|
|
|
|---|---|
|
Nu har bilen varit inne på verkstaden i två veckor efter att jag fått för höga värden vid besiktning. Vid besiktningen var alla värden felaktiga nu återstår HC 180 Det som är gjort: Tändstift bytta Olja bytt Lagat avgassystem kollat kattar kollat katalysator kollat lambdasonder Kollat all el med BMW diagnos (felfritt) Nu tror mecken att det är ventilerna som läcker olja, Han säger att det kan kosta upp mot 10 papp att ordna. Finns det något annat man kan kolla? Att lägga tio tusen på en bil från 93 känns inte roligt. Tacksam för förslag | |
|
Provat med en rejäl varmkörning? Hjälper ibland om kattarna är lite trötta. __________ |
|
| Enligt mecken så är kattarna bra. | |
|
Hur kollar man upp skicket exakt på en katalysator? Om det är dom som kom från fabrik med bilen 1993 så har dom knappast full kapacitet längre. Det kostar bara 200kr & lite bensinpengar att prova. Vad fick du för värden innan du började byta saker? Hur ser de övriga värdena ut? __________ |
|
| Alla värden var för höga till att börja med. Efter att ha lagat avgasröret och bytt stift är det bara HC som är för högt (180). Enligt mecken så är katalysatorn bra. Den är dessutom ny sedan 3000 mil. | |
|
hade samma problem med en 525a på dom finns det iaf 2 vakumslangar under motorn och dom hade lossat! å de fick ja veta efter ja lagt ut över 6tusen på bilen.. vem fan behöver Turbo? |
|
| Intressant! Är det någon som vet om det sitter vakumslangar på den lilla V8an? | |
| Det sitter väl ett insugsmembran på åttorna som vanligen går sönder varvid motorn får i sig olja via insuget. Det kan nog vara boven också. | |
| Du bör helt klart kolla vevhusmembranet - dricker bilen dessutom lite olja har du en vinnare :). Sedan är det ju standard att kolla alla insugsslangar.- Luftmängdmätare - plugga ur sladden går bilen bättre utan den inkopllad har du ytterligare 1 bov i dramat. Kämpa på! | |
rsarits |
Ventilläckage verkar osannolikt om den inte gått mycket, min är fortfarande helt perfekt vid besiktning och har gått 38500mil, 22000 av dessa i min ägo. det enda jag gjort var att byta bägge lambdasonderna, men det var för 22000mil sedan, när jag precis köpt bilen. HC beror väl vanligen på hål i avgassystemet före sonderna vilket ger för fet blandning? Micke |
|
Micke: Nej avgasläckage påverkar lambdavärdet, högt HC har eg inget med fet blandning att göra det är högt CO som indikerar detta HC är i normalfallet förbränd olja.. så ventiltätningar, ventilstyrningar? |
|
|
HC kan också vara oförbränd bensin från fet blandning, men då är ju oftast CO också högt som sagt. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.