AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
892

Huggande startmotor, glödproblem samt svartrök TDS -94

Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
Kul med gamla bilar ibland...
Nyinköpta pärlan ger mig lite huvudbry. Jag har en aning om var jag ska söka lösningarna, men ville försöka se om någon har en enkel patentlösning. Genvägar är alltid trevligare än senvägar, är dom dessutom kostnadseffektiva är det ju ännu bättre.

Vi börjar med glödproblemet. Jag har glött stiften 4-5 ggr direkt efter varandra för att se om stiften blir varma. Inget stift blir varm1 vilket jag misstänkte då bilen inte ens gör en antydan till tändning (nej, jag har inte mätt dom, råkade köra över min multimeter igår!). Kollade reläsäkringen (position 24, 7,5A) samt plåtsäkringen, bägge var hela. Kan det vara reläet som har gått? Det låter ju osannorlikt att 6 stift skulle gå samtidigt?

Enligt förra ägaren som hämtade bilen i Gbg, bytte han startmotorn då den gamla körts lite väl hårt (20-30 sek intervaller tills den nästan glödde...). Han satte dit en begagnad som funkat, men nu när jag försökte började den hugga för att till sist bara surra. Min teori är att ankaret har fastnat och solinoiden inte orkar trycka fram den. En anledning är nog att den gått varm eller liknande så att olja och smuts koksat igen den. Eftersom att det lackar till Jul är det inte helt enkelt att hitta en skrot som håller öppet. Vilka andra modeller använder samma startmotor som TDS?
Hur kommer det sig att BMW klämt in en så klen startmotor? den ser ju ut att komma ifrån en liten Fiat...

Bilen svartryker enligt tidigare ägaren och han misstänkte pumpen. Bilen var däremot relativt lättstartad när den var varm, men blöddrade lite på tomgång. Min direkta kommentar är att spridarna har slaknat och släpper för tidigt. Nya vore säkert kul, men dom kostar väl både skjortan och byxorna ? Vad tror ni om att ta loss och rengöra dom?

Bilen måste besiktas den 2/1, annars får jag cykla till jobbet. Nyttigt och miljövänligt kanske, men jag har 12 mil enkel resa :-P

Alla tips och råd är mer än hjärtligt välkomna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.