|
|
|
|---|---|
|
Hej Detta är min historia, åkte ner till Tyskland 2006 för att köpa mig en BMW från en privatperson som jag tog kontakt med på nätet. Väl framme undersöktes det och affär gjordes. Nu 2år senare ringer mannen till mig som jag köpte bilen av att tyska Skatteverket vill ha in momsen på bilen jag köpte från killen, det kom fram att han hade reggat den på sin firma och sålt den till mig. Eftersom han trodde att jag skulle betala moms för att jag exporterade den ut ur landet därav fick jag ett bra pris som jag nu efter det samtalet förstod. Han ville ha en kopia på att jag har fört ut bilen på export så han kunde slippa momsen. Nu till min fråga kan jag dessvärre åka dit på att betala en svensk moms nu på 25%??? Vad var det för en typ av bil jag köpte, är det detta som kallas för en (25) bil??? Hjälp har skitsvårt att sova inge kul o pynta 68.000kr i moms såhär i efterskott. | |
| Har du köpt bilen privat i Tyskland så kan du inte åka på moms här i Sverige. Vad står det på ditt kvitto du fick av säljaren? Är det en firma som sålt bilen eller han privat? Det framgår ju av kvittot om du köpt bilen netto eller brutto. Eller? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag säger samma sak, har du köpt den privat utan att blanda in något företag så är du helt fri från moms. Det är en himla procedur för att lyfta tysk moms på bilar. Så det borde vara helt riskfritt för dig att skicka över en kopia på det svenska regbeviset. Däremot tror jag han har gjort en redig miss, som kommer att kosta honom de 16 % momsen var i Tyskland vid tillfället.... mvh Johan |
| Jag köpte den privat, han stod som ägare på den dvs. inge firma. Så han själv blir skyldig tyska staten att betala in momsen | |
|
Så är det. Som privatperson betalar man moms i det aktuella landet, oavsett vad man handlar osv. Handlar du en bil privat så förutsätts att moms ingår osv, han får nog lösa problemet själv på egen hand. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.