39 blev jag erbjuden 30k plus 4 handvävda mattor

Avböjde med motiveringen "så länge dom inte är flygande mattor är jag inte intresserad"
Tyvärr håller man på att sälja en bruksbilen, pga inte behov av två bilar.
Lagt mig ca under hälften av blockets snitt pris, men likt förbannat prutar de satan och ringer mig mitt i natten!

Ett exempel på ifrån inatt, 01.30:
Jag: Hallå?
Köpare: Hii, jah ringa bille, kvar?
Jag: Ja den finns kvar, men jag sover adjö.
Köpare: Ey tänkte diskutera priset med daj
Jag: Priset står i annonsen, punkt slut.
Köpare: Jah komma noo o ger dig 4.000, inte mer! (Begär 6000kr och det är snorbilligt)

Så eftersom fanskapet inte ville sluta tjata så bad jag han åka, dock 5mil fel.
Strongman:
Hehe, den är ju najs, att lura iväg köparen till någon annan stad. :-)

///Micke
Min cabrio Länk
Haha, läste precis mejlen :D
Jag trodde det var en myt om mattor etc, men fått erbjudande att få 10st handvävda mattor som är nytvättade för bilen!
Jag var tvungen att ringa upp och kolla ifall det var en seriös kille eller någon skojare, han var seriös tycker jag.

Jätte trevlig, men en aning brytning. Han förklarade snällt att mattaffären går inte bra och hade det varit för ett år sedan hade mattorna varit värda 50.000kr, fan, jag kommer ju bli rik :D
Detta är inte en skröna, sådan här har funnits i urminnes tider det är bara en annan for.

satt en dag i somras och testade att söka på "flygande mattor" och det dök upp 3 sidor med annonser över hela sverige, nu är det snart juk så det dyker "bara upp 9 st sidor"

En tjej som skulle sälja sin bil skrev även att hon inte var intresserad av att byta mot någon kebabrullare då hon redan hade en hemma i köket.

En sökning på "talar endast svenska" ger även en massa träffar.
Har fullt förståelse för detta då det är enorm viktigt att köpare och säljare kan kommunicera det handlar inte bara om pris och pengar när man köper och säljer en bil.

Folk är även trötta på annonsförsäljare som ringer.

Att folk skriver detta har inte bara uppkomigt av ingenting, många börjar tröttna.

Mig själv när jag var ung och vacker (nu är jag bara vacker) skulle sälja min bil för 5000kr det ringde en del konstiga människor en kille ringde från centralen och behövde en bil snabbt kl 23 på kvällen, men backade på att den var obesiktad, vilket stod i annonsen, men han kollade bara på priset och ringde direkt.

En annan kille ringde zigenare, erbjöd mig 1500kr + 2 st addidas tröjor, jag informerade honom att 2500kr kan jag gå ner till, varpå jag informerade honom om att det var en bil jag sålde ingen färgtv eller symaskin.
efter ett tag sa han "ok ok jag skall prata med min son om han går med på det kommer du över med bilen sen?"
Jag bad om urshäkt att jag glömde informera om att 2500kr var "hämtpris"

När jag sålt andra bilar så har jag tex blivigt erbjuden "jag kan köpa bilen och komma med pengarna sen"

Har även blivigt erbjuden nya bärbara datorer i kartong, nya platta tv apparater, m.m.

Strongman du är inte den enda som blivigt väkt mitt i natten.
här är en klassiker från hondaklubben.
Länk

Det finns så otroligt mycket människor som tjänar pengar på att köpa och sälja bilar, det hela går ut på
"köpa billigt och sälja dyrare" oavsett skick man köper en bil för 5000 och sätter ut för 10 000 en bil som någon säljer för hundra så ger man ett skambud på 70 000 den åker självklart ut igen på annons, jag har börjar känna igen många bilar som säljs dom går fort men kommer inte allt för sällan ut på annons igen.

En person som sysslar med detta får oftast nobben men lyckas förr eller senare, det är väldigt ofta en bil säljs pga att någon behöver pengarna till något att tex att betala skulder och då kanske man säljer bilen eftersom man behöver den där summan säljaren erbjuder detta är bara en av många situationer.

Jag personligen brukar bli otroligt utråkad när någon ringer och säger "hej jag ringer på bilen vad är ditt sista pris" och när jag säger det kan vi ta när du tittat på bilen" så får man ofta tilll svar du får X kr
Då brukar jag informera att dom har råd att köpa bilen och ber dom återkomma när dom fått ihop det jag vill ha,
Om dom frågar om sista pris det första dom gör så är dom inte ens intresserade av bilen.

Skall man pruta så skall man göra det snyggt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.